به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ محسن روشنی، اظهار داشت: با سردتر شدن هوا و کمبود تهویه لازم در شهر، غلظت ذرات معلق ریزتر که منشاء آن انسانساخت و بیشتر ناشی از حمل و نقل شهری و استفاده از وسایل نقلیه موتوری در شهر است، افزوده شده است.
وی افزود: در پدیدهای کمسابقه طی سالهای اخیر، در روز اول آبان، آلاینده دیاکسید گوگرد به میزان قابل توجهی افزایش یافت و با غلظتی برابر ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص هوا معرفی شد.
روشنی تصریح کرد: هر چند در این روز، میزان شاخص فراتر از حد مجاز نبود ولی افزایش این عدد در کنار کاهش تعداد روزهای پاک و افزایش تعداد روزهای قابل قبول به لحاظ این آلاینده در مدت مورد بررسی، حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه میتوان این امر را زنگ خطری برای مطرح شدن گاز دیاکسید گوگرد به عنوان یکی از آلایندههای مهم شهر تهران دانست، اظهار کرد: پیشبینی میشود در روزهای سردتر و در صورت استفاده از سوختهای بیکیفیت و حاوی سولفور بالا در مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ، میزان این آلاینده در هوای تهران افزایش یابد.
پاییز سال ۱۴۰۰ پایتخت با ثبت ۱۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۳۳ روز با شرایط قابل قبول به نیمه رسید
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه طی مدت مذکور، آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون در ۱۲ روز و آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در ۲ روز به صورت همزمان بالاتر از حد مجاز قرار گرفتند، گفت: بیشترین شاخص ثبتشده برای ذرات معلق کوچکتر از ده میکرون برابر ۱۳۰ و بیشترین شاخص برای ذرات معلق کوچکتر از ۲ و نیم میکرون برابر ۱۳۴ بود.
روشنی با بیان اینکه در نیمه نخست پاییز سال گذشته، ۲۷ روز شرایط قابل قبول و ۱۸ روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس در شهر تهران ثبت شد، تصریح کرد: در مدت مشابه سال ۹۹، همه روزهای آلوده به خاطر افزایش غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲ و نیم میکرون بود و میتوان گفت در مجموع، نیمه نخست پاییز سال جاری، شرایط مطلوبتری نسبت به سال گذشته داشت.
وی با تأکید بر اینکه با کمتر شدن محدودیتهای کرونایی، میبایست نسبت به افزایش شاخص آلایندههای هوا حساستر بود، خاطرنشان کرد: به این منظور، مواردی همچون جدی گرفتن معاینه فنی و کاهش موارد استفاده بیمورد از وسایل نقلیه به خصوص وسایل نقلیه کاربراتوری، حائز اهمیت است.