علیرضا زاکانی درحالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهر تهران را صبح امروز تقدیم شورای شهر کرد که بودجه این نهاد عمومی برای سال آینده با رشد ۵۱ درصدی روبه روست. این در حالی است که مدیریت شهری نتوانست بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومانی خود را در سال جاری تامین کند و مجبور به کاهش آن در […]
علیرضا زاکانی درحالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهر تهران را صبح امروز تقدیم شورای شهر کرد که بودجه این نهاد عمومی برای سال آینده با رشد ۵۱ درصدی روبه روست. این در حالی است که مدیریت شهری نتوانست بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومانی خود را در سال جاری تامین کند و مجبور به کاهش آن در دوره جدید مدیریت شهری شد.
به گزارش بلدیه نیوز: شهردار تهران بالاخره با یک ماه تاخیر بودجه ۱۴۰۱ شهر تهران را امروز تقدیم شورا کرد. بودجه ای که در همان نگاه نخست با رشد ۵۱ درصدی روبه روست. شهردار تهران برای سال آینده پایتخت بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده است که به نسبت بودجه سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان بیشتر است. اما سوال این است زمانی که شهرداری تهران بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومانی خود را برای سال جاری نتوانست تامین کند و محبور به اصلاح آن شد، چطور می تواند بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی سال آینده را تامین کند؟ آیا باز هم مجبور به اثلاح بودجه در نیمه دوم سال خواهد شد؟
زاکانی امروز در صحن شورای شهر تهران با اعلام رشد ۵۱ درصدی بودجه تهران گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه شهرسازی قفل ساخت وساز در تهران باز می شود.
همین جمله اول آقای شهردار کافی است تا مشخص شود، بخش بزرگی از بودجه سال آینده پایتخت قرار است از کدام محل تامین شود!
او افزود: بودجه سال قبل ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بسته شده بود که با اصلاحیه صورت گرفته این رقم به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تغییر کرد و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم.
زاکانی با اشاره به اینکه برای پر کردن خلاءها و کاستیهای گذشته در شهرداری تهران نیازمند کار جدی هستیم، ادام هداد: تقویم مالی ما نشان میدهد تا پایان امسال ما ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکاریم و بدهکاری قطعی ما به پیمانکاران نیز ۸۵ هزار میلیارد است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۴ سال پیش حمل و نقل عمومی را با ۷ هزار اتوبوس تحویل دادهاند و اکنون ۲۲۵۰ اتوبوس تحویل ما شده است، یادآور شد: عملاً نیاز شهر یک سوم آن تأمین میشود و این کاستیها در کنار بدهیها شرایط سخت بودجهای را فراهم میکند.
او بیان کرد: بودجهای که امروز تقدیم میشود ویژگیهای خاص خودش را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است.
زاکانی تاکید کرد: سعی شده که سیاستهای ما بر اساس ۴ راهبرد، ۱۴ سیاست و ۹۰ کلان پروژه در شهر تهران تعریف شود علاوه بر این قبل از تعیین این اجزا و عناصری که شورای شهر برای بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ کرده بود مدنظر قرار گرفته است البته این بودجه مبتنی بر برنامه سوم توسعه شهر تهران نوشته شده هر چند معتقدیم این برنامه دچار خلاءهایی است.
به گفته شهردار تهران؛ این بودجه دو بخشی بسته شده یک بخش از ویژگیهای بودجه و بخش دیگر مبتنی بر تعهدهای ما به عنوان حداقل خواهد بود که بر اساس آن ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیدهایم که ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد بودجهای داشتهایم.
او افزود: بخش دوم که مبتنی بر آن نیازمند مجوز از سوی شورای شهر هستیم ناظر بر مشارکتها است که دهها هزار میلیارد تومان ارزش دارند اما امکان برآورده کردن آن از مسیر بودجههای سنواتی شهرداری نیست و میتوانیم با مشارکت عمومی به آن دست پیدا کنیم.
