صبح امروز در حالی با آتش گرفتن ۶ باب از مغازه های بازار کفاشان آتش به سرعت در راسته حاجب الدوله پیشروی کرد که در سال های اخیر کارشناسان شهری، رسانه ها و مدیران شهری بارها به نا ایمن بودن بازار تهران تاکید کرده بودند. به گزارش بلدیه نیوز؛ آنطور که سخنگوب سازمان آتش نشانی […]
صبح امروز در حالی با آتش گرفتن ۶ باب از مغازه های بازار کفاشان آتش به سرعت در راسته حاجب الدوله پیشروی کرد که در سال های اخیر کارشناسان شهری، رسانه ها و مدیران شهری بارها به نا ایمن بودن بازار تهران تاکید کرده بودند.
به گزارش بلدیه نیوز؛ آنطور که سخنگوب سازمان آتش نشانی از نخستین ساعات روز ۲۳ بهمن خبر را مخابره کرد، ۶ باب مغازه در بازار تهران آتش گرفت و به همین منظور چند تیم آتش نشانی در محل حضور دارند و در حال اطغاء حریق هستند.
جلال ملکی در باره این حادثه به رسانه ها عنوان کرد: چندین باب مغازه در حال آتش سوزی هستند و فعلآ آمار دقیقی از تعداد مصدومان احتمالی و مغازههای سوخته شده در دست نیست اما امیدواریم از شب گذشته کسی در مغازه ها حضور نداشته باشد.
اما چند ساعت بعد از اولین خبر از وقوع آتش سوزی سخنگوی سازمان آتش نشانی یادآور شد: آتش به ۳۰ باب مغازه سرایت کرده است، مغازهها عمدتا لوازمخانگی و عطر فروشی هستند و هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد مصدومان که احیانا درون مغازه ها بوده اند نداریم. این حادثه در یکی از قدیمی ترین سراهای بازار به وقوع پیوسته است، خاطرنشان کرد: تا این لحظه مصدومیتی از آتش نشانان در این حادثه نداشته ایم.
بعد از حادثه پلاسکو بود که حساسیت مدیریت شهری روی محدوده ها و ساختمان های نا ایمن واقع در مرکز تهران بیشتر شد. اما به نظر می رسد که در حد همان حساسیت ها باقی ماند و همچنان بحران در قلب اقتصادی تهران وجود داشت.
سال ۹۹ بود که شهرداروقت منطقه ۱۲ درباره وضعیت ایمنی بازار تهران اعلام کرد: کارشناسان ایمنی منطقه ۱۲ بازدیدهای زیادی از ساختمان هایی که دارای بیشترین خطرات بوده داشته و آنها را شناسایی کردند.
به گفته علی محمد سعادتی؛ عمده خطرات، ناشی از نوع بهره برداری، نگهداری کالا و اجناس قابل اشتعال و نقص شبکه تاسیساتی بود. بخشی از خطرات نیز ناشی از عدم استحکام و ناپایداری ساختمان بود که بر اساس نوع ناایمنی ساختمان ها، دسته بندی شدند.
بررسی کارشناسان نشان می داد برخی از ساختمان های ناایمن بازار تهران، مشکلات سازه ای دارند و باید میراث فرهنگی برای مرمت و مقاوم سازی آنها دستورالعمل مشخص تدوین کند. این ساختمان ها در دسته بندی های مشخصی قرار گرفته اند و بر چند شاخص استوارند که می توان گفت ما در شناسایی ساختمان های ناایمن به بنا و موقعیت توجه زیادی داشته و همچنین به نوع کالا و اجناس دپو شده در ساختمان ها و خطرآفرینی این کالاها نیز توجه کردیم. به عنوان مثال مواد قابل اشتعالی همچون چسب که احتمال حریق آنها زیاد است در اولویت نخست ایمن سازی قرار دارد.
از سوی دیگر تعداد نفرات و شهروندانی که در هر ساعت از این مکان ها استفاده می کنند و یا وارد آن می شوند نیز مورد توجه قرار گرفته و به عبارت دیگر هرچقدر ساختمان ها، مخاطب بیشتری داشته باشند، در اولویت ایمن سازی بالاتری قرار دارند.
