به گفته عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ سهم آلاینده های متحرک به دلیل استفاده از سوخت نا مناسب ۸۳ درصد است. به گزارش بلدیه نیوز؛ علی اصغر قائمی با بیان این مطلب افزود: مسئله ترافیک تهران و آلودگی هوا جزء موضوعاتی است که به هم مرتبط هستند و از هم […]
به گفته عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ سهم آلاینده های متحرک به دلیل استفاده از سوخت نا مناسب ۸۳ درصد است.
به گزارش بلدیه نیوز؛ علی اصغر قائمی با بیان این مطلب افزود: مسئله ترافیک تهران و آلودگی هوا جزء موضوعاتی است که به هم مرتبط هستند و از هم قابل تفکیک نیست. بر اساس دادههای دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. ۱۷ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانهها، فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوسرانی و …. است. بیشترین سهم آلایندگی ها مربوط به منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران باید این مسئله مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
او ادامه داد: بیشترین سهم آلایندگی مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست/آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است.اگر بخواهیم میزان سهم منابع آلاینده ها را در تهران تفکیک کنیم بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست حال خودروهای سواری اعم از شخصی، تاکسی، مینی بوس و غیره هر کدام سهمی در آلایندگی ها دارند.
به اعتقاد او؛ البته اتوبوس ها هم در آلودگی هوا نقش دارند اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است البته که باید بازسازی خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد.
قائمی بیان کرد: کم و بیش آمارهایی در این زمینه داریم اما عدد صحیحی وجود ندارد. سه میلیون ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم که اگر تاکسی و وانت هم اضافه شود حدود ۳ میلون ۶۰۰ هزار خودرو می شود.حدود ۶ تا ۷ هزار مینی بوس در تهران داریم و حدود ۵۵۰۰ اتوبوس شرکت واحد داریم که بخش قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویسدهی نمیکند و اتوبوس های فعال حدود ۲ هزار و خورده ای است.
او یادآور شد: حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می کنند از خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند کند و با توجه به کیفیت خودرو و نوع سوخت قطعاً آلایندگی دارندو این موضوعات جزء مواردی است که باید دولتمردان و مسئولین برای آنها فکری عاجل کنند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: در سالهای اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشتهایم/با حد مطلوب در اتوبوسرانی فاصله زیادی داریم.کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی به معضلات آلودگی هوا و ترافیک تهران دامن زده است. متاسفانه در سالهای اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشتهایم و در زمینه مترو هم اتفاقی خاصی رخ نداد.
به اعتقاد او؛ در سال های اخیر تعداد اتوبوسهایی که ارائه خدمت میکردند کاهش یافت و در اصل زمانی که سال ۹۶ مدیریت شهری تحویل داده شد حدود ۵ هزار و خرده ای اتوبوس تهران داست و زمانی که بعد از چهار سال مدیریت شهری تحویل گرفته شد تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار و خردهای رسید. این در حالس است که تهران نیازمند ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و با حد مطلوب فاصله زیادی داریم. باید بتوانیم مشکل کمبودها را برطرف کنیم. هم این مقیاس را هم در حوزه مترو داریم. مهمترین راه غلبه بر مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.باید سفرها مدیریت شود تا کاهش تقاضای سفر داشته باشیم و شهر هوشمند را توسعه دهیم تا بتوانیم با کاهش سفرها ترافیک را کنترل کنیم.
قائمی درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا در تهران توضیح داد: در موضوع رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک ۴ مساله اصلی داریم ابتدا توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص توسعه ریلی را باید مورد توجه قرار دهیم. همچنین برای برخی از از وسایل نقلیه فرسوده مانند موتور سیکلت باید فکری کنیم چرا که موتورسیکلت قدیمی که در سطح شهر تردد میکنند ۶ برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کند ما باید با جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی بخش عمدهای از آلایندگی را کاهش دهیم. واحدهای صنعتی و آلاینده باید مدیریت شده و بر روی سوخت آنها کنترل صورت گیرد و در مجموع منابع ثابت آلاینده کم شود. کاهش تقاضای سفر را داشته باشیم و با مجموعه این اقدامات می توان کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی داشت.
پایان پیام/