به رغم اینکه در طول ۱۴ سال اخیربارها مسئولان دولتی به ضرورت تکمیل و بهره برداری از مترو پرند تاکید کرده بودند، اما زمانی که این وعده ها به مرحله اجرا می رسید،تاخیر در پرداخت بودجه مورد نیاز این طرح عمرانی باعث می شد تا همچنان گره مترو این شهر اقماری در نزدیکی تهران کورتر […]
به رغم اینکه در طول ۱۴ سال اخیربارها مسئولان دولتی به ضرورت تکمیل و بهره برداری از مترو پرند تاکید کرده بودند، اما زمانی که این وعده ها به مرحله اجرا می رسید،تاخیر در پرداخت بودجه مورد نیاز این طرح عمرانی باعث می شد تا همچنان گره مترو این شهر اقماری در نزدیکی تهران کورتر شود. این در حالی است که اخیرا مدیرعامل مترو تهران خبر از واریز شدن بودجه مورد نیاز تکمیل این بخش از خطوط مترو تهران اسفندماه واریز می شود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ نزدیک به ۱۵ سال است که هم شهرداری تهران به عنوان متولی حمل و نقل ریلی درون شهری تهران اقدامات لازم در خصوص اتصال مترو پایتخت به شهرهای اقماری به ویژه شهر پرند را انجام داده است و هم در طول این سال ها سازمان عمران شهر پرند زیر سازی های لازم را در این خصوص انجام داده است. اما آنچه که در این میان مانع از تحقق و اتصال شبکه مترو تهران به پرند شده بود، عدم اجرای تعهدات قانونی دولت در تامین منابع مالی و بودجه مورد نیاز برای تنها بخش باقی مانده برای این اتصال بوده است. از اواخر دولت دهم تا انتهای فعالیت دولت دوازدهم بارها مسئولان دولتی وعده داده بودند تا بودجه مورد نیاز برای تحقق مترو پرند تامین می شود. اما این وعده ها تنها در حد یک شعار باقی ماند و هیچ گاه محقق نشد.
با توجه به جمعیت بالای شهر پرند که در روز ساکنان این شهر اقماری ناگریز هستند تا یک یا دو بار به شهر تهران مسافرت کنند، به دلیل نبود شبکه منسجم حمل و نقل عمومی، در ساعات اوج سفر در محدوده ها و مسیرهای منتهی به این شهر ترافیک انسانی و خودروها بسیار سنگین است.
کارشناسان شهری تنها راه حل این معضل را اتصال شبکه منسجم مترو تهران به شهرهای اقماری از جمله پرند می دانند. چرا که در طول روز ۳۰ تا ۴۰ هزار سفر از شهر پرند به تهران و بالعکس انجام می شود. راهکاری که بعد از ۱۴ سال هنوز محقق نشده است.
بررسی های شرکت مترو به عنوان متولی ساخت مترو پرند در بررسی های اولیه و گزارش هایی که در این زمینه تهیه کرده بود، مشخص کرده بود که برای اتصال مترو تهران به این شهر نیاز به ساخت ۵ ایستگاه میانی است. تنها خط مترویی که می تواند تا این شهر اقماری نیز امتداد یابد، خط یک است که از میدان تجریش آغاز و در صورت اتصال به پرند تا این شهر امتداد می یافت و به عنوان طولانی ترین خط مترو تهران نام خود را در رتبه بندی های بین المللی ثبت می کرد.
در زمان مدیریت شهری محمد باقر قالیبا، اقدامات اولیه جهت ایجاد این اتصال انجام شد. حتی پیشرفت هایی نیز در عملیات عمرانی ساخت برخی از ایستگاه های میانی انجام شد. حتی شهرداری تهران بااتصال خط یک مترو به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده بود.
بررسی ها نشان می دهد که پیشرفت عمرانی ساخت ایستگاه های مترو حتی با پیشرفت های ۹۰ درصدی همراه بوده است. اما عدم تامین منابع مالی مورد نیاز مانع از این شد تا این اقدامات و برنامه ریزی ها به نتیجه نهایی برسد.
به طور دقیق تر مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل میشود، بهرغم پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون کامل نشده است.
در حال حاضر برآوردهای رئیس شورای شهر تهران حکایت از آن دارد که تکمیل مترو شهر پرند از جمله پروژه های نیمه تمام مدیریت شهری تهران است که بلاتکلیف از سوی دولت رها شده است.
به گفته مهدی چمران در کنار مترو شهر پرند می توان مترو سایر شهرهای اقماری مانند ورامین، اسلامشهر و پردیس را نیز اضافه کرد. پروژه هایی که شهرداری تهران سهم خود را در اجرای کامل این طرح های استانی انجام داده اما آنچه که باقی مانده، سهم دولت در تحقق کامل این طرح هاست.
در طول این سال ها بارها خبرنگاران سرانجام تکمیل این طرح حمل و نقلی رااز مسئولان شهری و دولتی سوال کردند، اما آنچه که از زبان متولیان دولتی شنیده می شد، تامین منابع مالی مترو شهرهای اقماری به زودی بود.
اکنون نیز مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرده است طبق توافقاتی که با استانداری تهران انجام شده، بخش نخست منابع مالی این پروژه اسفندماه در اختیار شرکت مترو قرار می گیرد.
به گفته علی امام؛ قبلا بحثی مطرح بود که زمین ۲۵ هکتاری مجاور ایستگاه پرند تغییر کاربری دهد و به عنوان منابع یک خط مترو در اختیار شرکت متروی تهران قرار گیرد. خوشبختانه این موضوع در استانداری تهران به سرانجام رسید و موافقت با این مسئله صورت گرفت. متعاقب صورتجلسه بین شرکت متروی تهران، استانداری و شرکت عمران شهرهای جدید قرار شد تا ۷۵۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز امسال و سال آینده دراختیار شهرداری تهران قرار گیرد.
این مدیر شهری ادامه داد: امضاها در این زمینه در حال تکمیل است و هماهنگی فیمابین به صورت نهایی تا پایان بهمن انجام میگیرد و انشاءالله اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران پیش بینی می کند؛ اسفند امسال اولین منابع مورد نیاز را شهردار تهران دریافت خواهد کرد و انشاءالله طی یکسال آینده قطار به شهر پرند خواهد رسید. حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار قرار است در گام نخست به دست ما برسد و بقیه برای سال آینده محقق شود. خوشبختانه استانداری با تغییر کاربری زمین مربوطه در مجاورت ایستگاه پرند موافقت کرد، ولی برای سرعت کار، شرکت عمران شهر جدید پرند قرار شده زحمت تبدیل نقدینگی را بکشد و پول نقد دراختیار متروی تهران قرار گیرد تا فرصتها از دست نرود و در اسرع وقت کارها پیش رود.
براوردهای علی امام حکایت از آن دارد که برای تکمیل دولاین مترو شهر پرند به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال حاضر طبق توافق شده ۷۵۰ میلیارد تومان برای یک لاین به صورت گام نخست به شهرداری ارائه شود. همچنین ناگفته نماند که ۹۰ درصد کار ساختمانی متروی پرند انجام گرفته و با پولی که قرار است به زودی محقق شود تجهیزات هر چه سریعتر برای راهاندازی مترو و در دسترس قرار گرفتن شهروندان خریداری و تأمین خواهد شد.
پایان پیام/