اعضای شورای ششم شهر تهران در بررسی دستور جلسه اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰شهرداری تهران به این نتیجه رسیدند که رقم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری غیر واقعی بوده و با تعیین ۲۰ درصد انحراف از این رقم، آن را اصلاح کردند و بودجه مصوب دوره پیشین را دامی برای مدیریت شهری فعلی ارزیابی کردند. به گزارش بلدیه […]
اعضای شورای ششم شهر تهران در بررسی دستور جلسه اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰شهرداری تهران به این نتیجه رسیدند که رقم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری غیر واقعی بوده و با تعیین ۲۰ درصد انحراف از این رقم، آن را اصلاح کردند و بودجه مصوب دوره پیشین را دامی برای مدیریت شهری فعلی ارزیابی کردند.
به گزارش بلدیه نیوز؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران گفت: در جلسات متعددی اصلاح بودجه بررسی شده است. این در حالی است که عدد بودجه ۱۴۰۰ با توجه به عملکرد سال ۹۹، عدد درستی نبوده و بررسی وضعیت درآمدی شهردرای تهران نشان می دهد که در ۶ ماهه اول سالجاری، تنها ۵۲ درصد تحقق داشته است و قبل از اینکه اصلاحیه ارائه شود، موارد بررسی شده است. آنچه به صحن ارائه شده نتیجه ۳ هفته کار است.
محمدآخوندی با اشاره اینکه در تفریق بودجه سال ۹۹، کل عملکرد ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در حالی که تبصره ها هم در آن لحاظ شده است و اگر می خواستیم این را لحاظ می کردیم، تبعا باید عدد کمتری برای سال ۱۴۰۰ لحاظ می شد، ادامه داد: ماده قانونی بودجه ۱۴۰۰ که می گوید انحراف از بودجه ۲۰ رصد باشد می تواند اصلاحیه را ایجاد کند و با پیشنهادات به عدد ۳۷ هزار۷۰۰ میلیارد تومان رسیدیم.
او با بیان اینکه در حوزه درامدهای ناپایدار از محل عوارض، فروش اموال غیرمنقول روند کاهشی بوده است، یادآور شد: در مقابل درامدهای پایداری سهم از ۲۱ درصد به ۲۹ درصد اضافه شده است.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در بخش مصارف و هزینه ها هم ۱۱ هزار ۱۸۳ میلیارد کاهش داشته ایم، اما در حوزه عمرانی بخصوص در پروژه های نیمه تمام افزایش لحاظ شده و برخی از پروژه ها باید تا پایان سال به بهره برداری برسد.
آخوندی تاکید کرد: اجرای پروژه بزرگراه شهید شوشتری، اصلاح تقاطع های غیرهمسطح و آسفالت بزرگراهها پیش بینی شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با این کاهش از انحراف بودجه در تفریق بودجه ۱۴۰۰ جلوگیری می کنیم، چون در بهترین حالت تا پایان سال به حدود ۷۰ درصد تحقق بودجه خواهیم داشت. و از ایجاد تعهد و بدهی توسط مناطق واحدهای ستادی شهرداری جلوگیری می شود.
او ادامه داد: جبران هزینه پرداخت حقوق مترو و سازمان بازنشستگی، خدمات شهری و سازمان آتش نشانی که در بودجه ۱۴۰۰ درست محاسبه نشده بود دچار مشکل شدیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در جایگاه مخالف با اشاره به اینکه در منابع و اعتبارات شهرداری تهران باید شاخصی عنوان شود که شاخص برای اعتبار دادن مدیریت ۴ ساله گذشته است یا رویکرد تحولی در آینده، ۴ ساله گذشته را یک دوران کسل، و فشا دانست و توضیح داد: شهرداری بسیاری از ماموریت های خود را انجام نداده که اتوبوسرانی، مترو وضعیت ایمنی ساختمان ها از جمله آن است و نباید به هیچ وجه شاخصمان دوره ۴ ساله گذشته باشد و باید حرکت رو به جلو داشته باشیم.
