خرابی پی در پی قطارها در خطوط مختلف مترو تهران و انتشار فیلم و عکس هایی از وضعیت نابه سامان برخی از ایستگاه هایس مترو از یک سو و از سوی دیگر ازدهام مسافران در ساعت های اوج سفر و نبود ناوگان مورد نیاز باعث شده تا توجه منتقدان حوزه شهری به رویکرد شورای ششم […]
خرابی پی در پی قطارها در خطوط مختلف مترو تهران و انتشار فیلم و عکس هایی از وضعیت نابه سامان برخی از ایستگاه هایس مترو از یک سو و از سوی دیگر ازدهام مسافران در ساعت های اوج سفر و نبود ناوگان مورد نیاز باعث شده تا توجه منتقدان حوزه شهری به رویکرد شورای ششم شهر تهران و مدیریت شهری نسبت به رفع این مشکل توجه بیشتری داشته باشند.
به گزارش بلدیه نیوز؛ بیش از ۷۰ روز از فعالیت شورای ششم شهر تهران می گذرد و با توجه به اینکه تمامی اعضای این دوره از شورا خود مدیر شهری و یا آشنا به مسائل و موضوعات شهری هستند، سوال این است که راهکار آنها برای حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و خرابی ناوگان مترو شهر تهران چیست؟
رئیس شورای شهر تهران در این باره به خبرگزاری فارس اعلام کرده است: اکنون در تهران فقط هزار واگن مترو کم داریم که برای افزوده شدن این تعداد واگنها به مترو پایتخت دو سال زمان نیاز است یعنی به عبارتی اگر اعتبار و پول هم اکنون آماده باشد و آن را بخرند و بخشی هم در کشور مونتاژ کنند دو سال طول میکشد وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
مهدی چمران یادآور شده است: متأسفانه ۸ سال است که هیچ واگنی به مترو تهران افزوده نشده و تعداد اندکی هم که اعلام کردند به این ناوگان اضافه شده مربوط به دورههای قبل بوده که تهیه و خرید آن صورت گرفته است اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد شهردار تهران برنامهریزیها را انجام داده و جلسات آن با دولت در حال انجام است و ما خواهش میکنیم و پیگیر هستیم که این رویه ادامه یابد تا حداقل دو سال دیگر این واگنها به مجموعه مترو افزوده شود.
این عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز توضیح داد: شورای قبلی اقداماتی را آغاز کرده بود که نیاز به تکمیل شدن و انعقاد قرارداد داشت که خوشبختانه با قرارداد جدیدی که صورت گرفت ۴۰۰ تا ۵۰۰ اتوبوس به زودی به اتوبوسرانی تهران اضافه میشوند و در هفتههای گذشته ۱۱۰ مورد آنها مورد رونمایی قرار گرفت.
به گفته چمران؛ دو هزار اتوبوس هم قرار است تعمیر شود و اگر همه این اقدامات صورت گیرد تازه به ۵ سال قبل باز میگردیم که تهران حدود ۶۵۰۰ مورد اتوبوس داشت البته اکنون این رقم به حدود ۲۵۰۰ مورد رسیده است.
رئیس شورای شهر تهران تاکید دارد: تهران به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد تا وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر شود و ما این رویه را پیگیر هستیم. به هر حال باید به این نکته توجه داشت که نمی توان به سرعت این موضوع را کنترل کرد ولی با اقدامات فرهنگی میتوان بخشی از مشکلات را کاست.همچنین ساعات ورود و خروج را میتوان به مترو تنظیم کرد که این کار با برنامههایی مانند شناور شدن ساعات ادارات و همکاری استانداری قابل اجرا خواهد بود.
اما سخنگوی شورای شهر تهران خبر از وقوع اتفاقات خوب در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران می دهد. علیرضا نادعلی در این باره اعلام کرده است: نباید در اداره شهر منفعل شویم و فکر کنیم بسیاری از مسائل مانند ترافیک لاینحل است. نیاز به راه حلهای مشترک با کمک نخبگان در این زمینه داریم.
به گفته او؛ خوشبختانه در حال حاضر تعامل خوبی بین دولت، شهرداری و بخشهای مختلف دیگر مانند مجلس برقرار شده که امیدواریم اتفاقات جدید رقم بخورد و هر چه بیشتر از نخبگان و دانشگاهیان جهت رفع مشکلات شهر مانند آلودگی هوا و ترافیک بهرهمند شویم.
سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: باید حل این مشکلات را به جمع واگذار کنیم و از بهترین ایده دفاع کنیم همچنین روحیه محافظهکاری را کنار گذاشته چرا که برخی از دستگاهها ممکن است همکاریشان اندک باشد.
نادعلی با اشاره به جلسه هماندیشی اعضای شورا با شهردار تهران نیز توضیح داد: انشاءالله اتفاقات خوبی در جهت تقویت حمل و نقل عمومی در پیش است که در گزارش سه ماهه عملکرد مدیریت شهری جدید توسط آقای زاکانی در صحن شورا ارائه خواهد شد. همچنین موضوع فاینانس درون و برونسپاری از مسائلی است که در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه جدی قرار گرفته و اتفاقات خوب و اثرگذاری را شاهد خواهیم بود.
این عضو شورای شهر تهران بر این باور است: متأسفانه راهحلهای مناسبی تا کنون اتخاذ نشده است البته باید توجه داشت که نمیتوان با زدن یک دکمه مشکل را برطرف کرد و از طرفی هم نباید بیتفاوت باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: حمل نقل عمومی تهران به شدت آسیبپذیر شده و وضعیت اتوبوسرانی آنقدر نامناسب است که ۹۰ درصد ناوگان فرسوده است و روز گذشته چرخهای یک قطار مترو به دلیل فرسودگی قفل شد و نیمساعت مسافران داخل تونل محبوس شده بود ند که علت اصلی این موضوع فرسودگی مترو و نیاز به اورهال قطارها اعلام شد.
به اعتقاد سید جعفر تشکری هاشمی؛ کمبود قطعات مورد نیاز برای تعمیر واگنهای مترو به شدت احساس می شود و در این رابطه نیز ما طرحی را در شورا تصویب کردیم که قطارهای مترو به فوریت عملیات اورهال آن انجام گیرد وضعیت ایمنی و ترافیک شهر خوب نیست و تا حمل و نقل عمومی را بهبود ندهیم صحبت از بهبود ترافیک بیفایده است.
با افزایش مسافران خطوط مترو تهران ، این روزها مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران از شهروندان تهرانی به دلیل تاخیر، نقص فنی و مشکلاتی که در ناوگان مترو به وجود می آید، زیاد عذرخواهی می کند. آخرین عذرخواهی وی برای اختلالی بود که شبکه خدمات رسانی خط ۴ مترو تهران به وجود آمد و به دلیل تاخیر در حل این مشکل و راه اندازی دوباره آن برخی از مسافران متور مجبور به شکستن شیشه یکی از واگن های قطار شدند تا با جریان پیدا کزدن هوا از وقوع حوادث دیگر به دلیل ازدحام مسافران جلوگیری کنند.
اما سوال این است که در کنار عذرخواهی هایی که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو بابت مشکلات پیش آمده هر روز از شهروندان تهرانی انجام می دهد، راهکار مناسب این دوره مدیریت شهری برای حل این مشکل دقیقا چیست؟
پایان پیام/