به رغم اینکه بارها در دو دوره گذشته مدیریت شهری از سوی شهرداری تهران زمان اتمام پروژه ساخت بزرگراه شهید بروجردی اعلام شده بود، اما نبود پیوست زیست محیطی از یک سو و از سوی دیگر وجود معارضان بسیار در مسیر این رینگ بزرگراهی باعث شد تا اتمام این پروژه بزرگ شهری به کابوسی برای […]
به رغم اینکه بارها در دو دوره گذشته مدیریت شهری از سوی شهرداری تهران زمان اتمام پروژه ساخت بزرگراه شهید بروجردی اعلام شده بود، اما نبود پیوست زیست محیطی از یک سو و از سوی دیگر وجود معارضان بسیار در مسیر این رینگ بزرگراهی باعث شد تا اتمام این پروژه بزرگ شهری به کابوسی برای محله هایی که در مسیر ان قرار گرفته اند؛ شود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ نخسیتن بار علیرضا جاویدف معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر از تکمیل بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی تا پایان سال ۹۴ داد و اعلام کرد با بهرهبرداری از این بزرگراه منطقه ۱۸ از بن بست ترافیکی خارج میشود.
معاون وقت شهردار تهران یاداور شده بود؛ بزرگراه شهید بروجردی که به منظور رفع نیاز شهروندان برای تهیه مایحتاج روزمره بدون مراجعه به مناطق شمالی شهر تهران، دسترسی آسانتر به مناطق همجوار و شهرستانهای اطراف منطقه ۱۸ و کاهش بار ترافیکی در دست اجراست تاکنون پیشرفت موثری داشته است.
به عبارتی، بزرگراه شهید بروجردی، بزرگراهی در امتداد آزادراه تهران ــ ساوه و در حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار ۴۵ متری بهار است. این بزرگراه شرقی ــ غربی در مسیر ۵۱۲۰ متری خود دارای تقاطعهایی غیرهمسطح با بزرگراه آزادگان، بلوار شهید مهتدی، رودخانه کن، محور ۴۵ متری کن (بزرگراه شهید هاشمی)، خیابان اصغری و بلوار الغدیر است. نقطه آغاز این مسیر یعنی تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان با آزادراه تهران ــ ساوه، که طی سالهای اخیر به صورت یک معبر شبدری کامل ساخته شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
دومین زمان بهره برداری از این بزرگراه در ۱۲ سال اخیر را صبا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی مدیریت شهری سابق شهر تهران در مرداد ماه امسال اعلام کرد. او مدعی شده بود که حداقل فاز نخست این بزرگراه تا دو ماه دیگر به بهره برداری عمومی خواهد رسید.
معاون شهردار وقت تهران درباره رفع معارض واقع در مسیر این اتوبان عنوان کرده بود: توافقی با معارض پروژه شهید بروجردی انجام دادیم و حتی پول را هم واریز کردیم و براساس ماده ۹ عمل کردیم. فکر میکنم ظرف چند روز آینده مشکل برطرف شود. حدود ۵۳ میلیارد پول واریز کردهایم و این کار با دستور دادستان بوده است. باغی بر سر راه پروژه بود که ما آن را خریداری کردیم که بخشی از آن به اتوبان اضافه شده و بخشی هم تبدیل به فضای سبز میشود.
صبوری بر این باور بود که؛ برخی از معارضین مالک شخصی دارند و ما نمیخواهیم که با قوه قهریه برخورد کنیم. بیشتر میخواهیم که تعامل و توافق کنیم تا مردم هم راضی باشند. البته در پروژه شهید بروجردی هم به دلیل معارض کار به تعویق افتاد، اما در حال حاضر ملک خریداری شده و فکر میکنم ظرف دو ماه آینده پروژه شهید بروجردی باز شود. البته ما تلاش میکنیم که تا یکونیم ماه آینده کارهای اساسی را انجام دهیم. برخی از خردهکارها میماند که با تلاش همکاران تا دو ماه آینده آماده بهرهبرداری میشود. پروژه را ایمن خواهیم کرد تا مردم به راحتی از آن استفاده کنند. ابته برخی از کارهای خرده را هم شبانه برطرف میکنیم.
به گفته او؛ ۷.۵ کیلومتر از پروژه باقی مانده که ما تا پایان تابستان بهرهبرداری از آن را آغاز می کنیم. ساخت پروژه شهید بروجردی از سال ۸۸ یا ۸۹ آغاز شده، ما در دو تا سه سال گذشته سرعت بیشتری دادیم و فقط یک معارض مانده بود، اگر این معارض نبود، اواخر خرداد بهرهبرداری از پروژه شهید بروجردی آغاز میشد، اما خدا را شکر در حال حاضر مشکل برطرف شده و به زودی بهره برداری آغاز میشود.
اما در دوره جدید مدیریت شهری عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در جریان بازدیدی که از روند اجرای این بزرگراه داشته، با آخرین پیشرفت عملیات عمرانی در فازهای مختلف پروژه، موانع و مشکلات، همچنین معارض ملکی و تاسیساتی با حضور پیمانکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
او درباره زمان اتمام این پروژه نیمه کاره شهری عنوان کرده است: باید پروژه شهید بروجردی با همکاری دست اندر کاران آن یعنی مجموعه معاونت فنی و عمرانی، شهرداری منطقه ۱۸ و پیمانکار به سرعت در اختیار شهروندان قرار گیرد.به همین دلیل باید معارضات ملکی به سرعت برطرف و زمین آن در اختیار پیمانکار برای اجرای عملیات عمرانی قرار گیرد.
حال باید دید که آیا دوره ۴ ساله پیش روی مدیریت جدید شهری آیا فرصتی فراهم می شود تا بزرگراه شهید بروجردی که عملیات ساخت آن از دهه ۸۰ در تهران آغاز شد بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال به سرانجام خواهد رسید یا اینکه همچنان در لیست پروژه های نیمه تمام شهری به شهرداری آینده سپرده می شود.
پایان پیام/