به رغم اینکه سخنگوی شورای شهر تهران بر این باور است که وضعیت کنونی محله هرندی نمونه ناموفقی از عملکرد دستگاه های مختلف است، اما سوال این است که در کنار این عملکرد ناموفق، اجرای طرح های شکست خورده چقدر در شرایط کنونی این محله آسیب دیده موثر بوده است؟ به گزارش بلدیه نیوز؛ از […]
به رغم اینکه سخنگوی شورای شهر تهران بر این باور است که وضعیت کنونی محله هرندی نمونه ناموفقی از عملکرد دستگاه های مختلف است، اما سوال این است که در کنار این عملکرد ناموفق، اجرای طرح های شکست خورده چقدر در شرایط کنونی این محله آسیب دیده موثر بوده است؟
به گزارش بلدیه نیوز؛ از زمان فعالیت این دوره مدیریت شهری تهران، تعدادی زیادی از اعضای شورای شهر، شهردار تهران و این اواخر نیز رئیس جمهور گذرشان به محله آسیب دیده هرندی افتاده است و در پس هر بازدید هر کدام دستوراتی را برای بهبود آن صادر کرده اند که هنوز نتایج این دستورات آنی در محله هرندی مشخص نیست.
بعد از گزارشاتی که از وضعیت محله هرندی واقع در منطقه ۱۲ تهران از سوی برخی از اعضای شورای شهر قرائت شد، شهردار تهران اولین اقدام جهادی برای بهبود کیفیت زندگی در این محله قدیمی شهر تهران را راه اندازی قرارگاه آسیب های اجتماعی و اجرای طرح ضربتی پلمپ خانه های قرمز با حضور دستگاه های انتظامی و قانونی عنوان کرد.
هر چند با کمی مطالعه درباره گذشته اجرای طرح پلمپ و حتی تخریب خانه های پلاک قرمز در طول دو دهه اخیر می توان به خوبی دریافت که نه اجرای طرح های ضربتی ساماندهی معتادان در این محله با همکاری نیروی انتظامی و نه پلمپ و تحریب هانه های دارای پلاک قرمز نتوانسته دردی از دردهای این محله محروم را درمان کند.
حتی پلمپ و تخریب پلاک های قرمز تا کنون دو بار در این محدوده و محله عودلاجان در محدوده منطقه ۱۲ اجرا شده و نتیجه آن افزوده شدن به فضاهای بی دفاع شهری و بازگشت دوباره مواد فروشان و معتادان به این محدوده شده است.
حتی تاریخچه پلمپ خانه های قرمز نیز بهتر از تخریب این خانه ها نیست چرا که با پلمپ هر باب خانه که در کار فروش و توزیع مواد مخدر هستند، فروشندگان مواد مخدر در خیابان ها و کوچه های دیگر خانه ای را برای انجام این کار اجاره می کنند.
کار گذاشتن دوربین در ابتدا و انتهای محدوده هایی که مواد فروشان اقدام به توزیع مواد مخدر می کنند تا در صورت ورود نیروی انتظامی و مجریان طرح های ضربتی راهی برای فرار پیدا کنند نیز موضوع جدیدی د این محدوده نیست.
هر چند مطالعات زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی و شبکه توزیع و استعمال مواد مخدر در این محله توسط پژوهشگران انجام شده است اما متاسفانه با تغییر مدیریت تمامی این مطالعات و گزارش ها بایگانی می شود و در هر دوره از ابتدا برنامه ریزی برای بهبود حال محله هرندی انجام می دهند.
اکنون نیز سخنگوی شورای شهر تهران در جریان بازدید از محله هرندی وضعیت کنونی این محله را نتیجه عملکرد ناموفق دستگاه های مختلف و متولی دانسته و عنوان کرده است: تعداد زیادی از اعضای شورای شهر از محله هرندی بازدید داشتهاند؛ این محله از جمله نمونههای ناموفقی است که دستگاههای مختلف بخشی از کار را انجام دادهاند اما به دلیل نداشتن استمرار و هماهنگی، رها شده است و مردم با انبوهی از آسیبهای اجتماعی تنها ماندهاند.
او ادامه داد: در مواردی مانند مشکلات محله هرندی، NGOها اقداماتی انجام میدهند اما ممکن است مکمل یکدیگر نباشند چرا که حاکمیت نظارتی بر کار آنها ندارد بنابراین گاهی اقداماتی انجام می شود اما در حل مسائل کلی تأثیری ندارد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرده است: گاهی همجهت بودن گروههای داوطلب مردمی در مواردی مانند وقوع زلزله آنقدر زیاد است که کار یکدیگر را خنثی میکنند! این وضعیت در مباحث اجتماعی بسیار ظریفتر و عمیقتر رخ میدهد.
به اعتقاد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛ حاکمیت نباید خودش را کافی بداند و برای حل مسئله از ظرفیتهای مردمی دعوت کند، در ادامه نیز روی کار آنها نظارت کند و هماهنگیهای لازم را انجام دهد تا تکههای مختلف پازل کنار هم چیده و تکمیل شود.
سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: مقدم بر همه این موضوعات، عزم و اراده و خواستن حل مشکل است که درباره آسیبهای اجتماعی انگیزه، همت و خواست آن وجود دارد؛ زاکانی نیز در برنامههای اولیه خود آن را مطرح کرد؛ یکی از دلایل شورای شهر برای انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران نیز در اولویت بودن موضوعات فرهنگی و اجتماعی بود زیرا برخی از کاندیداها ورود به این مسائل را جزو وظایف شهرداری قلمداد نمیکردند. سیبهای اجتماعی به ویژه در محله هرندی، درست نیست زیرا کار راحتی نیست اما به اعتقاد من با همتی که به این موضوع تعلق گرفته، با صبوری و راه حلهای بهتر میتوان اقدامات مناسبی انجام داد.
پایان پیام/