شب مجارستان و آمادگی اراضی عباس‌آباد برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور

شب مجارستان با برپایی نمایشگاه عکسی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی این کشور و نمایش فیلمی با عنوان «مادرم و دیگر دیوانگان خانواده» در کوشک باغ هنر برگزار شد.

به گزارش بلدیه نیوز به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در این برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضران و مهمانان این شب فرهنگی، اظهار کرد: دیپلماسی فرهنگی برخلاف دیپلماسی سیاسی و اقتصادی توانمندهای بسیاری دارد که توانسته افکار بسیاری را در سطح وسیع تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به دیرینه بودن روابط ایران و مجارستان افزود: این دو کشور از قدمت و دیرینه تاریخی از جمله مهاجرت اقوام در قرن هشتم میلادی برخوردار است و به دوره شاه‌عباس صفوی هم می‌رسد.

مسئول دبیرخانه هلدینگ گردشگری شهر تهران بیان کرد: ریشه‌های مشترک موجب نزدیکی‌های فرهنگی دو کشور ایران و مجارستان شده است، از سوی دیگر تعاملات علمی دو کشور با حضور دانشجویان و خانوادهایشان اقبال خوبی به همراه داشته و موجب ایجاد مولفه‌های فرهنگی شده است. همچنین وجود بالغ بر ۶۰ کلمه فارسی در زبان محاوره مجارستان یکی از مولفه‌های آشنایی فرهنگی مردم این کشور با ایران است.

حجازی در انتهای سخنانش گفت: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برای گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور آماده است.

شب مجارستان و آمادگی اراضی عباس‌آباد برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور

زولتان وارگا-هاسونیچ سفیر کشور مجارستان نیز سخنانش را به زبان فارسی شروع کرد و گفت: من فارسی خوب بلد نیستم و ببخشید که انگلیسی صحبت می‌کنم.

وی سپس درباره ویژگی‌های فیلم «مادرم و دیگر دیوانگان خانواده» که یک ملودرام است، صحبت کرد.

حمیدرضا غلام‌زاده معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در این نشست به رویکرد دیپلماسی عمومی فعال در این دوره مدیریت شهری، همچنین به تلاش‌های حوزه بین الملل برای ارتقای برندینگ بین المللی شهر و شهرداری تهران  اشاره کرد و گفت: شهر تهران واجد ظرفیت و لایه‌های فرهنگی فراوانی است که تحت شعاع عملکرد سیاسی پایتخت قرار گرفته است. این میراث فرهنگی و معنوی شهر بهترین ابزار برای دیپلماسی فرهنگی و شهروندی را فراهم می کند، تورهای تهران گردی برای خانواده دیپلماتیک و دانشجویان و دانش آموزان خارجی ساکن شهر با چنین رویکردی برگزار می‌شود. علاوه بر معرفی شهر تهران به شهروندان خارجی، ما جویای فرصت‌هایی هستیم تا برای شهروندان تهرانی هم امکان شناخت سایر فرهنگ‌ها و شهرهای جهان را فراهم آوریم.

غلامزاده تصریح کرد: بهترین راه تضمین صلح پایدار میان ملت‌ها تلاش برای ارتقای همدلی به واسطه شناخت و ابزارهای فرهنگی است. گرچه چنین رویدادی تنها نگاه سریعی به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی مجارستان است، ما در ابتدای راهی هستیم که با سفارت مجارستان برای معرفی بوداپست به عنوان خواهر خوانده تهران آغاز کرده‌ایم. همین جا به طور رسمی از همه علاقمندان برای مشارکت در چنین برنامه‌های فرهنگی دعوت می کنم. بنا داریم که اجرای این رویدادهای فرهنگی منحصر به مناطقی خاص نباشد و در همه نقاط شهر به طور چرخشی انجام شود.

غلامزاده با قدردانی و تشکر از سفارت مجارستان، وزارت امور خارجه و نیز اراضی عباس آباد برای مشارکت و همراهی در اجرای این برنامه سخنان خود را به پایان رساند.

برنامه شب مجارستان جهت تقویت دیپلماسی شهری، پیوندهای فرهنگی بین تهران و بوداپست به عنوان دو شهر خواهرخوانده و به همت معاونت بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و همکاری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و سفارت مجارستان در تهران در کوشک باغ هنر برگزار شد.

نظرات بسته شده است.