به اعتقاد معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران؛ برداشت قانونی از شنچالهها، صرفاً تا عمق ۳۰ متر، مجاز است اما مالکین بخش اعظمی از این شن چالهها اقدام به برداشت بعضاً تا عمق ۱۲۰ متر کردهاند که این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلاب فصلی شده است. به گزارش بلدیه نیوز؛ حمیدرضا صارمی […]
به اعتقاد معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران؛ برداشت قانونی از شنچالهها، صرفاً تا عمق ۳۰ متر، مجاز است اما مالکین بخش اعظمی از این شن چالهها اقدام به برداشت بعضاً تا عمق ۱۲۰ متر کردهاند که این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلاب فصلی شده است.
به گزارش بلدیه نیوز؛ حمیدرضا صارمی درباره بازدیدی که به همراه شهردار منطقه ۱۸ و تعدادی از مدیران حوزه شهرسازی و معماری از محل شن چالههای منطقه ۱۸ داشت، با بیان این مطلب افزود: این بازدید پیرو شکایت شهرداری منطقه از مالکان اراضی بزرگمقیاس که طی سالیان گذشته اقدام به برداشت از شن چالههای مجاور رودخانه کن کردهاند، صورت گرفت.
او ادامه داد: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، همه صنایع مزاحمی که در محدوده شهر تهران قرار دارند، باید تعطیل و به خارج از شهر منتقل شوند، در همین راستا شهرداری منطقه ۱۸، با توقف فعالیت معادن شن و ماسه، نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح توسعه شهری با تأکید بر توجه به احقاق حقوق مالکان در این محدوده اقدام کرد.
معاون شهردار تهران بیان کرد: این طرح در سال ۹۲، بعد از گذشت حدود ۱۱ سال در کمیسیون ماده پنج مطرح شد و پس از انجام اصلاحات، به صورت یک طرح یکپارچه، متناسب با فعالیتها و عملکردهای معین در طرحهای جامع و تفصیلی و اسناد فرادست، در کمیسیون ماده پنج تصویب و به منطقه ۱۸ ابلاغ شد.
صارمی با اشاره به بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداریها که مربوط به ساخت مسکن ارزانقیمت برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، یادآور شد: در بازدیدی که داشتیم، مقرر شد سازمان نوسازی شهر تهران با همکاری اداره کل شهرسازی و طرح های شهری، طرح مصوب سال ۹۲ را با رویکرد توجه به مسکن ارزان قیمت و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری برای مالکین، مورد بازنگری قرار دهد.
او با تأکید بر ضرورت پایدارسازی دیواره شنچالهها تاکید کرد: از آنجایی که برداشت قانونی از شنچالهها، صرفاً تا عمق ۳۰ متر، مجاز است و مالکین بخش اعظمی از این شن چالهها اقدام به برداشت بعضاً تا عمق ۱۲۰ متر کردهاند و این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلابهای فصلی شده است، هزینه پایدارسازی دیوارهها بر عهده مالکان و بهرهبرداران قرار دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: اگر مالکین اراضی که مطابق با قانون به توسعه شهر پیوستهاند، خواستار بارگذاری باشند، باید در چارچوب قانونی شهرداری اقدام کنند.
او با اشاره به حادثه وقوع سیلاب رودخانه کن در سال ۹۳ افزود: از سال ۹۴ شهرداری تهران، مطالعات طرح پایدارسازی گودهای در معرض خطر را به سرانجام رسانده است. شن چالهها، دیوارههای مختلفی را در بر میگیرند که در نواحی مختلف دارای عمقهای متفاوت هستند و اکنون رها شده و شرایط نابسامانی دارند که در این خصوص نیز مقرر شد، پایدارسازی شن چالهها با تجمیع رویکردهای سازمان محیط زیست، سازمان صنایع ملی و تمامی ذینفعان و نهادهای مرتبط و با مدیریت و راهبری شهرداری منطقه ۱۸ عملیاتی شود.
پایان پیام/