هر چند ماجرای خرید ۶۳۰ واگن مترو از اواخر دوره مدیریت شهری اسبق تهران مطرح و در طول ۴ سال گذشته نیز بارها از سوی شهرداران و معاونان حمل و نقل عمومی شهر تهران مطرح شد، اما در نخستین بودجه ریزی دولت سیزدهم بررسی ها نشان می دهد دولت محل تخصیص این بودجه را در […]
هر چند ماجرای خرید ۶۳۰ واگن مترو از اواخر دوره مدیریت شهری اسبق تهران مطرح و در طول ۴ سال گذشته نیز بارها از سوی شهرداران و معاونان حمل و نقل عمومی شهر تهران مطرح شد، اما در نخستین بودجه ریزی دولت سیزدهم بررسی ها نشان می دهد دولت محل تخصیص این بودجه را در لایحه ۱۴۰۱ اصلا در نظر نگرفته است.
به گزارش بلدیه نیوز؛ ماجرای خرید ۶۳۰ واگن آن هم طی ۲ سال برای مترو تهران از جمله طرح هایی بود که هر چند در ابتدا با تعیین سرمایه گذار چینی در کنار شرکت واگن سازی مترو تهران، امیدوار کننده بود اما در طول ۴ سال گذشته با اما و اگر هایی که دولت در مقابل پای مدیریت شهری گذاشت، تبدیل به یکی از پروژه های غیر قابل اجرا میان دولت و شهرداری تهران شد.
هر چند در دوره جدید فعالیت دولت و البته مدیریت شهری انتظار می رفت تا این گره کور با همراهی و همکاری این دو مجموعه هم سو حل و فصل شود، اما برآوردهای کارشناسان شهری حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم حتی در نخستین لایحه بودجه خود برای سال ۱۴۰۱ حتی منابع تخصیص سهم خود برای خرید و ساخت این تعداد ازواگن های مترو را در نظر نگرفته است.
مساله ای که مشاور شهردار تهران به آن اشاره و عنوان می کند: برای نخستین سال در بودجه کشور، بسیاری از بندهای مرتبط به شهرداری ها مانند ۱۵ درصد از پیش پرداخت مربوط به خرید ۶۳۰ واگن قطار مد نظر قرار نگرفته است.
این اتفاق در حالی در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم روی می دهد که بارها رئیس جمهور به مشارکت دستگاه های متولی در کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرده اند. اما در عمل حتی دولت در نخستین گامی که در جهت انجام این همکاری باید برمی داشت، اقدام به حذف برخی از تبصره های مربوط به قانون شهرداری ها در لایحه بودجه خود در سال ۱۴۰۱ کرده است.
سید مناف هاشمی در این باره یادآور شد: طی۳۰ تا ۴۰ سال گذشته موضوع آلودگی هوا متولی مشخص و خاصی نداشته است در صورتی که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به صورت ویژه به آن پرداخت. این در حالی است که در قانون هوای پاک تکالیف مشخصی برای برخی از دستگاهها مشخص شده ولی یا متاسفانه اجرا نشده یا به درستی مدنظر قرار نگرفته است .
عدم توجه به مساله توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در تهران، از جمله موضوعاتی است که به دلیل عدم توجه دولت به آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خود با نقدهایی از سوی کارشناسان و مدیران شهری روبه رو شده است. موضوعی که مشاور شهردار تهران نیز به آن اشاره کرد و گفت: برای نخستین سال در بودجه کشور، بسیاری از بندهای مرتبط به شهرداری ها حذف شده مثلاً ۱۵ درصد از پیش پرداخت مربوط به خرید ۶۳۰ واگن قطار مد نظر قرار نگرفته است این در حالی بوده که کل این قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ۱۵ درصد آنها باید به صورت پیش پرداخت مد نظر دولت قرار گیرد.همچنین در مبحث اوراق مشارکت سهم دولت در بودجه ۱۴۰۱ در این زمینه حذف شده در حالی که ما از این اوراق برای افتتاح ایستگاه های جدید استفاده میکنیم.
اما ماجرا تنها به این مساله ختم نمی شود، بلکه دولت حتی در بحث یارانه بلیت اتوبوس و مترو سهم خود را در بودجه ۱۴۰۱ کاهش داده و بسیاری از ردیفهای بودجهای مانند درآمد ناشی از جرایم رانندگی و حقوق های گمرکی در نظر گرفته نشده است.
پایان پیام/