به رغم اینکه نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، دولتمردان و مدیران شهری به دنبال اجرای کامل قانون هوای پاک با هدف کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران هستند؛ اماکارشناسان محیط زیست بر این باورند تا زمانی که حجم بالایی از خودروها در خیابان های تهران تردد می کنند، اگر هم با کیفیت ترین […]
به رغم اینکه نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، دولتمردان و مدیران شهری به دنبال اجرای کامل قانون هوای پاک با هدف کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران هستند؛ اماکارشناسان محیط زیست بر این باورند تا زمانی که حجم بالایی از خودروها در خیابان های تهران تردد می کنند، اگر هم با کیفیت ترین خودروها را وارد کنیم، باز مساله وجود ذرات معلق آلاینده در هوای کلانشهرها از جمله تهران وجود خواهد داشت.
به گزارش بلدیه نیوز، همگام نبودن قوانین بالا دستی کاهش آلودگی هوا مانند قانون جامع هوای پاک با سیاستگذاری های دولت در فروش و شماره گذاری خودروها باعث شده تا همچنان معضل آلودگی هوا یکی از مشکلات حل نشده شهرهای بزرگ و کوچک ایران از جمله تهران باشد.
در کنار این ناهماهنگی بی توجهی دستگاه های متولی به وظایف قانونی خود در این حوزه باعث شده تا مدیریت آلودگی هوا در تهران به مدیریت باد و باران تعبیر شود.
اما در کنار این مسائل باید بی توجهی دولت ها به توسعه حمل و نقل عمومی و تحقق کامل دولت الکترونیک را نیز اضافه کرد. به عبارتی می توان گفت ۳ گام مهمی که مسئولان و متولیان می توانند در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا بردارند، اما این سه گام یا به هیچ عنوان برداشته نمی شود و یا اینکه این حرکات به صورت همزمان با رابطه معنا دار در کشور اجرا نمی شود. به همین دلیل است که نمی توان انتظار داشت تا مساله آلودگی هوا در کشور و به ویژه در تهران به عنوان پایتخت حل و فصل شود.
یوسف رشیدی کارشناس محیط زیست بر این باور است؛ خودروسازها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، وزارت نفت و صنعت، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و… همه برای مدیریت این مساله دخیل اند، و تنوع منابع آلاینده و دستگاههای اجرایی داستان را سختتر کرده و حل این موضوع برخلاف تصور، پیچیده است. ای ندر حالی است در دنیا کشورهایی که حکمرانی و بروکراسی کمتری دارند در مدیریت آلاینده های هوایشان موفق بوده اند.
این کارشناس محیط زیست ب این باور است؛ مشکل آلودگی هوا مدیریتی است و نباید به جای فکر کردن و تعریف نرم افزارها، پول و سخت افزار را چاره کار بدانیم، ابراز داشت: اگر می توانستیم دولت الکترونیکی کاملی داشته باشیم و مردم را از سفرهای درون شهری بی دلیل و روزمره بازداریم نیمی از راه را رفته بودیم. حتی اگر بهترین خودروهای روز دنیا را بیاوریم در این سیستم اداری کشور، قطعا آلودگی هوا ادامه خواهد داشت.
براوردهای این کارشناس ححکایت از ان دارد که دورکاری کارمندان در زمان شیوع کرونا به خوبی نشان داد که کارهای اداری کشور در بخش دولتی نیز می تواند با حضور یک سوم کارمندان انجام شود. به عبارتی با اجرای کامل طرح دولت الکترونیک و دورکاری بخشی از کارکنان بخش های دولتی می توان مدیریت سفر را در تهران کنترل کرد و این مساله زمانی روی می دهد که دولت الکترونیک به طور کامل در کشور و شهر تهران اجرایی شود.
پایان پیام/