از قرار معلوم شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر تهران ۳ سناریو را مد نظر قرار داده است که از قرار معلوم ۵۰ درصد از بودجه سال آینده تهران از بخش شهرسازی خواهد بود. به گزارش بلدیه نیوز؛ بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده نشان می دهد، شهردار تهران، […]
از قرار معلوم شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر تهران ۳ سناریو را مد نظر قرار داده است که از قرار معلوم ۵۰ درصد از بودجه سال آینده تهران از بخش شهرسازی خواهد بود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده نشان می دهد، شهردار تهران، مشاوران و مدیران مدیریت شهری ۳ سناریو را برای تامین منابع درآمدی بودجه سال آینده شهر تهران در نظر گرفته اند که در این میان سناریو اول یعنی تامین ۵۰ درصد از بودجه مدیریت شهری از بخش شهرسازی و معماری حائز اهمیت است.
هر چند رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به مقایسه میزان تحقق بودجه سال جاری و سال آینده شهرداری تهران که توسط برخی از اعضای شورای شهر انجام شد، گلایه مند بود اما در نهایت پیشنهاد بررسی و تصویب راهکار بودجه ۵۲ هزار میلیارد تومانی به اضافه ۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیر نقد را به شورای شهر تهران ارائه کرد.
محمد آخوندی بر این باور بود که مقایسه میزان تحقق بودجه شهرداری تهران در سال جاری و سال آینده امری اشتباه است.
اما بررسی های کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حکایت از ۳ سناریو در تحقق بودجه سال آینده مدیریت شهری دارد.
آنطور که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عنوان کرده است: بخش اول درآمدهای ناشی از توسعه شهر که بحث شهرسازی است، بیشتر مورد تاکید شهرداری تهران بوده که از قرار معلوم ۵۰ درصد درآمدها از این محل پیشبینی شده است که شهرداری باید ۲۸ هزار میلیارد تومان در این حوزه درآمد داشته باشد.
اما سناریوی دوم شهرداری تهران در تحقق بودجه ۱۴۰۱ مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده است که میزان تحقق درآمد از این بخش ۸۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
نکته قابل تامل این است در حالی شهرداری تهران از این سناریو بااطمینان در تامین منابع درامدی بودجه ۱۴۰۱ شهر تهران در تدوین لایحه بودجه پیشنهادی خود استفاده کرده که در حال حاضر دولت نسبت به تعیین پرداخت سهم تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده دچار یک تفسیر اشتباه شده است و مشخص نیست که کی این رویکرد درست می شود!
سومین سناریوی شهرداری تهران در تامین منابع درآمدی بودجه سال آینده شهر تهران مربوط به بخش فروش اموال غیرمنقول به میزان ۸۳۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده که به نظر میرسد رسیدن به این هدف سخت باشد و این سه فاکتور اصلی درآمد سال آینده شهرداری تهران است.
محمد آخوندی درباره نتایج بررسی های کمیسیون تلفیق شورادر جریان بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران عنوان کرد: نتیجه بحثهای ما در کمیسیون این بود که عدد لایحه شهرداری را قبول نداریم و ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را نمیپذیریم. چرا که به نظر میرسد با توجه به عملکرد سال جاری رسیدن به این عدد سخت باشد هرچند که ما باید افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در بودجه امسال را قبول کنیم، چرا که به هرحال هزینهها افزایش یافته و نکته دیگر این است که شهرداری به عنوان مدیریت جدید در دوره جدید برنامههایی دارد که میخواهد سکون فعلی را متحول کند.
به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران؛ این عدد براساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق پیشبینی شده و اگر افزایش حقوق بیشتری در مجلس شورای اسلامی تصویب شود این عدد نیز تغییر میکند.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران در تصویب رقم نهایی بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر تهران باید ۳ پیشنهاد را مورد بررسی قرار داد که شامل: پیشنهاد اول رقم بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومان، پیشنهاد دوم ۴۷ هزار میلیارد تومان و پیشنهاد سوم ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
در جریان بررسی سناریوهای شهرداری تهران در تحقق بودجه سال آینده مدیریت شهری و همچنین پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تصویب سقف بودجه ۱۴۰۱ مدیریت شهری؛ برخی از اعضای شورای شهر تهران بر این باور بودند تصویب رقم پایین بودجه برای سال آینده شهر تهران تنها کفاف نگهداشت و تامین هزینه حقوق پرسنل را خواهد کرد.
