رئیس رسانه ملی، سبک زندگی به نمایش درآمده در برخی تبلیغات بازرگانی را خلاف فلسفه وجودی رسانه ملی دانست و بر لزوم برنامه ریزی برای اصلاح آن تاکید کرد. به گزارش بلدیه نیوز از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،جبلی شامگاه دیروز جمعه،۲۴ دی، در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در جمع خبرنگاران قرار گرفت […]
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای تحول در معاونت سیما و حوزه سریالسازی دارد، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی فرآیندهای طولانی تری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند. برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و به ویژه در حوزه نمایشی که از حساسترین و در عین حال پرمخاطبترین حوزههای تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم، ما داریم چرخه تولیدات را اصلاح میکنیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالشها و دغدغهها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانرهایی که باید به آن توجه شود، این کار زمانبر است، اما سیاستگذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است. امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.
نباید طبق سلیقه اسپانسرها حرکت کنیم
جبلی در پاسخ به سوالی درباره آگهیهای بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: آن چیزی که مهم است اینکه تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد. نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامهها. آنها میتوانند بر اساس سیاستها و اولویتهای رسانه ملی قرار بگیرند، اما مشکل ما در جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاستهای کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی از ژانرهای تبلیغات بازرگانی میبینیم. منافع تولید، صنعت و آگهی دهندگان اقتضا میکند که سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند، اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجهای و مالی دارد. ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهیهای بازرگانی متأسفانه یکی از راهحلهای اجتنابناپذیر است.
جبلی بیان کرد: ما داریم تلاش میکنیم که با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما تا جایی که امکان دارد از محتواهای غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی بتوانیم حجمش را کمتر کنیم.
جبلی بیان کرد: در یک فرایند میان مدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهیهای بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود. ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامههای ماست.