در سی و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران که با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران برگزار شد، جزئیات حادثه برخورد دو قطار مترو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گزارش بلدیه نیوز؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره […]
در سی و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران که با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران برگزار شد، جزئیات حادثه برخورد دو قطار مترو مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش بلدیه نیوز؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این حادثه گفت: در جلسه شب گذشته کمیسیون سوانح مشخص شد راهبر یکی از قطارها هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و ۴ خطا به صورت همزمان صورت گرفته است.
سیدمجتبی شفیعی با اشاره به وضعیت خط ۵ مترو تهران افزود: حدود ساعت ۷:۱۰ صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد دو قطار صورت گرفت و من دقایقی بعد در محل حضور یافتم که دوستان در حال تخلیه مسافران از واگن بودند و به دلیل پریدن برخی از مسافران از واگن تعدادی از آنها دچار مصدومیتهایی مانند پیچ خوردگی پا شدند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بیان کرد: سه قطار در ایستگاه متوقف شده بود و مسافران در پایانه بودند که بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس برای جابهجایی آنها در نظر گرفته شد.
شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد، یادآور شد:راهبر قطاری که تقصیر داشته پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴ خطا را به صورت همزمان انجام داده است.
به گفته معاون شهردار تهران؛ البته به صورت ۱۰۰درصد این تحلیلها کامل نشده و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان بیشتری است.
او افزود: در دومین جلسهای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئوها و صحبتهای راهبران به صورت کامل بررسی شد ولی اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها ۴ خطا را همزمان انجام داده است یکی سرعت غیرمجاز،دومی قطع سیستم ATP سوم عبور از چراغ قرمز و بی توجهی به سوزن و چهارم توقف بیجا است.
شفیعی تاکید کرد: به نظر میرسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته علیرغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفهای نبوده البته دو مورد خطا هم در گذشته داشته است.
او افزود: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب میشود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است و به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سالهای گذشته ۷ مورد قطع ATP داشتهایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریدهایم برطرف شده و برای ما باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵، بازنگری پروتکلها و رفع مشکلات فرآیندی در بهرهبرداری مترو ادامه داد: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال است که قدمت داشته و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم و حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را میکند باید به صورت بیسیم خبر دهد و به صورت سیگنالینگ این مسأله وجود ندارد.
شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است، بیان کرد: مادر حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم و انشاءالله اقدامات خوبی در این راستا انجام میگیرد.
حادثه خطرناک تری که از سر مسافران مترو کرج گذشت
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران نیز با تشریح علت حادثه تصادف قطار مترو در خط ۵ گفت: اگر برخورد با قطار روبرویی اتفاق می افتاد حادثه ای به مراتب بزرگتر داشتیم.
مهدی شایسته با اشاره به حوادث اخیر در مترو و بـرنـامه های آن شرکت افزود: این لطف الهی بود که تصادف مترو با سرعت کمی در حدود ۲۰ کیلومتر اتفاق افتاد و لوپ درست عمل کرده بوده و متروی جانبی در حال گرفتن ترمز اضطراری به واگن سوم قطار کناری برخورد کرد.
او ادامه داد: حادثه ای بعد از این تصادف از سر ما گذشت، اتاق فرمان به قطاری که با سرعت کم می آمده، می گوید: که سوزنت آسیب دارد و راهور حتی نمی دانسته با سیگنال قرمز عبور کرده است و لوپ قطار اکسپرس عمل می کند و چون قطار جانبی ایستاده بوده شدت حادثه کم بود.
شایسته با بیان اینکه برخورد دو غول ۶۰۰ تنی می توانست حادثه بدتری را رقم بزند، یادآور شد: وقتی صحبت از حادثه بدتر می شود این است که قطار روبروی این دو قطار و مرکز فرمان اطلاع نداشته اند و پیمانکاران به صورت دستی راهور قطار شمالی را آگاه می کند و قطار شمالی هم می ایستد و می توانست برخورد شکل بگیرد.
به گفته او؛ اتفاق وحشتناکی که از سر ما گذشت این بود که حدود ۲ هزار نفر در قطار اصلی سوار بودند و ۱۵۰۰ نفر در قطار شمالی در کنار این، حجم مسافری که در محدوده بودند هم بسیار بالا بود که نمی توانستیم به سرعت با آن برخورد کنیم.
مدیرعامل مترو این حجم مسافر بیان کرد: می توانست حادثه ایجاد کند چون لوکوموتیوها آمادگی برگشت داشتند و یا قطع سیم های برق های بالا سری آسیب جدی ببینند.
آسیب پذیری شهرداری تهران در فرسودگی ناوگان مترو
شایسته اصل با بیان اینکه ما در سیستم ها و ناوگان فرسوده بسیار آسیب پذیر هستیم، گفت: انباشت مشکلات از گذشته را باید حل و فصل کنیم، اما وقتی صحبت از فرسودگی صحبت می کنیم، منظورمان این است که برخی چرخ های ما از حالت فرسودگی گذشته و می تواند حادثه ایجاد کند.
او عدم یکپارچه بودن مراکز فرمان را یکی از مسائل امروز مترو دانست و افزود: مرکز فرمان نیاز به نوسازی دارد.
شایسته وقوع حریق در مترو را خطرآفرین تر از دیگر نقاط دانست و بیان کرد: سیستم های هواساز در مبادی ورودی و خروجی می تواند حادثه آفرین باشد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با انتقاد از ایجاد شرکت های تابعه مترو بیان کرد: این شرکت نیازمند باز مهندسی است و باید چارچوب ها اصلاح شود و اگر در این زمینه بازی کنیم آسیب زااست.
