عضو شورای شهر تهران گفت: ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده پایتخت وجود دارد که در این میان ساخت پارکینگهای محله ای در پایتخت باید توسعه یابد. به گزارش بلدیه نیوز؛ زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران درتذکر خود در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: تامین قطعی […]
عضو شورای شهر تهران گفت: ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده پایتخت وجود دارد که در این میان ساخت پارکینگهای محله ای در پایتخت باید توسعه یابد.
به گزارش بلدیه نیوز؛ زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران درتذکر خود در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و ساز های شهری طرح جامع ، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته است.
او ادامه داد:: اما در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ های زیادی در سطح مناطق ۲۲گانه بر پایتخت تحمیل شده است.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: جهت رفع این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف همه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگهای محلهای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله؛ بند سوم از تبصره یکم بودجه مصوب ۱۴۰۰ شهرداری تهران ، مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا (سال ۱۳۹۹)، مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران (سال ۱۳۹۸)، مصوبه اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض تأمین پارکینگهای تعهدی(سال ۱۳۹۴) و…، مورد توجه و تاکید واقع شده است.
شمس احسان یادآور شد: شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله این مصوبات را در حساب اختصاصی و جداگانه ای نزد خزانه شهرداری واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگهای عمومی و با اولویت پارکینگهای محلهای هزینه کند و هرگونه هزینهکرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.
او تاکید کرد: متاسفانه طی سال های گذشته مساله احداث پارکینگ های محله ای مورد غفلت واقع شد و تاکنون حدود ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلانشهر تهران ایجاد که نتیجه آن در حال حاضر بخش عمده ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده و کارایی اصلی خود را از دست داده اند.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران؛ مساله تامین کسر پارکینگ در محدوده های فرسوده و ناپایدار و جبران بخشی از معضلات ایجاد شده در همین ارتباط، چندین سال است که بصورت مکرر در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
او گفت: یکی از راهکارهایی که مدیریت شهری تهران از سال ۱۳۹۵ در دستور کار خود قرار داده تخصیص عوارض دریافتی حاصل از کسر پارکینگ برای احداث پارکینگ های محله ای در محدوده های فرسوده مناطق ۷ تا ۲۰ است.
این عضو شورای شهر تهران افزود: این در حالی است که آمارها نشان میدهد علی رغم رقم قابل توجه احصا شده از این محل طی سال های گذشته؛ به عنوان مصداق سال ۱۳۹۸ قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و طی ۶ماهه نخست سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان منابع وصولی حاصل از این ردیف است اما روند احداث و میزان پیشرفت پارکینگ های محله ای بصورت لاک پشتی و بخش قابل توجهی از منابع حاصل از عوارض تامین کسر پارکینگ طی سال های گذشته، صرف نگهداشت شهر و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری تهران شده است.
شمس احسان ادامه داد: به عنوان مثال از سال ۱۳۹۷ مقرر شد بصورت پایلوت اولین تجربه احداث پارکینگ محله ای با صدور اسناد تفکیکی در منطقه ۱۷ تهران به بهره برداری برسد که آخرین اطلاعات دریافتی نشان میدهد علی رغم گذشت قریب به سه سال از زمان آغاز پروژه، کماکان در فاز نخست متوقف مانده است.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تذکر خود را به شهردار تهران نسبت به روند معیوب کنونی اعلام و انتظار میرود معاونت مالی و اقتصاد شهری در هماهنگی کامل با معاونت شهرسازی و معماری، هر چه سریعتر مکانیسم شفاف برای وصول و ردیابی عوارض حاصل از کسری پارکینگ ایجاد کرده و از سوی دیگر گزارش دقیقی از هزینه کرد منابع صدرالاشاره در سال جاری که باید به بصورت مشخص برای ساخت پارکینگ های محله ای اختصاص می یافت، ارائه شود.
پایان پیام/