زاکانی با اشاره به اینکه شهرداری مجوز دارد در ۴۴ هزار هکتار از بافت پیرامونی شهر در ۹ بخش پروژههایی را بارگذاری کند، ادامه داد: اما از این وسعت تنها در یک نقطه (شیان) تا به حال بهرهبرداری شده است و برای سال آینده ما در نظر داریم که در ۵ نقطه که ۵ هزار هکتار فضا را در بر میگیرد سرمایهگذاری کرده و هتلهای ۵ ستاره بسازیم.
به اعتقاداو؛ تهران دچار فقر هتل است و میتوانیم از این طریق این مشکل را برطرف کنیم.
شهردار تهران بیان کرد: مشارکتها در بخش حمل و نقل هم تسری پیدا خواهد کرد و در بودجه ۱۴۰۱ که متعهد به پایان اتوبان یادگار موازی اتوبان امام علی در غرب تهران هستیم هم میتوانیم جذب سرمایهگذار داشته باشیم مطالعات آن نیز انجام شده است.
او با اشاره به بازدیدها و برآورد شرایط موجود در داخل شهر تهران یادآور شد: پروژههای بزرگی به عنوان کلان پروژه در تهران مطرح شده که اعتبارت مورد نیاز آن خارج از توان بودجه شهرداری مثل تکمیل انتهای بزرگراه صیاد تا آزادگان که دهها هزار میلیارد سرمایهگذاری نیاز دارد.
زاکانی تاکید کرد: اگر مجوز داشته باشیم میتوانیم جذب سرمایهگذار گشایشهایی در داخل و پیرامون تهران ایجاد کنیم.
شهردار تهران ۵۱ درصد رشد بودجه را عمدتا ناشی از عوارض عمومی دانست و تاکید کرد:۱۵ هزار میلیارد از این بودجه بر مبنای تحولات شهرسازی خواهد بود.
به گفته زاکانی؛ ما با دست خودمان بر ساخت و ساز در تهران قفل زدهایم و از سال ۹۱ طرح تفصیلی صادر شد ۳۰ تا ۳۳ هزار مجوز ساخت و ساز صادر میشد از برج ۵ سال ۹۸ شرایطی را ایجاد کردیم که تعداد مجوزها به یک هشتم کاهش یافته است و بسیار مهم است که با درک درستی از شهر با افزایش پروانهها این قفل ساخت و ساز را باز کنیم.
او مسکوت ماندن ساخت و ساز در بافتهای ناپایدار و فرسوده و در معرض خطر را یکی از معضلات این رویکرد دانست و افزود: تعهدات ویژهای انجام گرفته تا با معاونت شهرسازی این قفلها را از پای ساخت و ساز در تهران باز کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: در برج ۱۰، ۳ درصد مالیات ارزش افزوده به ۴ درصد رسیده و درآمدهای اختصاصی ما از شرکتها و سازمانها نیز ۶۹ درصد افزایش خواهد داشت.
او بیان کرد: با مولدسازی و انضباط ارتقاء مالی و محاسباتی حدود ۱۶۷ درصد در حوزه املاک و تملیکات رشد مدنظر قرار دادهایم تا با شروع حرکت بهرهوری را در این حوزه افزایش دهیم.
زاکانی تاکید بر سیاستهای تشویقی ساخت و ساز، را منجر به افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد ظرفیتهای جدید در شهر برای تأمین درآمدهای سال آینده دانست و یادآور شد: در حوزه تملیک داراییها هم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته ایم تا از این طریق بخشی هر بدهیهای خود را تسویه کنیم. طی یک تقسیم بندی ۵ بخشی نیز بیشترین سهم را برای توسعه هوشمندسازی شهر در نظر گرفته ایم.
شهردار تهران تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک، بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم و به این ترتیب سهم این بخش ۳۲ درصد رشد داشته است.
او با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری نیز ۱۴ درصد اعتبارات خود را برای این امر اختصاص داده ایم. گفت: ۹ درصد اعتبارات را نیز برای مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر اختصاص داده ایم. ۵ درصد از بودجه نیز برای ایمنی و مدیریت بحران پایتخت در نظر گرفته شده است.
