آمادگی ستاد مدیریت بحران برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز

ستاد مدیریت استان مرکزی و شهرستان‌ها برای روز‌های پایانی سال و روز‌های آغازین سال جدید در آمادگی کامل به سر می‌برند.

 

به گزارش بلدیه نیوز ؛  فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به مناسبتهای آخر سال و ایام نوروز گفت: همه مسئولان باید با هم افزایی، امکانات لازم را برای مناسبتهای روزهای پایانی سال و پذیرایی از مسافران نوروزی فراهم کنند

غیاثی دبیر ستاد مدیریت بحران استان مرکزی هم با طرح مصوبات این نشست گفت استان آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی را دارد و با توجه به احتمال افزایش مسافرت‌های در سال جدید، تلاش برای گذران هر چه بهتر این ایام است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم گفت: با توجه به نوسانات دمایی احتمال خطر سرما زدگی درختان در روز‌های آتی وجود دارد.
کمالی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با اشاره به تعطیلات نوروزی پیش رو  افزود : تاکنون بارش‌های استان نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ ساله افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

او اضافه کرد: در ایام نوروز پیش بینی‌های روزانه در قالب هشدار‌های جوی به شهروندان اعلام می‌شود و در صورت وقوع گرد و غبار و آلودگی نیز وضعیت منعکس می‌شود.

کمالی با اشاره به فعالیت ۱۴ ایستگاه سینوپتیک شهرستانی، ۱۰۰ ایستگاه اقلیم شناسی و دو ایستگاه جاده‌ای در استان، گفت: متاسفانه تا امروز بارش‌ها در کشور کمتر از نرمال است، ولی خوشبختانه وضعیت استان مرکزی مطلوب است و بارش‌ها در زمان مناسب با توزیع قابل قبول اتفاق افتاد و حتی بارش‌های دیروز باعث شد که میانگین بارش در شهرستان‌های شمالی استان بالاتر از نرمال برود.

او بیان کرد: فقط در مناطق غربی استان مانند خنداب و کمیجان، بارش‌ها کمتر از نرمال است، ولی در باقی شهرستان‌ها وضعیت بالاتر از نرمال است، بارش‌های شهرستان شازند نزدیک به ۴۰۰ میلیمتر شده است و در استان نیز به صورت میانگین ۱۸۲ میلیمتر دریافت شده است که بالاتر از نرمال است که ۲۰ میلیمتر از سال گذشته بیشتر شده است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۵ به تناوب با خشکسالی روبرو هستیم که با بارش‌های معمولی این خشکسالی‌ها به راحتی جبران نمی‌شود.

کمالی با بیان اینکه وضعیت دمایی خوبی در زمستان ثبت نشد، افزود: خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی خاصه در مناطق شمالی استان در روز‌های آینده وجود دارد چراکه دما احتمالا به کمتر از نرمال می‌رسد، البته در سال زراعی جاری، دما در کل کشور ۱.۱ درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال بوده است و این رقم در استان مرکزی به ۱.۲ درجه رسید.
کمالی در خصوص پیش بینی اقلیمی اظهار کرد: برای بهار، بارش در استان مرکزی و کشور در حد نرمال پیش بینی شد و دما حدود یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود، البته در یک ماه آینده وضعیت متغیری خواهیم داشت و حتی در برخی از نقاط وزش باد تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: برای اردیبهشت ماه گمانه زنی‌ها بارش کمتر از نرمال است که البته برای پیش بینی‌های دقیق باید بیشتر به جلو برویم، ولی دو بزنگاه بحرانی وجود دارد که شامل هفته آخر سال و هفته اول سال جدید است، چشمه‌های گرد و خاک در عراق فعال شده است و پیک کاهش دید در ماه‌های اول سال وجود دارد و در کنار ورود سیستم بارشی به کشور، قطعا پدیده گرد و خاک را خواهیم داشت.

در این جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزیهم گفت: در زمستان امسال ۲۹۲ دستگاه سنگین و سبک، ۴۵۲ راهدار در قالب ۴۵ اکیپ راهداری در ۳۵ راهدار خانه استان فعال بودند و ۲۴ هزار تن شن و ماسه در جاده‌های استان پخش شد.

جهانی افزود: برای نوروز در قالب ۵ اکیپ، ۲۵۰ کیلومتر از محور‌های اصلی خط کشی شده است، رفع نقص سیستم‌های روشنایی، بهسازی و تعویض ۱۵۰۰ تابلو در تمامی محورها، رفع گرد و غبار با توجه به شرایط جوی، بازدید از ۱۰۰ پل اصلی در محور‌ها و رفع نقص، آغاز پیش فروش بلیط‌های نوروزی به صورت اینترنتی طی ۲۰ روز بدون افزایش قیمت، بازدید از ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و بازدید از مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، آماده به کار تمامی دوربین‌های نظارتی و فعالیت ۲۴ ساعته مرکز مدیریت راه … انجام گرفته است.

نظرات بسته شده است.