مهدی عباسی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: وزارت کشور بر شفافیت تاکید کرده است و براساس آن مجموع بودجه و تبصره ها باید یکپارچه اعلام می شد، با این حساب قریب ۲۵ درصد افزایش بودجه داشتیم و اگر مدیریت قبلی توان اجرا نداشته است، بحث دیگری است.
این عضو شورای شهر ادامه داد: وقتی از درامد صحبت می کنیم نیاز به فعالیت و برنامه ریزی دارد و بدون آن محقق نمی شود.
او بیان کرد: در بحث اصلاح بودجه سال آینده شاخصمان چیست؟ به این صورت ما هم دچار جهش بودجه ای می شویم می توانستیم جا به جایی و اصلاحات کنیم. احساس می کنم برگشت به عقب در بودجه ریزی، زیان و خسارتش برای شهرداری است و سال آینده شهرداری را دچار مشکل می کند و قرار نیست مانند دوره قبل کسالت داشته باشیم.
در ادامه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به عنوان موافق تاکید کرد: ما وسط یک سال مالی قرار داریم در حالیکه تغییرات مدیریتی را در سطح شهرداری داشتیم و تنها ۳ ماه مانده به اتمام سال مالی تیم جدید شهرداری مستقر شده است و برای عملکرد این سه ماهه باید ظرفیت سنجی کنیم و هرچند نباید بدنه مدیریتی را لخت کنیم، واقعیت این است که درباره ۳ ماه صحبت می کنیم.
میثم مظفر با اشاره به طلب های شهرداری از دولت گفت: اصلاحیه بودجه به معنای این نیست که شهرداری مسائل و دیونش را از دولت طلب نکند و کارگروهی در شهرداری شکل گرفته که با پیگیری جدی مطالبه می کنند و بحث های تهاتر دولت بات تامین اتوبوس و فروش نفت شامل این مساله می شود بنابراین اصلاحیه بودجه در مطالبات شهرداری از دولت به معنای این نیست که دیون به این مساله گره بخورد.
او افزود: نگاه حمایتی به مترو و عدم کاهش بودجه مترو، عدم کاهش تامین اتوبوس به منظور رعایت مصالح شهر، پروژه های کوچک قیاس محله ای اجازه کاهش نداده است و ۱۸۰۰ میلیارد حفظ شد و در برخی از پروژه هایی که تشریفات اداری مناقصات آن تا به حال طی نشده را حذف کرده است و ۶۳ درصد نسبت به عملکرد دوره قبل بودجه ۱۴۰۰ را افزایشی دیدند که اگرقابل تحقق بود در چند ماهه نخست سال محقق می شد.
در ادامه نیز عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: تصویب این اصلاحیه بار روانی خواهد داشت. چراکه در ۱۵ سال گذشته روند تامین درامد شهرداری تهران اینگونه بوده که بودجه که در ۴ فصل تقسیم شده و عمده بودجه در ۳ ماهه آخر تامین می شده است.
ناصر امانی یادآور شد: اگر تیم قوی اقتصادی دنبال منابع درامد شهرداری می افتاد در این ۳ ماهه شاهد اتفاقات خوبی بودیم، اینکه در دوره سوم و چهارم درامدها ۱۰۰ درصدی محقق می شد چون تمامی مدیران و مسئولان هفته به هفته گزارش می دادند. در این دوره هم می توانستیم تا ۴۰ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه داشته باشیم.
او ادامه داد: دوره قبلی گفتند که قرارمان نیست کاری برای شهر کنیم و می خواستند کارهای قبلی را هم از بین ببرند و برایشان مهم نبود درامدی بیاید.
نایب رئیس شورای شهر تهران نیز به عنوان موافق با اشاره به اینکه شهرداری در دوره قبل مفلوک و زمین گیر بوده و باید دوره جدید تحولی جلو برود، گفت: شورای ششم شهر تهران وارث تبنلی مفرطی در شهرداری بودیم و نمی تواینم همه آرزوهامیان را جامع عمل بپوشانیم.