زاکانی با بیان اینکه ممکن است بخشی از سطوح از طریق مجوزها و مشارکتها اعتبار بیشتری کسب کنند که در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری شاهد این موضوع خواهیم بود و ابراز امیدواری کرد: سال آینده متفاوتتر از قبل باشد.
شهردار تهران با بیان اینکه در مسیر تغییر و تحول نیز ۷ سیاست خود را مد نظر قرار داده ایم، افزود: یک رویکردهای تحولی را دنبال کردیم تا خدمات متنوع را ارائه دهیم.
او با بیان اینکه در رویکردها آرامش و زیست پذیری شهر مدنظر است، ادامه داد: شهر زیست پذیر نیز باید هوای پاک داشته باشد و در آستانه روز هوای پاک این هدف مگر با رفع منشأ آلودگی محقق نمیشود و در حوزه حمل و نقل عمومی در حال خروج از ارائه خدمت شایسته به مردم هستیم.
زاکانی بیان کرد: در طول ۴ ماه گذشته توجه زیادی به حمل و نقل داشتیم و مدیران گذشته شهری با ۷ هزار اتوبوس را به حدود ۲ هزار اتوبوس به ما تحویل دادند. و طبق این برنامه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز به ناوگان عمومی اضافه میشود و ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز را در سال آینده اورهال خواهیم کرد.
او با بیان اینکه در حال انعقاد قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هستیم از تلاش دولت برای خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازی خبر داد و یادآور شد: برای مترو نیز طی یک جدول اعلام میکنیم که در هر سه ماهه سال چه اتفاقی برای مترو رخ خواهد داد.
به گفته شهردار تهران؛ در بودجه تقدیمی یک سند اصلی بودجه اصلی، یک سند زمانبندی برای نظارت بر وعدهها از سوی شهرداری تهران و ک سند پیامدها وجود دارد.
اوی با بیان اینکه هوای پاک تا بحث حمل و نقل حل نشود کار مؤثری انجام نمیشود، تاکید کرد: تا زمانی که ۷۵ درصد حمل و نقل توسط خودروهای شخصی انجام میشود و این حجم موتور سیکلت در شهر تردد دارد، مشکل آلودگی هوا حل نمیشود.
زاکانی افزود: برای ۷ خط مترو نیاز به ۳ هزار واگن داریم و سال آینده برای ۵۰ رام برنامه ریزی اورهال کرده ایم و آن را از پیش از سال جدید آغاز خواهیم کرد. اهتمام دولت برای رفع مشکلات حمل و نقل با تهاتر با نفت و انتقال ۶۳۰ دستگاه واگن نیز مهیا است و در حال تهیه حدود ۴۲۰ دستگاه واگن تولید ملی هستیم.
او ادامه داد: در سال آینده باید ۳۰ میلیون مسافر در تهران روزانه با حمل و نقل عمومی جابه جا شوند که ۱۰ میلیون نفر باید توسط مترو باشد و به دنبال فعال کردن خطوط باقی مانده هستیم. توانمندی کشور میگوید ۳.۵ ساله میتوان این کار را انجام داد و کار ۲۰ ساله را میتوانیم در این باره زمانی انجام دهیم. قرار است در بودجه مطالعات ۴ خط باقی مانده مترو را انجام دهیم و از طریق بارگذاری در ایستگاهها، بارگذاری بین ایستگاهی، تأمین تجهیزات با تهاتر نفت و بدهیهای دولت و با خرید خدمات راهبردی این هدف را محقق کنیم.
زاکانی در ادامه بیان کرد: بحث نظم و انضباط شهری نیز اهمیت بالایی دارد و در این زمینه ساماندهی موتورسیکلتها مدنظر است و در حال توافقهایی با وزارت صمت و دیگر دستگاهها برای ایجاد موتورسیکلتهای برقی هستیم. با وزارت نیرو نیز برای این امر وارد مذاکره شده ایم. یک تعهد ۱۰ هزار تاکسی برای نوسازی تاکسیها در نظر گرفته ایم تا رفاه مردم ارتقا یابد.
