عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعتقاد دارد که باید قیمت تاکسی های فرسوده دو برابر شود. به گزارش بلدیه نیوز؛ میثم مظفری در گفت و گو خود با خبرگزاری ایلنا با بیان این مطلب افزود: تسهیلات ارزان قیمت، تحفیفات ویژهای که دولت برای اصل قیمت خودرو باید در نظر بگیرد و افزایش […]
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعتقاد دارد که باید قیمت تاکسی های فرسوده دو برابر شود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ میثم مظفری در گفت و گو خود با خبرگزاری ایلنا با بیان این مطلب افزود: تسهیلات ارزان قیمت، تحفیفات ویژهای که دولت برای اصل قیمت خودرو باید در نظر بگیرد و افزایش ارزش محاسباتی لاشه خودرو فرسوده سه اقدامی هستند که باید در کنار هم انجام شوند تا بتوانیم به سمت هوای پاک و ناوگان ایمن و نو برویم و درشان تهران باشد.
او درباره افزایش ۲۳ میلیونی نرخ تاکسیهای نو که با اعتراض اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز همراه بود، ادامه داد: متاسفانه در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار عقب ماندگی بزرگی شدیم. زمانی از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تاکسی نوسازی شد، اما اکنون بیش از ۲۰ هزار تاکسی فرسوده داریم.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در کنار آن قیمت تاکسی به گونهای افزایش یافت که با نرخ کرایه تاکسی که از مسافران دریافت میشود همخوانی ندارد و برای رانندگان توجیه اقتصادی ندارد و یک درآمد حداقلی هم ایجاد نمیکند.
مظفر با بیان اینکه دولت باید یارانه ویژهای را برای تخفیف قیمت تاکسی در نظر بگیرد، یاداور شد: انتظار این است دولت و وزارت کشور از طریق توافق با خودروسازان برای کل تاکسیرانیهای کشور شرایط ویژهای را در نظر بگیرند.
عضو شورای شهر تاکید کرد: یا اینکه شهرداریها تسهیلات مناسب و ارزان قیمت را برای تامین خودرو تاکسی در اختیار رانندگان بگذارند به گونهای که حداقل ۸۰ درصد قیمت خودرو را شامل شود. مساله مهم دیگر ارزشگذاری روی تاکسیهای اسقاطی است.
مظفر با بیان اینکه وقتی خودرو اسقاطی میخواهد قیمتگذاری شود، دولت، ستاد حمل و نقل سوخت خودروی فرسوده را به بهای اندکی میخرد،گفت: این مبلغ عملا پول ضایعات آهن خودرو هم نیست. یعنی از طرفی خودرو را به قیمت بسیار گران به تاکسیران میفروشند و از طرفی وقتی راننده ملزم میشود که نوسازی انجام دهد، ارزش اسقاط تاکسی را بسیار پایین بر میدارند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کر: ارزش اسقاط تاکسی نسبت به وضعیت موجود باید دو برابر شود . این اتفاق باید همزمان رخ دهد. تسهیلات ارزان قیمت، تحفیفات ویژهای که دولت برای اصل قیمت خودرو باید در نظر بگیرد و افزایش ارزش محاسباتی لاشه خودرو فرسوده سه اقدامی هستند که باید در کنار هم انجام شوند تا بتوانیم به سمت هوای پاک و ناوگان ایمن و نو برویم بطوری که در شان تهران باشد.
مظفر درباره مسئولیت هر کدام از سازمانها در قبال تاکسیها گفت: وقتی سازمان محیط زیست متولی اقدامات محیط زیستی کشور است، او باید تسهلیگری و نقش آفرینی کند و نظام بانکی کشور را پای کار بیاورد تا تسهیلات ارزان قیمت به ناوگان تاکسیرانی بدهد.
او در واکنش به اینکه سازمان محیط زیست اختیار چندانی در سطوح تصمیم گیری و تصمیمسازی ندارد، افزود: این سازمان در حوزه معاونت ریاست جمهوری است و باید در هیات وزیران و سطوح عالی تصمیم گیری کشور موضوعات را دنبال کند. تنها بحث منابع و اختیارات این سازمان مطرح نیست. سازمان محیط زیست جایگاه مطالبهگری دارد و میطلبد که اقداماتی از این دست را محقق کند که اثربخشی لازم را داشته باشد.
مظفر تاکید کرد: شهرداریها بدون حمایت دولت نمیتوانند در وضعیت کنونی و افزایش قیمت تاکسیها نوسازی ناوگان را انجام دهند، افزود: چرا که نه برای راننده تاکسی به صرفه است و نه منابع محدود شهرداریها برای این کار کافی است. لازم است وزارت کشور و سازمان محیط زیست خودروسازها و نظام بانکی دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود.
او در پاسخ به این سوال که چرا قوانین برای این قبیل وسیلهها که جنبه عمومی دارند، نظارتگر نیست و ممنوعیتی در بالابردن قیمتها وجود ندارد، توضیح داد: خودروسازی یک مجموعه انتفاعی در کشور تعریف شده و صرفا هزینه و سود خود بر روی محصول را لحاظ میکند و به منافع عمومی شهر کاری ندارد. خودروساز یک بنگاه اقتصادی و به دنبال افزایش سود است و در اینجا باید دولت و بخشهای حاکمیتی یارانه لازم را در اختیار خودروساز قرار دهند.
مظفر ادامه داد: نمیتوان از خودروساز توقع داشت که خودرویی را زیر قیمت ارائه دهد. البته قضاوتی ندارم که قیمتگذاری منصفانه است یا خیر و یا اینکه خودروسازها از این فضای غبارآلود سوءاستفاده میکنند اما به نظر میرسد وزارت کشور و سازمان محیط زیست باید در این مساله ورود جدی داشته باشند و این دو مجموعه هنوز نتوانستند از حق حمل و نقل عمومی و جایگاه آن در نظام حکمرانی کشور دفاع کنند.
عضو شورای شهر تهران گفت: انتظار میرود دولت تعهدات خود در حوزه حمل و نقل عمومی را از طریق تسهیلاتی از این دست اجرا کند. خیلیها معتقدند که تاکسیرانی خودرو حمل و نقل عمومی نیست. اما در شرایطی که روزانه میلیون نفر مسافر را جابجا میکنند، حتما سیستم حمل و نقل عمومی است. شاید در آینده و بهبود وضعیت مترو اتوبوس اینگونه نباشد، اما در حال حاضر تاکسی جزو حمل و نقل عمومی است و باید اتفاق ویژهای با حمایت شهرداریها برای آنها رقم بخورد.
پایان پیام/