به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران؛ مذاکرات شهرداری با دولت برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو دوباره در حال پیگیری است، این در حالی است که در دوره قبل مدیریت شهری بخش عمدهای از قطعات استفاده شده اما انبارها شارژ نشده است. به گزارش بلدیه نیوز؛ سید جعفر تشکری […]
به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران؛ مذاکرات شهرداری با دولت برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو دوباره در حال پیگیری است، این در حالی است که در دوره قبل مدیریت شهری بخش عمدهای از قطعات استفاده شده اما انبارها شارژ نشده است.
به گزارش بلدیه نیوز؛ سید جعفر تشکری هاشمی، با بیاناین مطلب افزود: مترو تهران ۱۵۰۰ واگن دارد که حدود نیمی از واگنها نیازمند تعمیرات و اورهال هستند. برخی از قطارها در خطوط مترو دچار نقص فنی شده و مشکلاتی را به بار می آورد مانند برخورد دو قطار در خط ۵ مترو که صبح امروز رخ داد و باعث مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شده است. مسئولان شهری وعده رفع مشکلات را داده اند اما متاسفانه در دوره قبل مدیریت شهری به بحث توسعه حمل و نقل عمومی توجهی نشده است.
او ادامه داد: در دوره قبل بخش عمدهای از قطعات استفاده شده اما انبارها شارژ نشده است. مسئولین شهری میگویند پیگیر رفع مشکلات هستند. بخشی از قطعات را میتوانند در داخل تولید کرده اما بخشی هم باید وارد شود.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: دولت در بودجه سال آینده خود عدد کمی را به بخش حمل و نقل عمومی کلانشهر ها اختصاص داده است. برخی از مدیران شهری از این موضوع گلهمند هستند و تاکید دارند که با این عدد نمی توان کاری در شهر انجام داد. بودجه دولت به مجلس رفته است مدیران در حال پیگیری هستند تا بتوانند رقم بودجه دولت در زمینه حمل و نقل عمومی افزایش دهند.
به گفته او؛ در دوره قبل مدیریت شهری قرار بود که ۶۳۰ واگن مترو از چینی ها خریداری شود دولت باید بخشی از پول را پرداخت می کرد اما این رقم در بودجه دیده نشد و عملاً خرید واگن ها منتفی شد اما مسئولین جدید می گویند با دولت در حال رایزنی هستند تا این پول پرداخت شود و اگر این واگن ها وارد شود بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به حادثه امروز قطارهای مترو یادآور شد: حوادثی که در مترو نسبت به سایر بخشها به وجود میآید جزئی و اندک است اما مردم نباید در مترو احساس ناامنی داشته باشند و همین حوادث کم هم زیاد است. ما نباید در مترو حادثه داشته باشیم.بررسیها نشان میدهد که بخشی از مشکلات مربوط به مسائل فنی، تعمیرات، قطعات و اورهال واگنهاست و بخشی از مشکلات هم مربوط به اپراتورها، مرکز کنترل و راهوران قطار است که هر دوی این موضوعات نیازمند بازنگری است.در حوادثی که تاکنون به وجود آمده، نیازمند بررسی هر دو مورد هستیم و باید این موضوعات را به صورت جدی در دستورکار قرار دهیم.
او با اشاره به عمر قطارهای مترو تاکید کرد: عمر قطارهای مترو به دلیل کارکرد بالای آن زیاد است. طبق برنامه بعد از ۳۶۰ هزار کیلومتر پیمایش باید تعمیرات میانی انجام شود و بعد از ۷۲۰ هزار کیلومتر پیمایش باید تعمیرات اساسی صورت گیرد. اگر این تعمیرات به موقع انجام شود، شاهد کاهش حوادث در این بخش هستیم، اما باید یکسری تعمیرات پیشگیرانه قبل از خرابی قطارها صورت گیرد. اگر این تعمیرات انجام شود، عمر قطعات بیشتر میشود. بخشی از موضوعات هم به سامانه نرمافزاری و سختافزاری برمیگردد ما باید تجهیزاتمان را در این زمینه به روزتر کنیم.
تشکری هاشمی در ادامه گفت: تعداد زیادی قطار در متروی تهران نیازمند اورهال هستند. به دلیل کمکاری شورای قبل، موجودی انبارها استفاده شده اما شارژی صورت نگرفته است. بخش عمدهای از قطارها نیازمند تعمیر و اورهال است. باید اهتمام جدی در این بخش داشته باشیم. باید قطعات تأمین شود و دراختیار تمامی خطوط قرار گیرد.
او درباره نیروی انسانی فعال در این بخش افزود: در مورد نیروی انسانی هم باید بگویم که راهوران، مدیران مرکز فرمان و کنترل مترو هم به صورت دقیق آموزشهای لازم را ببینند. البته قبلاً آموزشهایی دیده اند اما نیازمند آموزش مجدد هستند. اگر در بخش نیروی انسانی هم خطایی شکل گیرد، به همان اندازه فرسودگی قطارها حادثهساز خواهد بود و خسارت به بار میآورد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در چهارسال گذشته اقدام به شارژ قطعات پرمصرف نشده است، ادامه داد: همین جا بگویم که بخش اعظمی از قطعات را میتوانیم در داخل تولید کنیم. اگر منابع لازم را دراختیار داشته باشیم میتوانیم این خریدها را انجام دهیم. ببینید این خریدها سوپرمارکتی نیست که برویم از مغازه همان لحظه خرید کنیم، بلکه باید سفارش دهیم و تولید آن زمانبر خواهد بود و شاید ماهها طول بکشد تا دراختیار مترو قرار گیرد.
به اعتقاد او؛ متأسفانه سفارش قطعات در دوره قبل صورت نگرفته است و ما در حال حاضر نیاز به خرید فوری قطعات داریم و خرید همه این اقلام هم نیازمند ارز نیست و بخش زیادی از آن در داخل تولید میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: برای اورهال هر واگن حدود ۳ میلیارد تومان هزینه نیاز است و یک رام قطار ۷ واگنه ۲۱ میلیارد تومان منابع میخواهد. براساس آماری که داریم حدود ۷۰۰ واگن متروی تهران در وضعیت تعمیرات میانی، دپو و اورهال هستند و نیازمند قطعات و اقلام مصرفی هستند برای تعمیرات هستند.
او افزود: در بودجهای که دولت برای حمل ونقل عمومی درنظر گرفته مبلغ مورد نظر کافی نیست. هزینهها بالاست. بودجه پیشنهادی دولت که به مجلس ارائه شده است فقط در حد اورهال ۱۵ واگن مترو برای کل کشور است. تازه اگر صددرصد مبلغ پرداخت شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: با توجه به عقبماندگیهایی که در تهران و یا سایر شهرها مثل مشهد وجود دارد این بودجه بسیار کم است. البته در حال پیگیری هستیم. شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر موضوع را پیگیری میکنند ما هم خودمان از کمیسیون عمران و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم. اگر دولت کمک نکند، این سامانه ارزشمند در اثر استهلاک ناکارآمد خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به واگن های سالم مترو بیان کرد: حدود ۱۵۰۰ واگن در خطوط متروی تهران در حال فعالیت است، اما حدود ۷۰۰ واگن به دلیل مشکلات فنی به مرحله تعمیرات و اورهال رسیده است.
پایان پیام/