موضوعی که هم توسط رئیس کمیسیون محیط زیست و هم رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران مطرح شد.
مهدی پیرهادی در این باره عنوان کرد: کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ عدد ۵۶ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان است که ۲۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد معادل ۴۱.۳ درصد آن، بودجه هزینهای است به همین دلیل اگر بودجه را پایین ببندیم بودجه فقط صرف نگهداشت میشود.
برآوردهای این عضو شورای شهر تهران نشان می دهد؛ ۲۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد، بودجه سرمایهای؛ و بودجه دارایی مالی معادل ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۸.۹ درصد است. به همین دلیل بخشی از بودجه سرمایه شهرداری تهران عملاً از جنس بودجه هزینهای است و این روش بودجهریزی از قبل هم متداول بوده و در سالهای گذشته نیز به عنوان یک روند طی شده است که این موضوع باید اصلاح شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران بر این باور است: بر اساس ماده ۶۸ قانون شهرداریها در خصوص نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه شهرداری، حداقل ۴۰ درصد عمرانی شامل سرمایهای، تملک دارایی، تملک دارایی مالی و تعهدات قطعی عمرانی است، وقتی بودجه جاری را به بودجه سرمایه می بریم، عملاً بودجه سرمایه کاهش پیدا میکند و این آسیب جدی به شهر وارد میکند. بر اساس گزارش شهرداری، ماهیانه بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جاری و نگهداشت شهر است که در سال به عدد بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد.
اما رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران بر این باور بود که تصویب بودجه ۴۲ هزار میلیاردی برای شهرداری تهران حکم ترمز برای این مجموعه بوده و مانع کار کردن شهرداری می شود.
سید احمدی علوی درجریان مخالفت با کاهش بودجه شهرداری تهران برای سال آینده به مبلغ ۴۲ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد: این رقم پیشنهادی مانع از کار کردن شهرداری تهران می شود.
این عضو شورای شهر تهران از سایر اعضا در خواست کد تا به مدیریت شهری اعتمادداشته باشند و در باره بحث های مطرح شده در کمیسیون تلفیق شورای شه توضیح داد: در جلسه تلفیق بودجه در خصوص بودجه ۳ سناریو مطرح شد یکی ۷۰ هزارتا بود که برخی از دوستان با استدلال درست می گفتند اگر قرار است در شهر تحولی ایجاد شود باید بودجه را به ۷۰ هزار میلیارد افزایش دهیم. نظریه دیگر موافقت با همین بودجه ۵۶ هزار میلیاردی بود که شورا نظارت کافی را برای تحقق آن انجام دهد. نظریه سوم اما بودجه ۵۲ هزار میلیاردی به علاوه ۵ هزار میلیارد (۵۲+۵) بود.
به گفته او؛ دوستان را راضی کردیم که تحقق بودجه ۷۰ هزار میلیاردی به دلیل اینکه پیشنهاد خود شهرداری نبوده سخت می شود. بنابر این قرار شد تا ۵۶ هزار میلیارد را ملاک قرار دهیم و در کمیسیون ها روی این بودجه کار شود.همچنین امروز قرار نبود که روی موضوعات هزینه ای و مصرفی صحبت شود. ولی چون دوستان اشاره کردند می گویم که ما هم معتقدیم بعضی از اعداد بالاست و یک هفته است هر روز جلسات مختلف داریم تا اعداد را واقعی کنیم.
علوی اعتقاد دارد پرداخت دیون شهرداری تهران از مهمترین اولویت هاست چرا که طلبکاران از شهرداری که در ۴ سال گذشته کسی کمکشان نکرده به خیلی از مباحث ارجحیت دارند. به همین دلیل بودجه ۵۶ هزار میلیاردی که مصوب کمیسیون است و ۱۰ روز روی آن کار شده را نباید نادیده گرفت.
پایان پیام/