نوسازی ۵۲۳۵ خانه فرسوده تا پایان سال

برنامه مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیمه جنوبی تهران با تأکید بر محله‌محوری اعلام شد

نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مهم‌ترین موضوع جلسه دیروز پارلمان شهری بود؛ ازاین‌رو رئیس شورای شهر تهران گفت که در دهه ۸۰ باتوجه ‌به تخفیفات پیش‌بینی‌شده برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، بیش از ۲۰درصد پروانه‌ها به این بافت‌ها اختصاص داشت، اما امروز صدور ۱۰۰۰پروانه در این بافت‌ها اتفاق خوشایندی نیست. مهدی چمران در ادامه تأکید کرد که در بافت فرسوده تک‌سازی‌ مطلوب نیست و باید محله‌محوری موردتوجه قرار گیرد. در ادامه حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران هم از افزایش صدور پروانه خبر داد و گفت: «امسال ۵هزار و ۲۳۵پروانه برای بافت‌های فرسوده صادر می‌شود که ۳۰۰درصد پیشرفت نسبت به سال قبل خواهد داشت.»

به گزارش بلدیه نیوز ، شصت‌وهشتمین جلسه شورای شهر تهران با ادای احترام به پرچم بارگاه امام رضا(ع) آغاز شد. رئیس پارلمان شهری در صحبت‌های ابتدایی خود پس از عرض تسلیت به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، به هک شدن سیستم شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «موساد و منافقین با همکاری یکدیگر و با برنامه‌ریزی دقیق و مفصل قصد اختلال در سیستم شهرداری پایتخت را داشتند که موفق به انجام کامل آن نشدند.» مهدی چمران تاکید کرد رها شدن شهرداری و عدم‌اضافه‌شدن نیروی متخصص در وقوع این حادثه بی‌تأثیر نبوده و باید این نقص‌ها جبران شود.

 

سکونت ۳۷درصد جمعیت پایتخت در بافت ناپایدار

معاون معماری و شهرسازی شهردار پایتخت در جریان ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت که در این دوره، مدیریت شهری نگاه عمیقی به بافت فرسوده دارد و رویکرد شهرداری نوسازی، بازآفرینی و بهسازی است. حمیدرضا صارمی با بیان اینکه ۲۴درصد از مساحت پایتخت در وضعیت ناپایداری قرار دارد، عنوان کرد که ۳۷درصد جمعیت شهر تهران در این مساحت ناپایدار زندگی می‌کنند. به‌گفته او در نقاط مختلف تهران تراکم جمعیت در هر هکتار ۱۳۱نفر است، اما در بافت فرسوده این تراکم به ۳۹۱نفر در هکتار می‌رسد. صارمی ادامه داد: «محله‌محوری، تأمین مسکن استطاعت‌پذیر و همکاری و مشارکت با دیگر بخش‌ها از راهبردهای ماست.»

بررسی طبقات تشویقی در کمیسیون ماده ۵

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران به لزوم ارائه طبقات تشویقی در بافت فرسوده برای ترغیب شهروندان به ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: «باید از طبقات اضافی به‌عنوان مشوق استفاده شود که این موضوع در کمیسیون ماده  ۵(تغییر، اصلاح و ترمیم طرح تفصیلی) در حال بحث‌وبررسی است.»

اقدام برای احیای بافت‌های فرسوده

 نوسازی ۵۲۳۵ خانه فرسوده تا پایان سال

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در صحن شورا برخی از اقدامات برای احیای بافت‌های فرسوده پایتخت را تشریح کرد:

تا پایان خرداد ۲۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت نفرآباد برای اجرای ۱۵پروژه خدمات زیرساختی و تحرک توسعه اختصاص داده می‌شود که ۲۰درصد این ۱۵پروژه تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

کاهش عرض خیابان شوش سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود که در این دوره مدیریت شهری آن را پیگیری کرد و مقرر شد عرض این خیابان از ۴۵متر به ۲۰متر برسد. کاهش عرض خیابان ظهیری هم در دستور کار قرار دارد.

برای ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ناکارآمد و رها شده در تهران، طرحی تهیه شده که ۷۵۰ هکتار از طرح مربوط به کوره‌پزخانه‌ها و ۸۵۰هکتار هم ‌زمین‌های مزروعی منطقه ۱۸است.

تخصیص وام۶۰۰میلیون‌تومانی برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در حال انجام است.

سال ۸۵حدود ۳هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده مصوب شد که سال ۹۹ به ۴هزار و ۴۲۷هکتار رسید.

در طول سال برای نوسازی ۱۰درصد بافت فرسوده حدود ۴۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان ۲۰هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.

سرانه خدماتی در بافت فرسوده، ۷مترمربع و در کل تهران ۳۰مترمربع است.

حدود ۴۶۲هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده است.

صدور بیش از ۳هزار پروانه برای بافت‌های فرسوده در حال انجام است.

برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم، وام ۶۰۰میلیون‌تومانی پیش‌بینی‌شده است.

اکنون ۴۱دفتر تسهیلگری نوسازی در مناطق ۲۲گانه وجود دارد که باید از ظرفیت آنها در محلات استفاده شود.

سال ۹۰ و ۹۱ سالانه حدوداً ۱۰هزار پروانه صادر می‌شد که این میزان اکنون به یک‌دهم کاهش‌یافته است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال ۱۴۰۵ میزان صدور پروانه به ۱۳هزار و ۸۷ مورد خواهد رسید.

میدانگاه شهید شهریاری در منطقه ۱۸هفته آینده افتتاح می‌شود.

۳هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ به ۴هزار و ۴۲۷ هکتار معادل ۷درصد از مساحت و ۲۰درصد جمعیت با ۶۹ هزار پلاک ثبتی رسید.

براساس پیوست فرهنگی و اجتماعی مصوبه‌ای باید وجود داشته باشد که اگر حقوق مردم در اطراف بناهای تاریخی و… ضایع شده، هزینه‌های آن توسط دستگاه موردنظر به مالکان پرداخت شود.

نظرات بسته شده است.