این در حالی است که قائم مقام شرکت توزیع برق تهران در یکی از جلسات مربوط به ارتقای ایمنی بازار اعلام کرده بود: علت بسیاری از آتش سوزی های بازار تهران را فرسودگی سیم کشی های داخلی و وضعیت نا ایمن کنتورهای داخلی مجتمع های تجاری عنوان کرد و در گزارش خود اشاره داشت بالغ بر ۳۳۰۰۰ مشترک برق در سراهای بازار تهران وجود دارد که ۶۰ درصد آن ها نا ایمن و نیازمند اصلاح و ساماندهی می باشد. به گفته مدیر اداره برق خیام در سال های اخیر ساماندهی انشعابات داخلی ۱۰۸ سرا با همکاری کسبه بازار و شهرداری منطقه آغاز شده است.
آمارهای شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۲ تهران فقط در این محدوده ۲۵۰ پاساژ و بالغ بر ۴۰۰ ملک ناایمن در ناحیه ۱ منطقه ۱۲ تهران وجود دارد.
به عبارت دیگر از بازار بزرگ تهران که همچنان ناایمن است بگیر تا پلاسکویی که گواهی تایید ایمنی را از آتشنشانی دریافت نکرده است. در سال ۹۸ بنا به گفته کارشناسان سازمان آتشنشانی شهر تهران پاساژ درخشان در خیابان امیر کبیر، بازار بزرگ فردوسی در خیابان فردوسی، پاساژ کمپانی در خیابان جمهوری، پاساژ رضوی در خیابان سعدی جنوبی و پاساژ درافشان در خیابان لاله زار در لیست ناایمنها قرار داشتند که از بین این پاساژها هیچ کدام تا به الان تاییدیه ایمنی را دریافت نکردند.
پیش از این، کامران عبدولی، سرپرست معاونت حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران گفته بود در بین بازدیدهایی که انجام دادیم، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۳هزار و ۴۵۰ ساختمان ناایمن پرخطر وجود دارد.
اما اینکه چرا مالکان تن به ایمن سازی ساختمان های تجاری خود در محدوده بازار و ناحیه یک منطقه ۱۲ نمی دهند را شاید بتوان در ضعف و خلاء قانونی موجود در این زمینه جستجو کرد. بررسی ها نشان می دهد؛ بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها ضعفهایی دارد؛ از جمله اینکه هیچ تکلیف قانونی وجود ندارد که مالکان و بهرهبرداران را ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی کند. در نهایت اخطارهای مداوم آتشنشانی به مالکان هم اعتبار خودش را از دست میدهد.
از سوی دیگر یکی از دلایلی که منجر میشود مالکان و سازندگان تن به ایمنی ملک خود ندهند و روند ایمنسازی با کندی پیش برود، هزینه بالای ایمنسازی است.
بنابراین از موارد ایمنی که در دستورالعمل سازمان آتشنشانی قید شده است و مالک باید نسبت به آن اقدام کند، میتوان به تعبیه راههای خروج اضطراری، سیستم اعلام و اطفای حریق، جلوگیری از چینش اجزا در محلهای مشاء، ایمنسازی و استاندارد بودن سیستم برق، گاز و… اشاره کرد و دستورالعملی که آتشنشانی برای املاک تجاری صادر میکند با املاک مسکونی متفاوت است.
املاک مسکونی که بیش از ۷ طبقه داشته باشد و جمعیت زیادی را در خود جای دهند، باید براساس این دستورالعمل اقدام کنند؛ بنابراین سازمان آتشنشانی برای هر ملک مسکونی، دستورالعمل ایمنی صادر نمیکند.
در بعضی از این پاساژها، کاربریهای تجاری، انبار، تولیدی و اداری دیده میشود، معابر در این منطقه کم عرض هستند، تراکم ساختمانهای شهری دیده میشود، شهروندان زیاد تردد میکنند، بافت ساختمانها فرسوده است و تغییر کاربری از مسکونی به اداری و تجاری صورت گرفته است.
پایان پیام/