او با اشاره بر رفاه زندگی مردم یادآور شد: برای این امر نیز تمهیداتی را در نظر گرفته ایم که بالغ بر ۵۰ درصد خدمات از سوی میادین میوه و تره بار در حال انجام است و میخواهیم به سمت ارسال محصول به درب منازل شهروندان برویم. میخواهیم از طریق ایجاد پیوستگی میان میادین و فروشگاههای شهروند، امکان استفاده شهروندان از این فروشگاهها را ایجاد کنیم و در میادین میوه فروشگاه شهروند ایجاد کنیم و امکان خرید اعتباری را نیز فراهم کنیم.
او تاکید کرد: شهرداری در حال ایفای نقش در حوزه مسکن است و نمیتواند نسبت به افزایش قیمت زمین بی تفاوت باشد و برای این کار نیز سیاستهای ساخت و ساز را دنبال خواهیم کرد و در حال ارائه امکانات خود در بورس هستیم. باید بر روی املاک خود مولد سازی کنیم و باید تمامی املاک شهرداری در سازمان املاک ثبت شود که این امر حکم سه سال پیش شورای شهر است. شهرداری از املاک، مجوز و امکانات برخوردار است و میتواند با بردن این موارد در بورس نقش آفرینی کند.
شهردار پایتخت درباره امنیت و ایمنی شهر گفت: نمیتوانیم نسبت به صدها چاله و گود خطرناک بی توجه باشیم که در این زمینه لایحهای را به شورا داده ایم. از سوی دیگر ساختمانهای نا ایمن، بافت فرسوده و غیره را نیز مورد رسیدگی خواهیم داشت. برای استفاده از ظرفیت قانون تأمین مسکن و انجام ۱۵۰ هزار نوسازی طی دو سال نیز با وزارت راه و شهرسازی مشارکت خواهیم داشت. در طرح رصد نیز ۱۱۴۱ پروژه نیاز به رسیدگی نیز شناسایی شد که باید جبران شوند و به سمت کارهای جدی برویم.
زاکانی افزود: شهر باید چشم نواز باشد و نسبت به سیمای شهری بسیار حساس هستیم و روز گذشته در کمیسیون ماده ۵ بحث هتل سازی مطرح شد و قرار شد هتلها از قاعده بلند مرتبه سازی خارج و مجوز ۳۰ طبقه بگیرند اما باید صورت معماری ایرانی اسلامی را داشته باشند تا چشم نواز بودن شهر محقق شود. شهر باید هویت بخشی شود و هویت ثانویه علم و فناوری داشته باشد لذا باید لکههایی را در شهر نظر بگیریم و آنها را در اختیار پارک و علم و فناوری قرار دهیم که در حال حاصر پارک ولایت یکی از این موارد است و با بسیاری از دستگاهها برای این امر صحبت شده است. با یکی از دانشگاههای تهران نیز وارد مصالحه شده ایم تا حدود ۳۰ هزار هکتار پارک علم و فناوری ایجاد شود تا فاصله شمال و جنوب پایتخت کاهش یابد.
او ادامه داد: هویت ورزشی و نشاط شهری نیز بسیار اهمیت دارد. روح و تعالی شهر نیز مورد تاکید ما است و ما تعهداتی در این زمینه داریم. توجه ما در حال حاضر معطوف به ایجاد مسجد در ۱۰۰ پارک و رفع نیازهای شهر مثل ایجاد پاسگاه است. شهرداری باید به اورژانس نیز برای کاهش زمان رسیدن به بیماران و کاهش این زمان که ۱۸ دقیقه است ورود کند.
شهردار تهران با اشاره بر موضوع زنان بیان کرد: ۳۵۲ پارک را نیز نشانه گذاری کرده ایم تا محصور و ایمن شوند تا بانوان و دختران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. بنا داریم مدیریت شهری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمت گذار اجتماعی تبدیل کنیم و در حال ایجاد تمهیدات برای این امر هستیم.
او یادآور شد: قرارگاه آسیبهای اجتماعی که در تهران فعال است و در حال ایجاد تحول در شهر است، یکی از این موارد است. شهرداری به دنبال حمایت از خانواده معتاد، آموزش کودک کار و غیره است.
پایان پیام/