به رغم اینکه بیش از ۲۰ سازمان متولی کاهش آلودگی هوا تهران معرفی شده اند، اما زمانی که با هرکدام از مسئولان این سازمان ها درباره دلایل افزایش آلودگی هوا و راهکارهای موثر صحبت می کنیم، آنها توپ این چالش شهری را در زمین شهروندان می اندازند، تا به این طریق ثابت کنند به تمامی […]
به رغم اینکه بیش از ۲۰ سازمان متولی کاهش آلودگی هوا تهران معرفی شده اند، اما زمانی که با هرکدام از مسئولان این سازمان ها درباره دلایل افزایش آلودگی هوا و راهکارهای موثر صحبت می کنیم، آنها توپ این چالش شهری را در زمین شهروندان می اندازند، تا به این طریق ثابت کنند به تمامی وظایف خود عمل کرده اند.
به گزارش بلدیه نیوز، نزدیک به ۳ دهه است که مدیریت باد و باران خروج کلانشهرها به ویژه شهر تهران را از شرایط اضطرار آلودگی هوا بر عهده گرفته اند و کاری نه از دست متولیان دولتی و نه از دست شهرداری ها ساخته نیست. این مسئولان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، خودروهای فرسوده و دودزا را به عنوان عامل اصلی و در گام بعدی سوخت مازوت برخیی از کارخانه ها و مرغوب نبودن سوخت را عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در تهران می دانند.
هر چند تمامی این عوامل در افزایش این ابر چالش شهری در تهرانبی تاثیر نیست، اما سوال این است که دستگاه های متولی برای حل این معضل چه اقدامات تاثیرگذاری با وجود قوانین بالا دستی انجام داده اند.
به سراغ مردم هم که می رویم، آنها عدم اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده، شلوغی ایستگاه های مترو،فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی، فعالیت کارخانه های اطراف تهران و هزاران وعده عملی نشده دستگاه های دولتی را در زمینه کاهش آلودگی هوا عامل موثر در قرار گرفتن تهران درشرایط اضطرار می دانند.
مسئولان شهرداری نیز نزدیک به یک دهه است که میزان تاثیرگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و تاکسی را در افزایش آلودگی هوا کمتر از ۵ درصد می دانند و به همین دلیل است که همیشه توپ چهل تکه آلودگی هوا در زمین شهروندان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس انجام داده، درباره وضعیت آلودگی هوااعلام کرده است: به طور کلی تغییر زیادی در ورودی آلودگی هوا به تهران ایجاد نشده است ولی نکته قابل توجه این بوده که قانون هوای پاک در سال های اخیر اجرایی نشده و این قانون بر زمین مانده سبب شده که آلودگی هوا نهتنها بهبود نیابد بلکه به صورت تدریجی افزایش هم داشته باشد.همزمان تعداد خودروها هم در پایتخت افزایش یافته و به میزان ترددها و آلودگی هوا افزوده شده است.
به گفته حسین شهید زاده؛ اگر تعداد روزهای دارای آلودگی هوا را با شاخص بالای ۱۰۰ نگاه کنیم وضعیت به طور کلی از سال گذشته بدتر نیست البته طی هفتههای گذشته مقدار آلودگی هوا نسبت به ماههای قبل بیشتر شده ولی نباید نگاهمان به کوتاه مدت داشته باشد و باید کل سال را در این زمینه در نظر بگیریم؛ به دنبال سیاهنمایی نیستیم ولی به طور کلی وضعیت تهران به لحاظ آلودگی هوا مساعد و خوب نیست و کاری برای این حل مسئله انجام نگرفته است.
این مدیرشهری یادآور شد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۱۹ دستگاه به عنوان متولی مقابله با آلودگی هوا اعلام شده اند و اینکه سهم شهرداری تهران در این زمینه چقدر است باید توجه کرد که اگر همه تاکسیها و اتوبوسها را زیرمجموعه شهرداری تهران در نظر بگیریم میزان مشارکت تاکسی ها در ایجاد ذرات معلق ۲.۱ و اتوبوسها ۵.۷ است و این در حالی بوده که ذرات معلق ناشی از کامیونها ۱۵.۷ و ذرات معلق ناشی از اتوبوسهایی که به طور مثال سرویس ادارات هستند و مربوط به شهرداری نبوده ۷.۴ اعلام شده است.
او بر این باور است: عملاً شهرداری تهران سهم چندانی در موضوع مقابله آلودگی هوا و ایجاد ذرات معلق ندارد ولی متاسفانه بسیاری فکر میکنند که شرکت کنترل کیفیت هوا مسئول مقابله با آلودگی هوا است در حالی که به هیچ عنوان این چنین نیست و ما یک شرکت مطالعاتی هستیم و میزان و منشاء آلودگی هوا را می سنجیم و به نوعی مطالعه سیاهه انتشار صورت میگیرد و راهکارهای پیشنهادی ارائه میدهیم. قانون هوای پاک هم که نوشته شد بسیاری از موارد آن بر اساس مطالعاتی بود که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا حاصل شده بود.
