به رغم اینکه بررسی کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومی حکایت از کاهش تمایل شهروندان تهرانی به استفاده از حمل و نقل عمومی می دهد، اما رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که با برنامه ریزی مدیریت جدید پایتخت با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، تمایل استفاده از حمل و نقل […]
به رغم اینکه بررسی کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومی حکایت از کاهش تمایل شهروندان تهرانی به استفاده از حمل و نقل عمومی می دهد، اما رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که با برنامه ریزی مدیریت جدید پایتخت با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، تمایل استفاده از حمل و نقل عمومی را به شهروندان تهرانی باز می گردانند.
به گزارش بلدیه نیوز،خالی بودن انبار لواز یدکی مترو تهران، از رده خارج شدن بیش از ۴۰۰۰ اتوبوس شهری، عدم نوسازی تاکسی های شهر تهران باعث شده تا در طول ۴ سال اخیر میزان تمایب تهرانی ها به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش یابد. هر چند برخی شیوع بیماری کرونا را دلیل این میزان کاهش در استفاده از حمل و نقل عمومی می دانند، اما باید به این مساله تاکید کرد که این عامل در کنار بی تفاوتی مدیریت شهری سابقه به مسائل و مشکلات حمل و نقل عمومی و از همه مهمتر تاخیر در توسعه دو خط باقی مانده شهر تهران باعث شده تا تهرانی ها علاقه خود را به این مدهای حمل و نقلی از است بدهند.
این تغییر سبک زندگی مهمترین تاثیر خود را در افزایش آلودگی هوای تهران گذاشته و نخستین چالش تهران را که همان کاهش آلودگی هواست، بغرنچ تر کرده است. هر چند مهدی جمران بر این باور است که موضوع آلودگی هوا مساله ای نیست که بتوان در مدت زمان کوتاهی آن را حل کرد، اما نخستین گام مدیریت شهری در حل این مساله اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز انبارهای مترو تهران است.
این عضو شورای شهر تهران بر این باور است: نخستین راه مبارزه با آلودگی هوا تجهیز و کارآمد شدن سیستم حمل و نقل عمومی است و این مسأله واضح و مبرهن است که شهرداریها به تنهایی نمیتوانند در این مسیر گام بردارند و دولتها باید همکاری کنند.
به گفته او؛ نیمی از بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی باید توسط دولتها پرداخت شود که در دوره محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران بر همین اساس تعداد زیادی واگن خریداری شد و با همکاری دولت و شهرداری توانستیم ۲۴۰ کیلومتر مترو بسازیم و شهر زیرزمینی را در ۷ خط توسعه دهیم.
برآوردهای رئیس شورای شهر تهران نشان می دهد؛ در شورای سابق ۷ هزار اتوبوس در شهر فعال بود اکنون به ۲۲۰۰ مورد رسیده و مردم مجبور میشوند از حمل و نقل خصوصی و یا خودروهای سواری برای تردد استفاده کنند و این آلودگی هوا را قطعا تشدید میکند.این در حالی است که برای سال آینده برنامهریزی کردیم که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و ۵۰۰ اتوبوس نو خریداری شود تا تحرک خوبی در حوزه اتوبوسها ایجاد شود. از سوی دیگر مقداری هم برای بخش خصوصی اعتبار در نظر گرفته شده و باید کمک کنیم تا اتوبوسهای آنها هم اورهال، نوسازی و تعمیر شود و در خطوط فعالیت کنند.
چمران همچنین تاکید کرد: انبارهای مترو متأسفانه خالی شده و هیچگونه تأمینی در این زمینه از شورای سابق در نظر گرفته نشده است. برای اورهال واگن هم بیش از ۴۰۰ واگن نیاز به تعمیرات و اورهال دارد و ارقامی در بودجه پیشبینی خواهد شد که این موضوع را عملیاتی کنیم.
او اعتقاد دارد: هر چقدر در بودجه برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود باز هم کفایت نمیکند و دولت و مجلس هم باید ورود کرده و اعتبارات خوبی را در این زمینه اختصاص دهند تا لااقل هزار واگن را طی ۴ سال آینده به حمل و نقل شهر زیرزمینی اضافه کنیم و اگر اکنون سفارش دهیم و بسازند دست کم دو سال طول میکشد تا واگنهای جدید وارد خطوط شوند.
پایان پیام/