او تاکید کرد: حدود ۱۰۰ پله برقی نیاز به نوسازی دارد و می تواند آسیب ایجاد کند. چراکه پله برقی کمتر از ناوگان مترو آسیب زا نیست و بسیاری از پله ها فرسوده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه از برخورد کاملا عادی و بدون دغدغه دستگاههای حاکمیتی و نظارتی انتقاد کرده و گفت: باید طوری برخورد کنیم که دغدغه را به نتیجه برسانیم.
او ۵۰۰ میلیارد تومان را نیاز عاجل مترو دانسته و از همراهی معاونت علمی و فناروی و وزارت دفاع برای تامین تجهیزات مترو خبر داد و گفت: از میان ۸ هزار پرسنل مترو، تعداد متخصصان کم است و نیروهای متخصص در حال بازنشستگی هستند.
شایسته آماده شدن دو برنامه ویژه به منظور تامین قطعات راهبردی و نیازهای عاجل که تا به حال باید تامین می شده است را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: افزایش کیفیت خدمات و موضوع روشنایی و بی روحی که هویت بصری مترو هست هم باید در دستور کار قرار گیرد. چراکه متروی تهران تاریک و بی روح است و علی رغم توسعه بسیار خوبی که حوزه زیرساختی انجام شده در حوزه زیبایی و فرهنگی عقب هستیم و جا دارد در این حوزه ها هم وارد شویم.
او وضعیت آسانسورهای نصب شده را استاندارد ندانسته و اظهار امیدواری کرد که ۵۰ درصد خدمات مترو با کمک دیگر دستگاهها بومی سازی شود.
به عقیده وی مترو باید از مصرف گرایی به سمت انتقال تکنولوژی برود.
به گفته شایسته اگر ۳۰ رام قطار و ۲۱۰ واگن مترو هم افزوده شود اما پایانه نداشته باشیم، مشکل خواهیم داشت چون در تعمیرات مشکل داریم.
انبار تجهیزات مترو دوربین ندارد
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران در ادامه با اشاره به اینکه انبارهای قطعات تخصصی مترو حتی یک دوربین هم ندارند از این شرایط ابراز شگفتی کرد وگفت: چطور انبار قطعات تخصصی یک دوربین بالای سرش نیست.
مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه پس از استماع تذکرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهرتهران، افزود: از ۱۶۰۰ راهبر ۵۹ درصد معاینات پزشکیشان را انجام نداده اند.
او ادامه داد: قبلا راهبران دو نفر بودند و به دستور مدیرعامل اسبق یک نفر شدند که خطاست.
شایسته با اشاره به اینکه در سیستم جذب راهبری مسائلی داریم و سقف سن در حال حاضر ۳۵ سال باشد، بیان کرد: اینها باید اصلاح شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه انبارهای قطعات تخصصی مترو حتی یک دوربین هم ندارند از این شرایط ابراز شگفتی کرد، یادآور شد: در روزگاری که بقالی ها هم دوربین دارد، چطور انبار قطعات تخصصی یک دوربین بالای سرش نیست.
او با اشاره به اینکه مترو نیاز به ۵۰ رام قطار عاجل و برای کاهش سرفاصله هم به ۵۰ رام دیگر و ۷۰۰ واگن دارد و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سریع از اولویت های ماست، ابراز داشت: ساختارها باید اصلاح شود و مشخص نیست هولدینگ، بهره برداری، واگن سازی و شرکت مشاوره چرا با هم ارتباط ندارد؟ و این عدم انسجام آسیب زده است.
شایسته درباره اعضای کمیته سوانح نیز توضیح داد: نحوه تشکیل این کمیته، مصوبه شورای عالی ترافیک دارد و البته این نکته وارد است که جوانب نظارتی قوی تری داشته باشد. آمادگی این را داریم که این شورا را اصلاح کنیم.
وی درباره علت توافق با اسنپ گفت: ما با اسنژ توافق نکردیم و در نشستی رای کمک به بهود ارائه خدمت به شهروندان با یکی از مجموعه های موفق تاکسی آنلاین مذاکره کردیم و این مساله مرسوم است و محدودیتی وجود ندارد و اگر شرکت جدی دیگری هم هست استقبال می کنیم. این مساله برای بهبود کیفیت خدمات شهروندان و این اتفاق بزرگی است.
شایسته درباره استقرار دوربین های حرارتی افزود: هم طرح جانمایی آن انجام شده و ۱۲۰ میلیارد براورد هزینه شده اما ما مشکلات اساسی دیگری داریم و در صورت تامین منبع آمادگی اجرا داریم.
او درباره نکات مورد اشاره هاشمی تشکری ادامه داد: ما تلاش می کنیم دیگر حادثه ای شکل نگیرد و نمی خواهیم خطا را به گردن ناوگان فرسوده بیندازیم اما علت فرسودگی سیگنالینگ است.
شایسته با تاکید بر اینکه خطای انسانی شکل گرفته است، بیان کرد: از ۳ راهور ۲ راهور بسیار خوب عمل کردند و راهور قطار تندرو بسیار هوشیار عمل کرده و باعث کاهش خسارات شده است.
او افزود: ۸۰۰ هزار حرکت در سال و جابه جایی ۲۵۰ میلیون مسافر سعی می کنیم خون از دماغ کسی نیاید و برای تمامی مسائل کمیته تشکیل دادیم تا کاربرانمان توانمند تر شوند و جذب نیروی انسانی در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران انباشت مشکل به دلیل ترک فعل و انبارهای خالی به وجود امده را نیازمند تحقیق و تفحص دانست.
پایان پیام/