مدیرعامل شرکتکنترل کیفیت هوای تهران درباره اجرای قوانین باالا دستیی مانند اسقاط خودروهای فرسوده بیان کرده است: درباره موضوع اسقاط خودروها و موتورسیکلت های فرسوده باید توجه داشته باشید که در بندی از قانون هوای پاک این مسئله مد نظر قرار گرفته که سالانه باید تعدادی از خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده از رده خارج و ازچرخه حمل و نقل حذف شوند ولی بر اساس گزارشها این موضوع محقق نشده است از طرفی اشکالاتی هم در این مسئله وجود دارند مبنی بر اینکه شرکت های موتورسازی ملزم به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده از سوی ستاد اسقاط هستند و برای اینکه بخواهند برای موتورسیکلت های جدید و نو شماره پلاک بگیرند باید یک موتورسیکلت را از رده خارج کنند ولی به جای این مسئله هم امکان اسقاط ۷ خودرو به جای موتور سیکلت برای آنها وجود دارد و این موضوع سبب شده که عملاً هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشود که به نظر من این بند قانونی باید بازنگری شود و اجازه ندهند که خودرو به جای موتور سیکلت ها از رده خارج شوند چرا که موتورسیکلت ها به لحاظ ایجاد ذرات معلق و آلایندگی بسیار مخرب تر از خودروهای فرسوده هستند از طرفی هم هر ساله به تهران خودروهای نو شماره افزوده میشود و بر اساس اعلام پلیس میانگین سالانه ۲۵۰ هزار خودرو به شهر اضافه می شود به هر حال این خودروهای نو شماره در منازل نگهداری نمی شود و در سطح شهر تردد دارند و از طرفی خودروهای فرسوده هم از رده خارج نمی شود و همه اینها سبب تشدید آلودگی هوا نه تنها در تهران بلکه در سایر نقاط کشور هم خواهد شد.
به اعتقا شهید زاده؛ ببینید اگر هر فردی که بگویند راهکار عاجل در این زمینه وجود دارد یا موضوع آلودگی هوا را نشناخته و یا از اقتصاد کشور خبر ندارد به هر حال مقابله با آلودگی هوا پر زحمت و پرهزینه است و باید برای آن کار کرد البته اگر ۲۰ درصد از کارها و برنامه ها را انجام دهیم قطعاً ۸۰ درصد نتیجه حاصل خواهد شد ولی انجام کارها تا همان ۲۰ درصد هم پر هزینه و پر زحمت است باید تلاش کنیم تا برنامه ها به پیش رود ولی اینکه بگوییم راهکارهای کوتاه مدت و سریع در این زمینه وجود دارد چندان عملی نیست و مانند این قضیه است که یک نفر با شیء برنده قسمتی از بدنش پاره شده باشد و بخواهیم با چسب زخم بدون جراحی و بخیه ای آن را درمان کنیم به هر حال این بیمار نیاز به جراحی و بخیه دارد و این قضیه برایش دردناک است.
او بر این باور است؛ آلودگی هوا یک مشکل قدیمی در بسیاری از شهرهای دنیا است و میتوان از تجارب بسیاری از کشورها در این زمینه استفاده کرد که اقدامات انجام گرفته مشابه موضوعات و بندهایی است که ما در قوانین هوای پاک در نظر گرفته ایم و باید هرچه سریعتر جامه عمل بپوشد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران تاکید کرد: راهکار مقابله با آلودگی هوا مشخص است ولی حتماً کارهای نوآورانه میتواند در این زمینه کمکبخش باشد به طور مثال در حال حاضر مسئله استفاده از موتورسیکلت های برقی و خودروهای برقی در جهت مقابله با آلودگی هوا میتواند بسیار اثربخش باشد و تولید این موتورسیکلت ها نسبت به انواع کاربراتوری اهمیت دارد و مهندسان میتوانند با تولید انبوه و با قیمت مناسب آن را به دست مصرف کنندگان برسانند. بسیاری از آلودگیهای ایجادشده در شهرها ناشی از ذرات معلق منتشر شده از پیکهای موتوری است که اگر این نوع موتورسیکلتها برقی شود قطعاً الودگی هوا هم کم خواهد شد شهرداری هم آمادگی دارد و بارها اعلام کرده که میتواند با همکاری صندوق کارآفرینی امید وامهای بدون بهره برای این مسئله اختصاص داد ولی باید توجه داشت که موتورسیکلت های برقی کنونی یا بسیار کم قدرت است که تنها برای کارهای شخصی قابل استفاده بوده یا بسیار پر قدرت بوده و به نوعی لوکس محسوب می شود و جهت استفاده از موتورسیکلت به عنوان کار نمیآید بنابراین نخبگان اگر در زمینه تولید موتورسیکلت هایی با الگوی کار اقدام کنند قطعاً حمایتها از آنها انجام خواهد گرفت و راهکاری موثری جهت مقابله با آلودگی هوا است.
او درباره استفاده ازسوخت مازوت دربرخی ازکارخانه های اطراف شهر تهران نیز گفت: مازوت سوزی داخل شهر تهران نداریم صنعت مازوت سوزی هم نداریم ولی باید توجه داشت که گازوئیل پر گوگرد فرقی با مازوت ندارد. گوگرد موجود در گازوئیلی که در تهران استفاده میشود و یورو ۴ است ۵۰ قسمت در میلیون است ولی گوگرد موجود در صنایع چند هزار قسمت در میلیون بوده که البته گوگرد موجود در مازوت بسیار بیشتر از این میزان است ولی همین میزان اندک گوگرد هم میتواند سبب آلودگی هوا و تشدید آن شود.
پایان پیام/