آنطور که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام کرده است، مدیریت شهری جدید در نظر دارد تا در ۴ سال پیش رو تعداد سفرهای روزانه با مترو را به ۱۰ میلیون سفر برساند. به گزارش بلدیه نیوز؛ مهدی سایسته اصل در گفت و گو یی که با خبرگزاری فارس انجام داده، به این مساله […]
آنطور که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام کرده است، مدیریت شهری جدید در نظر دارد تا در ۴ سال پیش رو تعداد سفرهای روزانه با مترو را به ۱۰ میلیون سفر برساند.
به گزارش بلدیه نیوز؛ مهدی سایسته اصل در گفت و گو یی که با خبرگزاری فارس انجام داده، به این مساله اشاره کرده است که ؛ با توجه به اینکه رویکرد شهردار تهران در حوزه مترو به این صورت است که آمار سفرها را طی چهار سال آینده به ۱۰ میلیون سفر در روز در شهر زیرزمینی برسانیم، توجه به مسئله بودجه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد.
به گفته او؛ درباره لایحه بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی دو مسئله وجود دارد یکی لایحه بودجه دولت که باید مجلس اقدامات مربوطه با پیگیری کند و ما از طریق رایزنی با برخی از نمایندگان مانند نمایندگان کمیسیون تلفیق این مسئله را مورد توجه جدی قرار دادهایم و امیدواریم اتفاقات خوبی به وقوع بپیوندند و موارد مغفول در حوزه حمل ونقل عمومی که سالها مورد توجه جدی نبوده است مانند اورهال واگنهای مترو و وضعیت اتوبوسها مورد توجه قرار گیرد. دیگر مساله بودجه شهرداریها است که باید اقداماتی را با همکاری شورای شهر برای حمل و نقل عمومی انجام دهند.
این مدیر شهری ادامه داد: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران و به طور کلی اعضای شورا باید براساس میزان بودجه، هوشمندسازی شهر و اولویتبندیها را مدنظر قرار دهند که قطعا حمل و نقل عمومی از اولویتهای نخست شهر تهران محسوب میشود.
شایسته اصل درباره میزان بودجه در نظر گرفته در ۱۴۰۱ بیان کرد: کل بودجه حدود ۵۱ درصد نسبت به بودجه اصلاحیه سال قبل روند افزایشی داشت و حوزه حمل و نقل عمومی نیز بودجه آن ۳۲ درصد بیشتر شده بود، ولی به نظر ما برای اینکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و اورهال قطارها و اتوبوسرانی سرعت گیرد، این بودجه ۳۳ درصدی کافی نیست و باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد رقم بودجه حمل و نقل عمومی نسبت به سال قبل بیشتر شود.
او درباره وضعیت اورهال قطارهای مترو تهران یادآور شد: براساس بررسیهای دقیق صورت گرفته، ۶۱ رام قطار در خطوط مختلف متروی تهران نیاز به اورهال دارد و به عبارتی ۷۰۰ واگن باید نوسازی و اورهال شود. برای این کار ۲ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است و اگر اعتبار مورد نیاز فراهم شود، مسئله اورهال قطارها یکسال و نیم زمان میبرد. به نظرم باید اولویتها را در حوزه بودجه دقیق مدنظر قرار دهیم و با توجه به اینکه هر کیلومتر متراژ توسعه تونل و زیرساخت مترو براساس بررسیهای موجود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، میتوان کیفیت ناوگان را مدنظر گرفت و با هزینه کمتر فعلا بحث اورهال و تعمیر تجهیزات را در اولویت قرار داد.
به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران؛ بخشی از ریلها، هواسازها، پلهای برقی و… دچار آسیب شده است و ممکن است هر لحظه ایمنی خود را از دست بدهد. به طور مثال؛ ۸۸ پله برقی ضرورت دارد که هر چه سریعتر مورد رسیدگی و تعمیر قرار گیرد و به طورکلی هزینه بهسازی در مترو حدود یکونیم میلیارد تومان خواهد بود و ما با حدود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان میتوان مشکل پلهبرقی را در گام نخست حل کنیم. آسیب به شهروندان از طریق پلهبرقیهای نیاز به تعمیر در مرز هشدار است و ضرورت دارد که ساخت ایستگاه جدید را متوقف کنیم و به سمت اورهال و تجهیز مترو رویم.
او درباره وضعیت پارکینگ قطارهای مترو در خطوط نیز تاکید کرد: در حال حاضر خطو ۳، ۶ و ۷ پایانه ندارد و اگر این پایانهها ساخته شود میتوان سرفاصله حرکت قطارها را در این خطوط بدون افزایش تعداد قطار کوتاه کنیم و به عبارتی بدون اضافه کردن واگن، مشکل سرفاصله قطارها را برطرف کنیم.
مهدی شایسته اصل درباره اولویت مدیریت شهری بین دو گزینه توسعه خطوط مترو و اورهال کردن قطارهای مترو گفت: ایمنی مسافر مهمترین اتفاقی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متروی تهران اگر مورد توجه باشد، هم بحث آلودگی و هم بحث مشکل ترافیک برطرف میشود و راهی به نظرم وجود ندارد غیر از اینکه به کیفیت زندگی در شهر زیرزمینی توجه کنیم و ضرورت دارد بر همین اساس بخشی از هزینهها را برای تعمیر و نگهداری قطارها و تجهیزات درنظر گیریم تا سرمایههای ملی از بین نرود و از طرفی به کاهش مصرف سوخت کمک کنیم و با این اقدام تردد شهروندان از طریق حمل و نقل عمومی تسهیل شود. مسئولین در این زمینه آگاهی دارند ما هم نظراتمان را مطرح کردهایم، ولی برای تخصیص بودجه دچار مشکل هستیم و امیدواریم اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی رخ دهد.
به گفته او؛ از مباحث اصلی که در حال حاضر وجود دارد کمبود قطعات و نیاز به اورهال واگنهای مترو است مدیریت شهری جدید این مسأله را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش شده که به صورت دقیق این مسأله مدنظر باشد که امیدواریم گرهگشاییها با همکاری دولت هر چه سریعتر به وقوع بپیوندد و با همافزایی مجلس، دولت و مدیریت شهری شاهد بهبود هر چه بهتر وضعیت حمل و نقل عمومی باشیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره رویکرد شهرداری در شیوع دوباره بیماری کرونا به ویژه سویه جدید آن نیز بیان کرد: متاسفانه دوباره مدتی است آمار مبتلایان و متوفیان کرونا افزایش یافته و اتخاذ تمهیدات ویژه امری ضروری محسوب میشود. ما به این موضوع اهتمام داشتهایم و با توجه به وضعیت امیکرون در کشور و قرمز شدن شرایط تهران به لحاظ کرونا، مصوبه خوبی با توجه به حمایت وزیر کشور و از طریق استانداری داشتهایم و بر همین اساس، مسافران واکسنگریز و یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره برداری مترو ارسال خواهد شد به عبارتی با اتصال این سامانه به سامانه فروش بلیت مترو این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت و انشاءالله تا هفته آینده به دستور وزیر کشور و استاندار «سامانه ایران من» به سامانه فروش بلیت متصل خواهد شد. همچنین از ورود افرادی که ماسک نمیزنند در مترو جلوگیری میشود مگر اینکه نسبت به تهیه ماسک اقدام کنند.
پایان پیام/