مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران بر این باور است جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی نمی تواند عامل بازدارنده خوبی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد. به گزارش بلدیه نیوز؛ حسین مقدم با بیان این مطلب و با اشاره به میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی به خبرگزاری فارس […]
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران بر این باور است جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی نمی تواند عامل بازدارنده خوبی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد.
به گزارش بلدیه نیوز؛ حسین مقدم با بیان این مطلب و با اشاره به میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی به خبرگزاری فارس گفت: از ابتدای سال تا پانزدهم آذر ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. از آمار اعلامی، ۸۳۷ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، ۴درصد کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۴ درصد عیوب ظاهری مردود شدهاند. همچنین در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدهاند.
او افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۷۹۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۱۵۹هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر است. خودروها میتوانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند. همچنین تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.
او بیان کرد: هر سال مشکل آلودگی هوا را به ویژه در فصل پاییز داریم که این مسأله همچون بیماری مهلک و کشنده است در حالی که علاج دارد امسال هم این قضیه مستثنی نیست و در وارونگی دما در فصل پاییز و زمستان تهران به شدت آلوده شده است البته سایر کلانشهرهای کشور هم با این مشکل مواجه هستند. طبق مصوبات کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران پلیس مکلف است که برخورد شدید با خودروهای دودزا وآلاینده داشته باشد که این مسأله امسال با شدت بیشتری توسط پلیس مورد توجه قرار گرفته و گزارشاتی هم در این راستا ارائه شده است.
حسین مقدم یادآور شد: خودروهای دودزا فک پلاک میشوند و دستور اعزام به تعمیرگاه دریافت میکنند. حتی برخی از این خودروهای دودزا گواهی معاینه فنی دارند ولی طبق قانون در صورت دودزا بودن پلیس معاینه فنی آنها را ابطال میکند و باید رفع مشکل خودروی آنها صورت گیرد.
او تاکید کرد: به رغم این مسأله این اقدام ناکافی است و متأسفانه امسال هم وارد شرایط اضطرار آلودگی هوا شدهایم اقدامات کوچک هم میتواند اثربخش باشد ولی باید همه مسائل در کنار هم دیده شود.آلودگی را نمیتواند الساعه از هوا جمع کرد اگر امروز دستور برخورد با خودروهای دودزا داده شود اثرش همین الان نیست و کنترلها در طول سال به صورت مستمر باید انجام گیرد و برخوردها در یک برهه و اقدامات تنها در یک محدوده زمانی توسط دستگاههای مختلف اثربخش نیست.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در ادامه به این مساله اشاره کرد: ۳۷۳ مورد خودروی دودزای مرئی فقط در آبان توسط پلیس مورد برخورد قرار گرفته و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران شناسایی و اعمال قانون میشوند. ناگفته نماند که این ۳۷۳ مورد خودروی دودزای مرئی فک پلاک میشوند و معاینه فنی اگر داشته باشند هم ابطال خواهد شد. خوشبختانه امسال پلیس به شدت پای کار آمده و هر خودروی دودزای تهران را توقیف میکند.
او بیان کرد: به نظر من جریمههای مربوط به خودروهای دودزا و یا خودروهای فاقد معاینهفنی بازدارنده نیست جریمه باید متناسب با جرم باشد به هر حال خودروهای دودزایی که در سطح شهر تردد میکند آسیبهای زیادی به سلامت مردم و اقتصاد و اجتماع میگذارد.بدون تردید ۵۰ هزار تومان جریمه برای بسیاری از رانندگان به ویژه رانندههای خودروهای سنگین بازدارنده نیست آنها میگویند به طور مثال تردد یک روز برای آنها چند میلیون تومان درآمد دارد و ۵۰ هزار تومان جریمه برای تردد در سطح شهر قطعاً مقرون به صرفه است.
پایان پیام/