مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: اعلام گزارش نهایی مربوط به برخورد دو قطار مترو تهران کرج تا پایان هفته منتشر و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. به گزارش بلدیه نیوز؛ از زمان برخورد دو قطار مترو تهران کرج تا کنون شرکت بهره برداری مترو تهران دو بیانیه در خصوص دلایل ابتدای […]
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: اعلام گزارش نهایی مربوط به برخورد دو قطار مترو تهران کرج تا پایان هفته منتشر و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
به گزارش بلدیه نیوز؛ از زمان برخورد دو قطار مترو تهران کرج تا کنون شرکت بهره برداری مترو تهران دو بیانیه در خصوص دلایل ابتدای وقوع این حادثه منتشر کرده است که به اعتقاد منتقدان هیچ کدام از این بیانیه ها کامل چگونگی ابعاد این حادثه را مشخص نمی کند. مهدی شایسته اصل در این باره در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشته، در این باره توضیح داد: از مباحث اصلی که در حال حاضر وجود دارد کمبود قطعات و نیاز به اورهال واگنهای مترو است مدیریت شهری جدید این مسأله را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش شده که به صورت دقیق این مسأله مدنظر باشد که امیدواریم گرهگشاییها با همکاری دولت هر چه سریعتر به وقوع بپیوندد و با همافزایی مجلس، دولت و مدیریت شهری شاهد بهبود هر چه بهتر وضعیت حمل و نقل عمومی باشیم.
او با بیان اینکه گزارشی که در مورد علت تصادف دو قطار مترو اعلام شد، در واقع گزارش اولیه کمیسیون سوانح بود، ادامه داد: همچنان در حال بررسی ابعاد و زوایای مختلف این حادثه هستیم.
این مدیر شهری بیان کرد: طبق بررسیهای به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذیربط که در ایستگاه چیتگر برگزار شد و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربینهای نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شده است.
به اعتقاد شایسته اصل؛ در کنار مباحثی که تا کنون مطرح شده باید به این نکته توجه داشت که هوشیاری راهبر سمت قطار اکسپرس سبب شد این حادثه شدت کمتری داشته باشد و خوشبختانه خسارت کمتر باشد.
او تاکید کرد: گزارش تکمیلی در مورد علت حادثه مترو در حال تهیه است و انشاءالله هر چه سریعتر این گزارش آماده خواهد شد و به اطلاع شهروندان میرسد جلسات مداوم از چهارشنبه که این حادثه به وقوع پیوسته در حال برگزاری است و از ابعاد مختلف به این قضیه پرداختهایم ولی ناگفته نماند که متأسفانه برخی به دنبال سوء استفاده از این قضیه هستند و سعی دارند در شرایط تحریم مشکلات را چندین برابر کنند. سودجوییهای شخصی و منافع سیاسی نکتهای است که باید در این راستا به آن توجه داشت و ما در شرکت بهرهبرداری مترو و شهرداری تهران به دنبال این هستیم که گزارش حرفهای و کارشناسی بدون نگاه سیاسی در این زمینه داشته باشیم. لذا گزارش تفصیلی ما به زودی و تا احتمال زیاد تا پایان هفته در مورد علت حادثه اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره اعضای کمیسیون سوانح گفت: این کمیسیون شامل اعضای حقیقی و حقوقی است و به نوعی هم عوامل نظارتی و هم عوامل تخصصی و کارکشته در آن حضور دارند و اطلاعات و ابعاد را به صورت دقیق و جامع در کمیسیون بررسی میکنند. بنابراین افراد فنی و بسیار تخصصی در این کمیسیون نظراتشان را مطرح میکنند.
او افزود: صدای راهبر و اتاق فرمان در این کمیسیون بارها مورد ارزیابی قرار گرفت دوربینها را بررسی کردیم و خودم شخصا چندین بار مکالمات رد و بدل شده بین راهبر و اتاق فرمان را بررسی کردم.
مهدی شایسته اصل با اشاره به فرسودگی ناوگان مترو ادامه داد: نمیخواهیم نگرانی میان شهروندان ایجاد کنیم ولی ناگفته نماند که فرسودگی سیستم سیگنالینگ و تجهیزات نکتهای است که نباید مورد غفلت قرار گیرد این سیستمها نیاز به بروزرسانی جدی دارد و اعتبارات لازم باید در این راستا اختصاص داده شود انشاءالله دیگر شاهد حوادث مشابهی نخواهیم بود ولی باید توجه داشت که همان چهارشنبه که برخورد دو قطار صورت گرفت نشان داد که حمل و نقل عمومی چقدر حائز اهمیت است چرا که در طی نصف روز سیستم اتوبوسرانی تهران و کرج به خاطر اختلال در خط ۵ دچار فشار کاری شدید و سنگین شد و شهروندان هم با ترافیک مواجه شدند و همه این موارد حکایت از ضرورت ارائه تسهیلات ویژه به حمل و نقل عمومی دارد.سیگنالینگ و مراکز فرمان قطعا نیاز به نوسازی و اورهال دارد.
به گفته او؛ در شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه جلساتی با اعضای شورای شهر تهران داشتیم و از آنها خواهش کردیم به مترو به عنوان یک کار اولویت دار بپردازند که البته نگاه مدیران شهری و اعضای شورا با این مساله موافقتی است و لازم است تلاش کنیم حمایت دولت و مجلس را ایجاد کنیم به غیر از واگن و قطارهای مترو هم اکنون به صورت واجب و عاجل ۸۸ پله برقی مترو هم نیاز به بازسازی دارد چراکه ۱۰ سال است از عمر مفید این پلهها گذشته و ممکن است اگر در اولویت قرار نگیرد حادثه آفرین باشد.
پایان پیام/