به رغم اینکه یکی از انتقادات اعضای شورای ششم شهر تهران به راهکار عملیاتی شده ورود به محدوده طرح ترافیک در زمان مدیریت شهری اصلاحات بود، اما این اعضا نه تنها تغییری در اجرای این طرح انجام دادند، بلکه این طرح را یکی از راهکارهای جذب درآمد پایدار برای تهران دانسته و هزینه ورود به […]
به رغم اینکه یکی از انتقادات اعضای شورای ششم شهر تهران به راهکار عملیاتی شده ورود به محدوده طرح ترافیک در زمان مدیریت شهری اصلاحات بود، اما این اعضا نه تنها تغییری در اجرای این طرح انجام دادند، بلکه این طرح را یکی از راهکارهای جذب درآمد پایدار برای تهران دانسته و هزینه ورود به محدوده ترافیکی را۳۰ درصد افزایش دادند.
به گزارش بلدیه نیوز؛ طرح ترافیک از جمله طرح های بحث برانگیزی است که حداقل در ۴ سال گذشته بارها از سوی رسانه ها، کارشناسان شهری و البته مدیران سابق شهرداری مورد نقد قرار گرفت. تغییر روند اعطای طرح ترافیک از سوی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از یک سو و از سوی دیگر مشخص نشدن محل هزینه کرد درآمد حاصل از اجرای آن در توسعه حمل و نقل عمومی و از همه مهمتر تعلل در واریز این درآمد به خزانه شهرداری تهران از جمله مسائلی بود که بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
اما در زمان انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران نیز بسیاری از اعضای کنونی شورای شهر به نحوی تغییر روند اعطای این طرح از یک سو و از سوی دیگر هزینه بالایی که شهروندان نسبت به ورود در برخی از ساعات به محدوده طرح ترافیکی پایتخت باید بپردازند، انتقاد داشتند. این در حالی است که چند ماه بعد از اینکه همان اعضا روی صندلی های شورای شهر تهران نشستند، نه تنها روند اجرای این طرح تغییر نکرد، بلکه به یکباره ۳۰ درصد هزینه ورود به این محدوده برای پایتخت نشینان افزایش پیدا کرد.
صبح امروز اعضای شورای شهر تهران در نخستین گام کلیات افزایش نرخ طرح ترافیک را با ۱۹ رای موافق تصویب کردند تا سر فرصت به جزئیات آن بپردازند. این در حالی بود که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به این مساله نیز اشاره کرد که برای اینکه این مصوبه در فرمانداری رد نشود، افزایش ۳۰ درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۴۰۱ کاهش پیدا کند. به عبارتی این عضو شورای شهر نه برای مردم بلکه برای تایید مصوبه شورا در فرمانداری این پیشنهاد را می دهد.
از سوی دیگر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزئیات طرح افزایش هزینه بهای ورود به محدوده طرح ترافیک به خبرنگاران اعلام کرد: برای محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار تردد مجاز براساس مصوبه شورای ترافیک تهران وجود دارد که از این تعداد ۵۳ هزار مجوز برای افراد دارای سهمیههای خاص در نظر گرفته شده و ۵۰ هزار مجوز نیز به صورت روزانه اخذ میشود.
آنطور که مجتبی شفیعی توضیح داده است؛ بر اساس پیشنهادها محاسبه نحوه عوارض به این صورت است که قیمت پایهای وجود دارد که در سال جاری ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و برای سال آینده با ۳۰ درصد افزایش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. ضرایبی که در این قیمت پایه ضرب میشوند همچون ضریب مکانی، ضریب زمانی در اوج و غیراوج ساعات تردد، ضریب آلایندگی است که برای سال آینده هیچ تغییری نخواهد داشت.
این مدیر شهری به خبرنگاران تاکید کرد: ۴۰ درصد از درآمدهای طرح ترافیک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ۴۰ درصد برای اجرای طرحهای حمل و نقل و ترافیکی و ۲۰ درصد برای شبکه مترو در نظر گرفته شده است. این در حالی است که سهمیه ای که شهرداری برای گروه های خاص در نظر گرفته است شامل معلولین، بیماران خاص و خبرنگاران تخفیف ۹۰ درصد است. همچنین برای خودروهای آژانس قبلا براساس اخذ سند سفر و عدم اخذ سند سفر ضرایب متفاوت بود که برای سال آینده این موضوع یکپارچه دیده شده و ضریب چهاردهم در نظر گرفته شده است.
