رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از مرگ زود رس ۴ هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا خبر داد. به گزارش بلدیه نیوز؛ مهدی پیرهادی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم افزود: حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع […]
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از مرگ زود رس ۴ هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا خبر داد.
به گزارش بلدیه نیوز؛ مهدی پیرهادی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم افزود: حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع ثابت است البته هر ۵ سال یکبار در این باره پایش جدیدی صورت میگیرد که فکر میکنم باید با فاصله زمانی کمتری این امر انجام شود.
او ادامه داد: فرودگاه ۰.۲ درصد، راهآهن ۰.۲، پایانههای اتوبوس حدود ۲ درصد، مصارف سوخت خانگی و تجاری حدود ۲.۵ درصد، نیروگاهها ۱۲ درصد، پالایشگاه ۴.۵ درصد و صنایع در حدود ۱۸ درصد در آلودگی هوا نقش دارند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه علاوه بر منابع آلاینده هوای شهر تهران، روند رو به رشد خودروهای فرسوده نیز بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار خودروی سواری فرسوده وجود داشت که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۷ هزار خودرو رسیده است و در سال ۱۴۰۲ این رقم به حدود ۴۷۰ هزار خودرو افزایش مییابد.
به گفته او؛ در سال ۹۶ تعداد تاکسیهای فرسوده حدود ۴۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در سال جاری به ۳۲ هزار دستگاه رسیده است و سال ۱۴۰۲ حدود ۴۸ هزار تاکسی فرسوده خواهیم داشت، همچنین در سال ۹۶، ۴۵ هزار وانت فرسوده در شهر تهران وجود داشت که این رقم در زمان حاضر ۸۵ هزار دستگاه است و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۱۹ هزار دستگاه خواهد رسید.
پیرهادی بیان کرد: در سال ۹۶، ۴ هزار دستگاه مینیبوس فرسوده وجود داشت اما در زمان حاضر ۶ هزار دستگاه مینیبوس فرسوده داریم که در سال ۱۴۰۲ به حدود ۷ هزار دستگاه خواهد رسید. تعداد اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد نیز در سال ۹۶ حدود یکهزار و ۶۰۰ دستگاه بود که امسال به ۵ هزار دستگاه رسیده است و در سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
او تاکید کرد: در سال ۹۶، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس سرویس مدرسه فرسوده وجود داشت که این رقم در سال جاری به ۳۷۰۰ دستگاه رسیده است و در سال ۱۴۰۲ به ۴۳۰۰ دستگاه خواهد رسید، همچنین در سال ۹۶ حدود ۱۶۰۰ دستگاه کامیون فرسوده وجود داشت که در سال جاری به ۲۲۰۰ دستگاه افزایش پیدا کرده است و پیشبینی میشود این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۵۰۰ دستگاه برسد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: در سال ۹۶ یکمیلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که امسال به ۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید.
پیرهادی در ادامه با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵ تا ۷ برابر خودروها آلایندگی دارند، افزود: اگر برای موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاری نکنیم به مرحله بحرانی در تهران خواهیم رسید در واقع میتوان گفت با شیب فرسودگی وسایل نقلیه، یک بحران جدی پیشِروی تهران است اما متأسفانه اهتمام جدیای بین مسئولان نمیبینم و فکر میکنم عمق فاجعه را احساس نکردهاند.
پیرهادی ادامه داد: تهران را نباید صرفاً بهعنوان یک شهر دید چراکه اینجا مرکز سیاسی، پایتخت کشور و مرکز ثقل مسائل اقتصادی کشور است؛ اگر تهران دچار بحران شود، تعطیلی آن صدمات زیادی در حوزه آموزش، اقتصاد و سایر حوزهها خواهد داشت.
وی با اعلام اینکه «هفته آینده یک بحران جدی بهواسطه آلودگی هوا در سطح تهران خواهیم داشت»، بیان کرد: آلایندههای هوا از پایان ساعت پنجشنبه و جمعه وارد فاز جدیدی خواهد شد و هفته آینده، روزهای بسیار آلودهای در تهران خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران یادآور شد: بنابراین مسئله خودروهای فرسوده باید بهعنوان یک موضوع کلان و جدی حل شود که روشهای مختلفی از جمله ارائه تسهیلات کمبهره به صاحبان خودروهای فرسوده یا مکلف کردن دستگاههای دولتی به عدم استفاده از خودروهای فرسوده برای سرویس ادارات و مدارس را میتوان دستور کار قرار داد.
او تاکید کرد: برای کامیون، اتوبوس و مینیبوسهای فرسوده نیز باید تسهیلات ویژهای قائل شد و برخی از طرحهای گذشته را احیا کرد و در دستور کار قرار داد زیرا در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد.
به گفته پیرهادی؛ موضوع دیگری که باید بهصورت جدی به آن پرداخت مربوط است به صنایع و پالایشگاهها که در این حوزه نیز دولت باید تدبیری داشته باشد و اجازه ایجاد مجموعههای صنعتی جدید در نزدیکی تهران را ندهد. اگر به این موضوعات بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت نگاه نکنیم دچار خسران جدی خواهیم شد.
او در ادامه در پاسخ به اینکه «در ۴ سال گذشته حوزه حملونقل عمومی هم پیشرفت چشمگیری نداشته است و اگر مردم را به استفاده نکردن از خودروی شخصی تشویق میکنیم باید جایگزین مناسبی داشته باشیم»، گفت: من بهعنوان فردی که نماینده مردم هستم روی گفتن این جمله را که «مردم از خودروهای شخصی استفاده نکنند» ندارم زیرا نتوانستهایم حملونقل عمومی را در تهران توسعه بدهیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: علت آن هم این است که دولت به وظایف خود عمل نکرده است و این در حالی است که تهران به ۱۵۰۰ واگن مترو نیاز دارد که تأمین آن به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و شهرداری بهتنهایی توان تقبل این هزینه را ندارد.
پیرهادی ادامه داد: شهردار تهران بهعنوان کسی که در هیئت دولت حضور پیدا میکند باید از رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت مطالبه جدی داشته باشد چراکه آلودگی هوای تهران با جان مردم سروکار دارد و باید نسبت به آن حساسیت بالایی داشته باشیم.
او با ابراز اینکه «سالانه ۴ هزار مرگ زودرس بهدلیل آلودگی هوا در تهران داریم»، بیان کرد: وضعیت تنفسی بسیاری از مردم بهویژه کسانی که بیماریهای تنفسی دارند با مشکل مواجه است و نمیتوان ساده از کنار این موضوع گذشت.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران یادآور شد: ضعف مدیریتی در سطح کلان کشور باعث شده است حملونقل عمومی تهران به سطح مطلوب نرسد و راههای متعددی مانند تهاتر نفت با اتوبوس، نفت یا واگن مترو و… قابل انجام است و باید مسئولین در جلسات به این موضوع جدیتر بپردازند.
او با تأکید بر اینکه لازم است سنجش منابع آلاینده بهصورت علمی صورت گیرد، گفت: انجام تکالیف قانونی توسط سازمان استاندارد و جلوگیری از تولید خودروها و موتورسیکلتها بدون استاندارد روز یک امر ضروری است که بهطور حتم باید مورد توجه قرار گیرد. افزایش استاندارد و کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل نیز موضوع دیگری است که باید کنار اجرای تکالیف دستگاهها برای کاهش آلودگی هوا بهطور جد در دستور کار قرار گیرد.
پایان پیام/