رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بر این باور است که مدیریت شهری در راستای اجرای قانون هوای پاک و وظیفه ذاتی خود، درصدد افزایش هرچه بیشتر حمل و نقل عمومی و جبران پسرفت ۴ سال گذشته است. به گزارش بلدیه نیوز؛ حجت الاسلام سید محمد آقامیری با بیان این مطلب افزود: شهرداری باید شرایط […]
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بر این باور است که مدیریت شهری در راستای اجرای قانون هوای پاک و وظیفه ذاتی خود، درصدد افزایش هرچه بیشتر حمل و نقل عمومی و جبران پسرفت ۴ سال گذشته است.
به گزارش بلدیه نیوز؛ حجت الاسلام سید محمد آقامیری با بیان این مطلب افزود: شهرداری باید شرایط ویژهای در حوزه حمل و نقل عمومی ایجاد کند تا تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد. در دو سال گذشته، مردم به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ تشویق میشدند، این در حالی است که پیش از شیوع کرونا روزانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده میکردند اما با رویکرد مذکور، تعداد مسافران مترو به حدود ۹۰۰ هزار نفر در روز کاهش یافت!
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اکنون که کمی وضعیت بهتر شده، تعداد مسافران به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده اما معنای آن این است که هنوز حدود ۸۰۰ هزار نفر از مترو و به همین نسبت از اتوبوس استفاده نمیکنند و به استفاده از خودروی شخصی روی آوردهاند که یکی از علتهای تشدید ترافیک در ماههای اخیر همین موضوع است.
وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر هنوز به استفاده از حمل و نقل عمومی بازنگشتهاند و این امر علاوه بر تشدید ترافیک باعث افزایش آلودگی هوا نیز شده است، یادآور شد: مسئولان سابق مدیریت شهری باید در ۲ سال آغازین فعالیت خود نسبت به افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی اقدام میکردند اما متأسفانه با سیاست غلطی که در پیش گرفتند، عملاً درآمد شهرداری کاهش یافت و نتوانستند حمل و نقل عمومی را افزایش دهند.
آقامیری تاکید کرد: آنها حتی نتواستند توافقات خرید ۶۲۰ دستگاه واگن از چین را نهایی و واگنها را وارد کنند که در زمان فعالیت قالیباف صورت گرفته بود؛ با این حال این موضوع در دستور کار مدیریت جدید شهری قرار گرفته و با توجه به مراحلی که پیش رفته است، امیدواریم از طریق تهاتر نفت آن را به سرانجام برسانیم.
به گفته او؛ تولید اتوبوسهای ساخت داخل که چندی پیش ۱۱۰ دستگاه آن رونمایی شد و قرار است به ۳۰۰ دستگاه برسد، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و قراردادی برای اورهال ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تا ۳ ماه آینده منعقد شده است بنابراین شورای شهر و شهرداری تهران به وظایف خود در حوزه حمل و نقل عمومی متمرکز شده و قصد دارد وضعیت اتوبوسرانی را به ۴ سال گذشته بازگرداند و پسرفتی که در حمل و نقل عمومی رخ داده را جبران کند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ، ادامه داد: مدیریت شهری تهران در راستای وظایفی که در قانون هوای پاک برایش تعیین شده که به نوعی وظایف ذاتی شهرداری هم محسوب میشود، درصدد افزایش هرچه بیشتر حمل و نقل عمومی است تا مردم ترغیب به استفاده از این سیستم شوند.
آقامیری با اشاره به اینکه زاکانی تلاش و جسارت به خرج داد و در کوتاهترین زمان، زمینه ورود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی را فراهم کرد، توضیح داد: در دوره گذشته، مدیریت شهری با دولت همسو بود اما نتوانست مطالبات شهرداری از دولت را دریافت کند؛ رسیدگی به این موضوعات نیازمند فردی شجاع با ارتباطات موثر است که توانمندی جذب منابع از دولت را داشته باشد.
او با اشاره به اینکه ورود سازمان بازرسی به نحوه اجرای قانون هوای پاک میتواند موثر باشد، بیان کرد: اگر دستگاههای نظارتی پیگیری لازم را انجام دهند و واحدهای تولیدی به سمت تولید خودرو و موتورسیکلتهای پاک حرکت کنند، وضعیت بهتری در هوای تهران شاهد خواهیم بود. هر موتور سیکلت حدود ۴ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند، این در حالی که است در تهران حدود ۴ میلیون موتورسیکلت وجود دارد و معنای آن تولید آلودگی به اندازه ۱۶ میلیون خودروی سواری است!
پایان پیام/