به گفته معاون شهردار تهران؛ برای خودروهای سواری با پلاک «ع»، سرویس مدارس، خودروهای آموزشگاههای رانندگی ضریب ۰.۳ در نظر گرفته شده و برای اتوبوسها و مینیبوسهای پلاک «ع» صفر در نظر گرفته شده است.
شفیعی درباره وضعیثت تردد ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز عنوان کرده است: در مورد تسهیلات ویژه ساکنین درون محدوده طرح و ترافیک نیز تغییری اعمال نشده و یکبار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ در مواقع عادی و ۹ صبح با توجه به شرایط کرونا رایگان خواهد بود و بعد از ساعت ۱۴:۳۰ در شرایط کرونا و ساعت ۱۶ در شرایط عادی یکبار ورود رایگان خواهد بود.
مساله دیگری که در مورد محدوده طرح ترافیک شهر تهران مهم است، ورودهای غیر مجاز برخی از خودروها با شیوه های ابداعی مانند پوشاندن پلاک است. موضوعی که امروز در جریان بررسی این لایحه مورد انتقاد رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز قرار گرفت.
مهدی پیرهادی در این باره عنوان کرد: شهرداری تهران باید برای حضور خودروهای آلاینده در محدوده مرکزی طرح ترافیک محدودیتهای بیشتری را ایجاد کند.
این عضو شورای شهر تهران درباره ضرورت کاهش آلودگی هوا در محدوده های مرکزی شهر تهران نیز به این مساله تاکید کرد: در حال حاضر مبلغ طرح روزانه ترافیک با جریمه ورود بدون مجوز به این محدوده تفاوت زیادی ندارد و این موضوع احتمال تخلف را افزایش می دهد.
به اعتقاد پیرهادی؛ باید از طریق پلیس و مواد قانونی پیگیری شود تا مبلغ جریمه از میزان مبلغ دریافت مجوز روزانه طرح بیشتر باشد تا جریمه ها بازدارندگی داشته باشند و طرح شورای شهر نیز به خوبی اجرا شود.
اما رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تهران بر این باور بود که طرح ترافیک تنها بخش هایی از شهر را برای پولدارها خلوت کرده است و به همین دلیل این طرح نیاز به بازنگری دارد.
سید احمد علوی درباره انتقاد خود به نحی اجرای طرح ترافیک فعلی شهر تهران این گونه استدلال کرد که ؛ در طرح فعلی هرکس پول دارد می تواند عوارض تردد پرداخت و در محدوده طرح ترافیک تردد کند اما آن نفری که درآمد کمی دارد نمی تواند عوارض پرداخت و وارد طرح شود.
شاید بتوان گفت یکی از مشکلات و کاستی های طرح ترافیک فعلی شهر تهران، تردد آزادانه خودوهای پلاک شهرستان در این محدوده است. با توجه به اینکه خودروهای پلاک شهرستان اگر در سامانه ثبت نام نکرده باشند، دوربین های شهری نمی توانند برای آنها ثبت عوارض را انجام دهند و دست آخر هم می روند در شهر خود مفاصا حساب می گیرند و آنجا بدون لحاظ هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک، تسویه حساب می کنند. به عبارتی خودروهای پلاک شهرستان به صورت آزادانه در محدوده طرح ترافیک تردد می کنند و عوارضی هم پرداخت نمیکنند.
علوی در این باره نیز یادآور شد: بهتر است پلاک های این افراد در همکاری با پلیس در اختیار این مجموعه قرار گیرد تا حداقل جریمه برای آنها لحاظ شود.
اکنون باید دید در زمان تصویب جزئیات لایحه افزایش هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک اعضای شورای شهر تهران چقدر به شعارهای تبلیغاتی و پر طمطراق خود در رابطه با ضعف های پنهان و آشکار طرح ترافیک پایتخت در طول ۴ سال گذشته پایبند هستند.
پایان پیام/