پرویز سروری افزود: افزایش ۶۳ درصدی بودجه در سال جاری در حالیکه کمتر از ۵۰ درصد تحقق داشته است و در حالی که تحول درامدی در این سه ماه نداشته ایم.غیرممکن است.
او ادامه داد: در شرایطی که تفکرات قبلی هزینه ها را افزایشی و درامدها را کاهش در نظر گرفته است ودر ۳ ماه هم شهردار تهران سوپرمن نیست که تحولاتی را به وجود بیاورد.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: قبول دارم که شهرداری اگر با این نگاه فشل بخواهد جلو برود، نمی تواند آینده درخشانی را جستجو کند و باید حتما سال آینده نگاه تحولی مان را نشان دهیم.اما منطق دارد که در شرایطی که با چنین وضعیت درامدی این را پایه قرار دهیم.
مهدی اقراریان نیز با اشاره به اینکه در ردیف ها با مورد کمک با شورایاری ها مواجه شده است که به مجامع تصمیم گیر محلات تغییر کرده است، یادآور شد: اگر مواردی این چنینی قرار است اضافه شود نیاز به مصوبه شوراست. بعضا شاهد این هستیم که شهرداری مطالباتی را دارد که اگر به درستی پیگیری شود بخشی از این بودجه قابل تحقق است. مثل عوارض مربوط به پروژه ای در منطقه یک که ۴۰۰ میلیارد است و هنوز وصول نشده است.
او تاکید کرد: ما با تصمیم امروز برای ۴ ساله آینده شورا ریل گذاری می کنیم.
رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مدیریت شهری ششم در شرایط خاصی پا به میدان گذاشته است و قصور موجود را نباید با بودجه شهر گره بزنیم. گفت: اینکه در بودجه سال گذشته شهرداری آب بستند و به ۵۰ هزار میلیارد نمی رسد.
مهدی چمران ادامه داد: تا به حال ۱۷ هزار میلیارد این بودجه محقق شده است و اینکه تا ۳ ماهه سوم افزایش می یابد، و اگر خیلی زرنگ باشند، به تحقق ۳۴ هزار میلیارد تومان می رسند.
او ادامه داد:۵۰هزار میلیارد تومان بودجه هم با حساب تورم سالیانه برای بودجه تهران کم است. هرچند رقم آن درشت تر شده اما نسبت به افزایش قیمت ها بودجه شهرداری تهران کمتر شده است.
رئیس کمیته شفاف سازی شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: رشد غیرمتعارف بودجه ۱۴۰۰ که ۶۳ درصد افزایش نسبت به عملکرد داشته است معنا ندارد آنرا در واقع دامی دانست که شورای پنجم برای شورای ششم پهن کرده بود.
احمد صادقی بیان کرد: ما در کمیسیون برنامه و بودجه با این دغدغه که شهرداری باید پویا باشد خواستیم بودجه را منطقی کنیم و از شرایط غیرمتعارف در بیاوریم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تاکید براینکه نیازهای اساسی مردم کاهش نیافته است. گفت: قطعا برای سال ۱۴۰۱ باید اقدامات با رنگ و بوی جهادی باشد و این الگو برای ۱۴۰۱ نخواهد بود و وظیفه معاونت مالی خلق پول برای شهر است.
سید جعفر تشکری هاشمی ادامه داد: شهر ظرفیت های خوبی دارد و در صددیم محل های تولید ثروت تهران شناسایی شود ونباید به مفهوم گرفتن عوارض از مردم باشد.
این در حالی است که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: براساس اخلاق بارها این لفظ را گفته ایم که شورای پنجم به صورت واهی افزایش بودجه داده اما این عبارت با واقعیت منطبق نیست چون ۴۱ هزار میلیارد، بودجه ۲۵ درصد افزایش یافته است.
