مطالعات رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس حکایت ازترک فعل ۲۳ دستگاه متولی در حوزه هوای پاک دارد که به زودی پرونده این دستگاه ها به قوه قضائیه ارسال می شود. به گزارش بلدیه نیوز؛ سمیه رفیعی با بیان این مطلب افزود: این فراکسیون به صورت مبسوط این مسأله آلودگی هوا و وظایف و تکالیف دستگاهها […]
مطالعات رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس حکایت ازترک فعل ۲۳ دستگاه متولی در حوزه هوای پاک دارد که به زودی پرونده این دستگاه ها به قوه قضائیه ارسال می شود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ سمیه رفیعی با بیان این مطلب افزود: این فراکسیون به صورت مبسوط این مسأله آلودگی هوا و وظایف و تکالیف دستگاهها را بررسی کرده و نظرات دستگاهها را نیز شنیده است و در نهایت متوجه شدیم در این زمینه ترک فعل اتفاق افتاده است.
او ادامه داد: اعمال ماده ۲۳۴ قانون با ۷۰ امضاء در دستور کار مجلس است و این هفته با موافقت کمیسیون مربوطه جهت قرائت به صحن میرود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه هر ۲۳ دستگاه متولی در حوزه هوای پاک ترک فعل داشتهاند، ادامه داد: پرونده ترک فعلها به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
رفیعی با اشاره به اینکه برای حل معضل آلودگی هوا، اقدامات ارزندهای هم انجام شده که انصافاً باید آنها را هم در نظر بگیریم و همه چیز را سیاه و تلخ نبینیم. بیان کرد: با وجود این اقدامات ارزنده میتوانیم نتیجه بگیریم که توانایی حل این مسأله را داریم.
او یادآور شد: نمیشود حذف مدیریت CO2 و حذف سرب از بنزین کشور را که از جمله اقدامات خوب برای کیفیت هوا بوده است نادیده بگیریم، ما تقریبا در مدیریت آلایندههای گازی موفقیت داشتهایم، حتی برای بالا بردن دقت اندازهگیری نیز تجهیزاتمان را به روز کردهایم، همه اینها نشان میدهد که میتوانیم مدیریت آلودگی هوا را به بهترین نحو داشته باشیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه راهکارهای آلودگی هوا به سه دسته تقسیم میشود، تاکید کرد: دسته نخست راهکارهای فنی است که با برقی سازی حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به فیلتراسیون و کنترل خروجیهای اگزوز و آلایندههای ثابت بخشی از آلودگی هوا را میتوان کنترل کرد. دسته دوم راهکارهای اجرایی است که مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی باید در آن نقشآفرینی کنند. اما راهکارهای مدیریتی که بخش سوم این مجموعه محسوب میشود و ما بیشترین مشکل را در آن برای مقابله با آلودگی هوا داشتهایم حائز اهمیت است که باید مدیران کلانشهرها، وزرا و به طور کلی مدیران رده یک کشور در آن نقشآفرینی کنند.
به گفته رفیعی؛ به نظر میرسد انگیزه لازم در این رده برای اجرای راهحلها و کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.
او با اشاره به یکی از جلساتی که با مدیران ارشد کشور درباره حل یکی از مشکلات آلودگی هوا داشته است، افزود: وقتی راهحل را به این مدیر ارائه کردیم در جواب گفت: شما چرا راههای کاهش آلودگی هوا را سادهسازی میکنید اگر همین راهکار ارائه شده را هم اجرایی کنیم تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد از شدت آلودگی هوا کاسته میشود. آیا واقعاً کاهش ۱۰ درصدی آلودگی هوا کم است؟
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه مسأله آلودگی هوا یکی از مطالبات جدی و اصلی مردم ایران است، و شخص رئیس جمهور هم دغدغه این موضوع را دارد، ادامه داد: راهکارهای آلودگی همین قدر که سخت مطرح میشود اجرای راحتی دارند و نیازمند همت و اراده مدیران است. اینکه بایستیم و بگوییم بودجه نیست و تحریم هستیم نشان میدهد ارادهای برای حل آن نداریم.
رفیعی با اشاره به اینکه وزیر نفت درباره تأمین ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای تهاتر وسائط حمل و نقل عمومی برقی وعده داده بود، بیان کرد: برای عملیاتی شدن این وعده باید وزیر کشور ساز و کاری را مهیا کند. در حال حاضر با خرید ۶ هزار دستگاه اتوبوس برقی در تهران میتوانیم شاهد تحول عظیمی در شرایط کیفیت هوای پایتخت داشته باشیم.
او یادآور شد: بخشی از تغییر و تحول در سیستم حمل و نقل عمومی را میتوانیم بر عهده متخصصان داخلی بگذاریم و بخشی از آن را از کشورهای دیگری که تمایل همکاری با ایران را دارند کمک بگیریم.بهانه تحریم و محدودیت و محجوریت و عدم همکاری کشورها را در این زمینه نمیپذیرم چرا که بارها برای همراهی دیگر کشورها مذاکراتی شده است.
رفیعی با اشاره به اینکه سالهای گذشته برای ورود خودروهای حمل و نقل انبوهبر با چین وارد مذاکره شدیم اما نتیجه آن ورود خودروهای ون به حمل و نقل عمومی کشور بود، تاکید کرد: باید منافع ملی را در نظر بگیریم هر چند بودجه کشور شرایط مناسبی ندارد.
او با تأکید بر اینکه حل معضل آلودگی هوا از بدیهیات منافع ملی و مردمی است،گفت: نباید سر این موضوع سیاسیبازی کرد به خصوص الان که همه در گفتمان سیاسی یکدست هستند و بحثها و تعارضات فرسایشی در دستگاهها وجود ندارد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر اینکه حل معضلات محیط زیستی نیازمند اعلام شفاف مسائل با مردم است، از دولت به دلیل عدم ارائه برنامه تحولی در حوزه محیط زیست انتقاد کرد و افزود: نه تنها این برنامه همچنان ارائه نشده است که شفافیت هم به معنای به ما هو شفافیت وارد عملکرد سازمان محیط زیست نشده است.
رفیعی با اشاره به پرونده بنزینهای آلوده بیان کرد: این پرونده همچنان در کمیسیون اصل ۹۰ باز است و پیگیر آن هستیم و در جلسه مشترکی که کمیسیون اصل ۹۰ با فراکسیون محیط زیست داشت ۱۵ جلد پرونده قطور از سوابق این تخلف ارائه شد که مربوط به تولید و واردات بنزینهای آلوده بود.
او یادآور شد: تعدادی از این پروندهها را مطالعه کردم برخی از رده بررسی خارج شدهاند اما بخشی همچنان قابلیت پیگیری دارند و در حال گذراندن سیر قانونی آن هستیم تا پرونده قضایی در این زمینه شکل بگیرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: رئیس کمیسیون مصر است تا ترک فعلها و تخلفات را دنبال کند.
رفیعی مازوتسوزی در شهرها غیر از تهران را تأیید کرد و گفت: به وزارت نفت تکلیف شده بود که خروجی گازوئیل نیروگاهها را استاندارد کند که این تکلیف نقض شده است همچنین تدوین قانون استاندارد سوخت همچنان بر زمین مانده و سه دستگاه وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست این موضوع را به گردن هم میاندازند.
به اعتقاد او؛ قانون هوای پاک نباید راه فرار برای دستگاهها میگذاشت اما هر چند در به قانون موجود ایراداتی وارد است، ما به آن احترام میگذاریم و میگوییم اگر همین قانون فعلی هم انجام شود شرایط بهتر خواهد شد.
پایان پیام/