پارک حاشیه ای یکی از معضلاتی است که هر چند در یک دهه اخیر دغدغه مدیران شهری بوده و بارها در این زمینه اظهار نظر کرده اند، اما امروز در شورای شهر تهران اعضای شورای شهر در جریان بررسی لایحه افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی عوارض پارک حاشیه ای اعلام کردند، درامد حاصل از این […]
پارک حاشیه ای یکی از معضلاتی است که هر چند در یک دهه اخیر دغدغه مدیران شهری بوده و بارها در این زمینه اظهار نظر کرده اند، اما امروز در شورای شهر تهران اعضای شورای شهر در جریان بررسی لایحه افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی عوارض پارک حاشیه ای اعلام کردند، درامد حاصل از این محل بعد از واریز شدن به خزانه شهرداری تهران در نهضت پارکینگ سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که رئیس کمیته عمران شورای شهر اعلام کرد چون خیابان های شهر متعلق به شهرداری است بنابراین باید هزینه حضور خودروها در تهران افزایش یابد!
به گزارش بلدیه نیوز؛ هر چند قرار بود پارک حاشیه ای در یک دهه اخیر با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و اپلیکشن های طراحی شده کاملا هوشمند انجام شده تا حاشیه های خیابان ها و معابر اصلی شهر به محل پارک خودرو تبدیل نشود، اما امروز در جریان بررسی لایحه افزایش عوارض پارک حاشیه ای اعضای شورای شهر تهران تنها اعلام کردند که با واریز شدن این درآمد به خزانه شهرداری در راستای اجرای نهضت پار کینگ سازی هزینه می شود.
در جریان بررسی این لایحه رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه فضاهای پارک حاشیهای همیشه مملو از خودروهای پارک شده و تقاضا برای پارک خودرو است و از طرفی، ساعت تعیین شده برای پارک حاشیهای در بازه زمانی ساعت ۷ تا ۲۱ در نظر گرفته شده است، مقرر شد موضوع لحاظ کردن ساعت اوج ترافیک که نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، مجدداً بررسی شود.
سید جعفر تشکری هاشمی یادآور شد: در این لایحه باید یک مورد را به صراحت اعلام کنیم و آن اینکه در ماده ١۵ قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفته شده ١٠٠ درصد درآمد پارک حاشیهای به حساب خزانه دولت واریز شده تا صرف پارکینگسازی شود.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران؛ پیمانکاران این طرح را اجرا میکنند و طبیعتاً باید مبلغ مأخوذه از پیمانکاران را به عنوان درآمد تلقی کنیم و باید در این لایحه به صراحت اعلام شود که درآمد حاصل از پارک حاشیهای در چارچوب ماده ١١ این لایحه، پس از اخذ از پیمانکاران به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از معاونت حمل و نقل و ترافیک خواست با توجه به نیاز شهروندان به فضاهای پارک حاشیهای در ٢٢ منطقه شهر تهران، نسبت به ایجاد ١٢٠ هزار فضای پارک اقدام کنند.
افزایش هزینه حضور خودروها در تهران!
اما در جریان بررسی این لایحه رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد: خیابان برای شهرداری است و باید هزینه حضور خودرو در سطح شهر بالا برود تا معضل ترافیک و آلودگی هوا برطرف شود.
حجت الاسلام محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: ۹ میلیون خودرو در تهران داریم که مدیریت این تعداد خودرو در تهران مهم است، رقم دریافتی پارک حاشیه در بودجه شهرداری عدد خاصی محسوب نمی شود.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران؛ شهرداری مالک خیابانهاست و از همین جهت ۹ هزار پلاک را در محدوده بزرگراه امام علی (ع) خرید، تا این رینگ شهری کامل شود اما عایدی شهرداری چه بود؟ هیچ درامدی حاصل نشد. اگر شهرداری بخواهد ایجاد پارک کند ، وهزینه اش را از مردم طلب کند این حق واقعی مردم است. چرا که درامد شهرداری صرف خرید زمین شده است برای برقرار کردن معبر و روی این حساب ما باید هزینه حضور خودرو در شهر رابه دلایل مختلف باید بالا ببریم .
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به این مساله تاکید کرد: معاونت حمل و نقل برنامه موثری ندارد و هر برنامه ای می گذارند وضعیت آلودگی هوا و ترافیک پابرجاست، پارک حاشیه ای از گلوگاههایی است که اگر کار علمی انجام دهید می توانیم آلودگی را کنترل کنیم. باید هزینه حضور خودرو در سطح شهر را کنترل کنیم. در برخی کشورها هزینه پارک حاشیه ای ساعتی است و اجازه نمی دهند به مدت ۸ ساعت خودرو را در حاشیه پارک کند. اگر پارکومتر در گلوگاههای ترافیکی نصب شود می توان از آن به شکل موثر استفاده کرد.
به اعتقاد این عضو شورای شهر؛ استاندارد اینکه در هر کیلومتر مربع مکان مسکونی چند پارکینگ داشته باشیم به طور متوسط ۱۰ واحد پارکینگی است و در تهران ۳ مجتمع پارکینگی است که آنهم خصوصی است. یعنی ما ۵۰۰ مجتمع پارکینیگ معادل یک میلیون و ۵۰۰ واحد پارکینگ کم داریم. اگر تصمیم شجاعانه بگیریم قمیت پارکینگ حاشیه را بالا ببریم اتفاق خوبی از لحاظ ترافیکی و آلودگی هوا می افتد.
پایان پیام/