مهدی عباسی ادامه داد: آنها ضعیف عمل کردند اما روند افزایش بودجه منطقی بوده است. ما هیچ زمانی در شهردای تهران به صورت کامل نقد کار نکردیم و این اصلا هنر اجرای پروژه نیست.
این عضو شورای شهر افزود: ما هیچ وقت در شهرداری تهران پول در نیاوردیم که کار کنیم و اعتبارات را مصرف می کردیم و پول به کار می گرفتیم.
امانی نیز در تذکر درباره صحبت های عباسی گفت: دوره قبل از بودجه غیرنقد، تابویی ساختند در حالیکه یک حسنی بود که بودجه غیرنقدی را شفاف کردیم ولی در این لایحه تکلیف بودجه غیرنقدی مشخص نیست.
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران درباره درامدها توضیح داد: حتی اگر غیرواقعی دیده نشده بود مطابق با واقعیت جامعه نبود. برای برج میلاد در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد درامد دیدند که از ابتدای تاسیس آن تاکنون چنین درامدی نداشته که در دوره کرونا چنین درامدی داشته باشد، به همین منوال جبران هزینه و پرداخت بودجه را از محل درامدها دیده اند، برای سازمان ورزش هم ۹۰ میلیارد درمد دیده اند و حقوق ها را از همین محل دیده اند. ودر واقع درآمدهای دیده شده مطابق با واقعیت نبوده است.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد: مبلغی را در بودجه اضافه و در چند سرفصل بیینند، برای مثال در توسعه و تامین ناوگان مترو و خرید اتوبوس مبلغی در حدود ۵ هزارمیلیارد به صورت غیرنقد قرا ر دهیم که اگر شهردرای توانست کاری انجام دهد دست بسته نباشد.
مهدی پیرهادی ادامه داد: نکته دیگر اینکه مجموعه شهر سالم ۴۰ میلیارد تومان کسری دارد و اگر در همین ابتدا در بودجه انجام دهیم حتما لحاظ کنیم.
معاون مالی شهردرای نیز با اشاره به اینکه در سالیان اخیر معمولا ۲۰ درصد کسری بودجه داشته ایم و خیلی از قراردادهایی که منتج به بدهی می شود ناشی از اعتبارات بدون بودجه است. درباره پیش بینی درامدها گفت: حداقل ۳۱ و حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و نمی خواهیم قرارداد بدون مبنایی بسته شود.
ابولفضل فلاحی درباره اینکه چرا وارد اصلاح بودجه شده اند، بیان کرد: نهایتا می توانیم ۲۰ درصد هر ردیف را هزینه کنیم و بودجه ای که برای سالجاری نوشته شده است، از ابتدا غیرواقعی بوده است. و اصلاحیه اجتناب ناپذیر بوده است.
معاون شهردار از شروع حرکت تحولی در ۳ ماهه نخست فعالیت و ایجاد کارگروه تامین مالی در شهرداری تهران خبر داد. و گفت: ما متخصص ترین افراد در حوزه اقتصاد را به کار گرفته ایم.
او ادامه داد: در حال حاضر ما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش صدور پروانه در شهرداری داریم و بسته های تشویقی به همین دلیل در شورای شهر تمدید شد و این دلیل بر این است
به گفته فلاحی در بودجه غیرنقد سیاستی بر کاهش و عدم اجرا نداریم اما درباره آن بحث داریم و به دنبال این هستیم که ابزارهای بهتری را اجرا کنیم.
او یادآور شد: پروژه خزانه واحد و مولد سازی دارایی کمک می کند که املاک غیرمتقول به روش علمی در اختیار منافع شهر قرار بگیرد.
فروزنده معاون امور شورای شهردرای تهران نیز تاکید کرد نسبت به عملکرد، بودجه کارشناسی نبوده است.
در نهایت این لایحه با ۲۰ رای موافق به تصویب رسید.
پایان پیام/