به رغم اینکه انتظار می رفت، نگاه دولت سیزدهم به مدیریت شهری، سیاسی نبوده و حقوق قانونی شهرداری ها از سوی دولت در نخستین لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت رعایت شود، اما آنچه که رئیس جمهور به عنوان قانون بودجه به مجلس ارائه کرد، نشان داد که بی مهری دولت ها به مدیریت شهری […]
به رغم اینکه انتظار می رفت، نگاه دولت سیزدهم به مدیریت شهری، سیاسی نبوده و حقوق قانونی شهرداری ها از سوی دولت در نخستین لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت رعایت شود، اما آنچه که رئیس جمهور به عنوان قانون بودجه به مجلس ارائه کرد، نشان داد که بی مهری دولت ها به مدیریت شهری موروثی است.
به گزارش بلدیه نیوز؛هر چند قرار بود تا شهردار تهران و معاونان او در جلساتی که در رابطه با تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت برگزار شد، حقوق قانونی شهرداری ها به ویژه شهرداری پایتخت را در این لایحه تصحیح کنند، اما آنطور که معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهردار تهران به رسانه ها اعلام کرده، در آخرین لحظات بسیاری از تبصره های مربوط به شهرداری ها از لایحه بودجه دولت حذف شد.
لطف الله فروزنده در ابن باره بیان کرده است: نمیدانیم به چه دلیل در آخرین لحظات تحویل لایحه به مجلس بعضی از تبصرهها و ردیفها حذف شده است.
هر چند در گام نخست می توان از همین بخش از صحبت های معاون شهردار تهران اینگونه برداشت کرد که به رغم یکدستی دولت و مدیریت شهری اما به مانند دوره گذشته، دولتمردان برای شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران نیز تره خورد نمی کنند، چه برسد به اینکه حق شهروندان تهرانی را که بیشترین سهم را در پرداخت مالیات در بخش های مختلف به دولت دارند، پرداخت شود.
معاون برنامه ریزی شهرداری تهران درباره این رفتار دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خود توضیح داده است: در بحث بودجه، تبصرههایی که در بودجه سال ۱۴۰۱ بود و تبصرههای که باید اضافه میشد آماده کردیم و با همکاری کمیسیون بودجه اصلاحات انجام شد. شهردار تهران هم در جلسه دولت گام به گام پس از قرائت هر تبصره از بودجه دفاع کردند و آقای رئیس جمهور نیز تاکید داشت که این تبصرهها حتما دیده شود.
به گفته فروزنده در حال حاضر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت؛ تقریبا ۵۰ درصد بودجه محقق شده و ۵۰ درصد محقق نشده است. البته مسئله بودجه از دولت عبور کرده و انشاءالله در مجلس هم پیگیری میکنیم.
برخورد دولتمردان در تحقق حقوق قانونی شهرداری تهران در لایحه بودجه، امروز با تذکرات بسیاری از سوی اعضای شورای شهر تهران همراه بود. به گونه ای که رئیس شورای شهر تهران در این باره عنوان کرد: با بودجه سال ۱۴۰۱ شاید ۵۰ متر هم نتوان تونل حفاری کرد و تنها شاید دو واگن بتوان خرید لذا این میزان اعتبارات بسیار اندک است.
مهدی چمران در حاشیه جلسه روز یک شنبه شورای شهر تهران در مقابل خبرنگاران در این باره گفت: بودجه در نظر گرفته شده خوب نیست و از سال ۱۴۰۰ هم کمتر است انتظار داریم تا هم سازمان برنامه و بودجه و هم دولت اقداماتی انجام دهند با این پولها واقعاً نمیتوان برنامهای اجرا کرد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ واقعاً با ۵۰ میلیارد تومان نمیتوان کاری را پیش برد و شوخی است باید اصلاح اساسی در بودجه ۱۴۰۱ انجام گیرد که البته این مسأله سخت است.
چمران به این مساله تاکید کرد که اگر میخواهند واقعاً تهران به لحاظ بهبود شرایط مانند حمل و نقل تکان بخورد لازم است بودجه اصلاح شود.
