بعد از اعلام خبر ارسال یک رام قطار مترو تهران به شهر قم از سوی شهردار تهران که با واکنش هایی همراه بود و در نهایت اعلام شد که قطاری که قرار است به شهر قم ارسال شود، برای تست گرم مترو این کلانشهر بوده است، چندی پیش نیز رئیس جمهور تاکید کرد که شهرداری […]
بعد از اعلام خبر ارسال یک رام قطار مترو تهران به شهر قم از سوی شهردار تهران که با واکنش هایی همراه بود و در نهایت اعلام شد که قطاری که قرار است به شهر قم ارسال شود، برای تست گرم مترو این کلانشهر بوده است، چندی پیش نیز رئیس جمهور تاکید کرد که شهرداری تهران و به صورت خاص تر مترو تهران تجهیزات مورد نیاز مترو قم را تامین کند که این درخواست نیز با واکنش هایی از سوی رسانه ها و کارشناسان شهری همراه بود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ بعد از شهردار شدن علیرضا زاکانی که تا قبل از قبول این پست او نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود، اکنون تقاضاهای مسئولان این شهرستان برای کمک رسانی به مدیریت شهری شهر قم از شهرداری تهران بیشتر شده است.
هر چند اظهارات اخیر رئیس جمهور در خصوص کمک مترو تهران به متروی قم با واکنش هایی همراه بود و حتی رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران نیز اعلام کرد، مترو تهران اکنون در شرایط خوبی به سر نمی برد و تجهیزات اضافی برای ارسال به شهر قم را ندارد، اما اکنون مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خبر می دهد که طی قراردادی یک رام قطار مترو به همراه ۳ واگن به شهر قم ارسال می شود.
آنطور که مهدی شایسته اصل عنوان کرده است: یک رام قطار و ۳ واگن مترو تهران به قم می رود.قراردادی در این زمینه بسته می شود . واگن ها ۳۰ روزه بعد از انجام تست سرد و گرم به تهران باز می گردند. این اقدام بر اساس دستور رئیس جمهوری مبنی بر همکاری با شهر قم در خصوص مترو و متعاقب دستور شهردار تهران برای مساعدت در این زمینه قرار است که یک رام قطار و ۳ واگن به شهر قم به صورت امانی بدهیم.
این مدیر شهری تاکید می کند که بر اساس اساسنامه اجازه داریم که با شهرها همکاری فنی مهندسی داشته باشیم و قرار است که این قطارها برای انجام تست گرم و سرد به قم ارسال شود. البته باید قراردادی فی مابین امضا شود و همچنین مسوولان قم هزینه های لازم در این زمینه را تامین کنند.
آنطور که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران عنوان کرده است: ما قطار های مختلفی در خطوط داریم، قطاری که قرار است برای قم ارسال شود از قطارهای فرودگاه امام است این یک رام قطار و ۳ واگن را ۳۰ روزه به قم می دهیم و سپس آن را باز می گردانیم و تاکید می کنم که در قالب یک قرارداد باید مسئولین شهر قم هزینه های لازم در این زمینه را پرداخت کنند.
این در حالی است که ماجرای ارسال قطار امانی به قم به حاشیه صحن شورای شهر تهران کشیده شد به گونه ای که رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره تاکید کرد: این کمکها آنچنانی نیست؛ تجهیزاتی را که گفته شده است به شهرهای دیگر هم دادهاند. برای مثال واگن را میبرند، تست میکنند و بر میگردانند. خود تهران به شدت منتظر تجهیزات برای مترو است و اگر تهیه شود در این صورت میتوانیم به شهرهای دیگر نیز کمک کنیم اما در شرایط کنونی که مترو در شرایط بسیار ناجور و سختی است چنین کمکهایی عملی نیست، اما قرض دادن و گرفتن بحث دیگری است.
اما از سوی دیگر شهردار تهران اعتقاد دارد که همکاری های این چنینی بین شهرداری کلانشهرها ازقدیم نیز وجود داشته است. زاکانی حتی در گفت و گوهایی که با رسانه ها داشته، به این مساله پافشاری می کند که؛ رام های قطاری که داده می شود به صورت امانی و برای تست گرم خطوط مترو است و به تهران باز میگردد.
شهردار پایتخت تاکید دارد: به عنوان مجموعه ای که در دبیرخانه کلانشهر های کشور مسئولیت داریم در جهت همکاری با دیگر کلانشهر ها به هم کمک می کنیم و به صورت امانی داده می شود و مجدد بر می گردد تا قطارهای شهر قم خریداری شود.
زاکانی تاکید کرد: همین مسأله را استان البرز نیز تقاضا داشت و به معاون حمل و نقل اعلام کردم هرجا که تقاضا داشت کمک کنید و ما کمک خود را دریغ نخواهیم کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره یادآور شده بود: تمامی هزینه های پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد پرداخت می شود. بر همین اساس قرار شده که شرکت بهره برداری متروی تهران پروژه تست خط متروی قم را بوسیله تجهیزاتی شامل قطار را با دانش و تجریه متخصصین خود در قالب یک قرارداد شفاف انجام دهد که البته پس از طی مراحل تست، این قطار به تهران باز میگردد.
مجتبی شفیعی بر این باور است: این اقدام در راستای هم افزایی امکانات و تجارب بین کلانشهرها پیشبینی شده و به صورتی برنامه ریزی شده که عملا هیچ هزینه ای برای شهرداری تهران به همراه نداشته باشد.
پایان پیام/