به رغم اینکه یکی از وعده های علیرضا زاکانی، شهردار تهران به پایتخت نشینان ورود ۶۵ دستگاه اتوبوس جدید در اواخر آبان ماه بود، اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دلیل عدم تحقق این وعده را بورکرارسی اداری دانست. به گزارش بلدیه نیوز؛ عدم تحقق یکی از وعده های شهردار تهران در […]
به رغم اینکه یکی از وعده های علیرضا زاکانی، شهردار تهران به پایتخت نشینان ورود ۶۵ دستگاه اتوبوس جدید در اواخر آبان ماه بود، اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دلیل عدم تحقق این وعده را بورکرارسی اداری دانست.
به گزارش بلدیه نیوز؛ عدم تحقق یکی از وعده های شهردار تهران در سال اول مدیریت خود در شهر تهران با انتقاداتی از سوی رسانه ها روبه رو شده است. هر چند علیرضا زاکانی وعده داده بود که تا پایان آبان ماه امسال ۶۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه حمل و نقلی تهران می شود، اما با وجود گذشت دو ماه خبری از اجرای این قول آقای شهردار نیست!
سید مجتبی شفیغی در این باره در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا عنوان کرده است: مقداری در تامین منابع و قراردادی که با شرکت ایران خودرو بسته شده بود، مشکلات اداری و بروکراتیک داشت.
آنطور که معاون شهردار تهران توضیح داده است: برای اولین بار بخش زیادی از قرارداد خرید اتوبوسها به صورت غیرنقد بود و فرایند اجرای پرداخت غیرنقدی برای اولین بار است که در خرید اتوبوسها طی میشود و مقداری اشکالات اداری و بروکراتیک داشت و الان قسمت نقدی آن کامل پرداخت شده است و در بخش غیرنقد آن که مربوط به ۶۵ دستگاه بوده، توافقات اولیه آن صورت گرفته است.
او در عین حال وعده داده است: این تعداد اتوبوس تا پایان ماه به چرخه حمل ونقل اضافه خواهد شد، اما اینکه کدام ملک به آنها واگذار شود و قیمت کارشناسی چطور باشد، مواردی از این دست در حال بررسی و سپری شدن است و مراحل پایانی خود را طی میکند. حتما تا آخر این ماه این ۶۵ دستگاه اتوبوس که آماده است و در پارکینگ ایران خودرو دیزل متوقف است را به ناوگان حمل ونقلی شهر تهران اضافه خواهیم کرد.
شفیعی همچنین درباره تعمیر اتوبوسهای شهرداری تهران نیز توضیح داد: تعمیرات اتوبوسهایی که معایب فنی دارند و همچنین تعویض مخازن هر روز در حال انجام است و تاکنون بیشتر از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس با تعویض مخزن وارد چرخه شده است. تعویض مخازن به صورت روزانه ادامه دارد تا به هدف تعویض ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که تعهد داشتیم برسیم.
او با اشاره به جزئیات اورهال و بازسازی اتوبوسها که مربوط به معایب موتوری و مکانیکال و همچنین بازسازی اتاق و ادوات فرسوده اتوبوس میشود، تاکید کرد: بخشی از اتوبوسها نیاز به تعمیرات و بازسازی داشت، که برای حدود ۳۰۰ دستگاه بخشی از این تعمیرات انجام شده و بخش دیگری نیز در حال انجام است و بخش دیگری از اتوبوسها نیز نیاز به اورهال دارند.
معاون شهردار تهران ز تعهد شهرداری برای بازسازی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در سال آینده خبر داده و عنوان کرده است: در برنامه سال ۱۴۰۱ شهرداری برای اولین بار تعهد کرده است که ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی را که قرار بود از تسهیلات استفاده کنند، اما نتوانستند، بازسازی کند.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در مورد این اتوبوسها یا منابع مربوط به تسهیلات از طرف صندوق کارآفرینی امید تامین نشد و یا تضامین و سازو کارهای اداری آن به گونهای بود که عملا منجر به دریافت این تسهیلات نشده بود که قرار شد از محل منابع شهرداری بازسازی شوند، اما این اقدام به شرط آن انجام خواهد شد که حداقل ۵ سال خدمات خود را با کیفیت مطلوب ادامه دهند. منابع این ۱۴۰۰ دستگاه در بودجه سال آینده پیش بینی شده است و عدد قابل توجهی در حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل این اتوبوسهای متوقف به ناوگان حمل و نقل اضافه میشوند.
به گفته شفیعی؛ در کنار این بحث، خرید ناوگان جدید را نیز دنبال میکنیم، خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی بخش خصوصی در حال انجام است که تا مهرماه سال آینده قول دادند وارد خط شود. دولت نیز از محل تهاتر نفت در حال انجام خرید اتوبوس است و به مراحل پایانی نزدیک شده است و سال آینده به نظر میرسد یک تحول جدی در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خواهیم داشت.
پایان پیام/