رئیس شورای شهر تهران در طول جلسه علنی امروز شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه با این ارقام حتی نمی توان درد کوچکی از شهر تهران را هم درمان کرد، یادآور شد: قبل از اینکه بودجه به صحن هیات دولت بیاید ، با سازمان برنامه بودجه جلساتی داشتیم و موضوعاتی که به تهران ضربه واردمی کند را مطرح کردیم.
برآوردهای وی حکایت از این دارد که ؛ بودجه در نظر گرفته شده از بودجه ۱۴۰۰ هم پایین تر بود قرار شد شهردار تهران این مسائل را مطرح و بودجه اصلاح شود اما باز هم می بینیم این بودجه مشکل دار مجددا به مجلس آمده است.
چمران یکی از مشکلات بودجه ۱۴۰۱ دولت را نادیده انگاری سهم دولت در پرداخت وام و فاینانس های شهرداری ها دانست و تاکید کرد: زمانی شهرها می آمدند در خواستشان این بود که این سهم بالاتر بورد اما در این بودجه سهم ۵۰ درصدی دولت هم حذف شده است و اگر فاینانسی باز شود باید ۱۰۰ درصدش را شهرداری ها بپردازند.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، لایحه بودجه دولت هنوز قابل اصلاح است و در این رابطه دولت باید همفکری کند این در حالی است که از سوی شورای شهر تهران نیز به مجلس نامه ای ارسال شده تا در قالب برگزاری جلساتی این مساله را حل کنیم چون اگر این بودجه اصلاح نشود همه دغدغه های ما در حوزه حمل و نقل عمومی با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.
چمران تاکید کرد: علت این کاهش بودجه را در افزایش سهم یک درصدی شهرداری ها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده است. البته این یک درصد هم به وزارت کشور داده شده تا ماشین آلات مورد نیاز شهرداری ها را بخرد و در اختیار شهرداری ها قرا ر دهد. درحالیکه مشکل در نحوه خرید نیست، مشکل بودجه است.
اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز یکی دیگر از معترضان به لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت بود.
سید جعفر تشکری هاشمی در این بارهدر تذکر خود عنوان کرد: تهران در سال های طولانی از مشکل آلودگی هوا رنج می برد و به سبب تولید آلاینده ها سلامت مردم در خطر است واین مساله از سوی دستگاه های مسئول تذکر داده شده است، اما اگر در بودجه های سالانه به آن توجه جدی نشود خطر انباشتآلودگی ها را خواهیم بود.
او با اشاره به عقب ماندگی ۸ ساله دولت قبل در رسیدگی به حمل و نقل عمومی و تکمیل زیرساخت ها ووضع آلودگی هوا دیگر نیازی به تکرار ندارد و همین طور عملکرد ۴ ساله گذشته شهرداری که بسیاری از زیرساخت های حمل و نقلی به فراموشی سپرده شده بود. یادآور شد: سامانه های حمل و نقل عمومی و واگن ها به شدت فرسوده شده اند و قادر خدمات دهی نیستند، گفت: وقتی بودجه ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم شد این نگرانی ها به شدت افزایش یافت وبرخلاف باور همراهی دولت به مساله آلودگی هوا و کمک به تهران شاهد اعلام اعداد و ارقام بودجه ای بسیار نگران کننده بودیم.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تنها ۵۷.۲ میلیارد تومان برای تکمیل خطوط اولویت دار مترو تهران در نظر گرفته شده در حالی که هزنیه ساخت یک تونل مترو برای ۴۶ متر فقط بودجه اختصاص داده شده است، اختصاص این مقدار بودجه را باعث خجالت دانست.
تشکری هاسمی بیان کرد: در برنامه جامع ترافیک تهران و مصوبات قبلی دولت، توسعه سالانه ۱۸ کیلومترمترو پیش بینی شده است در حالیکه برای احداث قطار حومه ای پرند که طبق مصوبه دولت به شرکت قطارهای حومه ای باز می گردد به اندازه ساخت یک ایستگاه اعتبار در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: برای تامین تجهیزات واگن مترو کل کشور، ۴۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و کمتر از ۱۵ واگن برای کل کشور بودجه در نظر گرفته شده در حالیکه حدود ۹۰۰ واگن متروی تهران نیاز به اورهال دارند.
او وضعیت یارانه در نظر گرفته شده برای بلیت مترو و اتوبوس را نیز تاسف بار خواند و گفت: امسال بودجه بلیت نصف شده و به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید د رحالیکه شرایط تامین مابه تفاوت اسفناک است چون نه مردم توان پرداخت آنرا دارند ونه شهردرای ها.
تشکری هاشمی کمک دولت به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را تنها ۴۶۳ میلیارد تومان اعلام کرد که معادل ۱۵ واگن در کل کشور است و اگر تبدیل به اتوبوس شود معادل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس است، درحالی که تهران تنها سالانه نیاز به هزار اتوبوس دارد و کمبود واگن ها هزار تا ۱۷۰۰ دستگاه است.
نادیده گرفته شدن درآمد شهرداری از محل عوارض و نصب دکل ها در بودجه ۱۴۰۱
اعتراض اعضای شورای شهر تهران به لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت تنها معطوف به حوزه حمل و نقل نشد چرا که رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از بی تفاوتی شهرداری تهران نسبت به حذف درآمد شهرداری تهران از محل عوارض و نصب دکل ها مخابراتی انتقاد کرد و گفت: شهرداری نسبت به ابطال این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ اقدام کند.
احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دستگاههای اجرایی را مکلف کرده که با اعلام وزارت ارتباطات، ابنیه، کانال ها و داکت های در اختیار را وفق تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورها قرار دهند، در حالیکه تا امروز در اختیار شهردرای تهران بوده است.
به گفته او؛ شهرداری تا پیش از این در اختیار قراردادن عوارض دکل ها برای مکان نمایی شورای شهر مصوب می کرده است و قسمتی از درامد شهرداری تهران محسوب می شود.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: لازم است شهردار تهران، ابطال این مساله را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با تاکید بر حفظ درآمد شهرداری تهران برای اداره شهر پیگیری کند.
لزوم ارائه گزارش از سوی شهردار تهران برای تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت
همچنین عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست که گزارش اقدامات و نتایج جلساتش برای اصلاح تبصرههای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را اعلام کند.
مهدی اقراریان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران در این باره عنوان کرد: آقای شهردار در صفحه ۱۱ برنامهای که به شورای شهر ارائه کرد عنوان داشت که در مسیر گفتوگوهای حقوقی گام برمیدارد پس خواهشمندم ضمن پیگیری دغدغههای اعضای شورای شهر در رابطه با تبصرههای بودجه ۱۴۰۱ کشوری به ما اعلام کند که چه اقداماتی انجام داده است.
اقراریان با بیان اینکه با توجه به وقت باقیمانده و دغدغههای موجود توقعمان این است که زاکانی گزارشی مکتوب از تلاشها، اقدامات و نتایج به دست آمده به شهردار ارائه کند، اضافه کرد: دیده شده پاسخی که شهرداری به سوالات و تذکرات ما میدهد با آن چیزی که از آنها خواسته بودیم فاصله دارد پس به صراحت اعلام میکنم که گزارشی از اقدامات و نتایج حل دغدغههای اعضاء در لایحه بودجه سال آینده را ارائه کند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به شهرداری توصیه میکنم که از بخش رسانهای خود استفاده کرده و کارهایی که برای احقاق حقوق مردم انجام میدهد را به سمع و نظر برساند، ادامه داد: از دولت هم توقع داریم که به دغدغههای ما هم توجه کند و نشود که نمایندگان مردم تهران مجبور شویم برای مطالبه حق و حقوق مردم دست به دامن رسانهها شده و با استفاده از فشار افکار عمومی خواستههایمان را دنبال کنیم.
پایان پیام/