به گزارش ایرنا، مهدی شیخ سجادیه، عصر یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن “هفته کارآفرینی” اظهار داشت: اگر برای یک کار نو و خلاقانه بدنبال ثبت و دریافت مجوز آن باشید به ۵ تا ۶ سال زمان نیاز دارید تا در نهایت مجوز تولید محصول مورد نظر را دریافت کنید.
وی با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه و امید در دل جوانان کارآفرین از هر مسالهای سختتر شده است، بیان داشت: امروزه کارآفرینان ما امید چندانی ندارند تا بتوانند ایده خود را به کسب و کار مُبدل سازند و این بزرگترین چالش پیش روی ماست.
شیخ سجادیه، انتقال تفکر کارآفرینی به سطوح مختلف جامعه را هدف عمده کانون کارآفرینان استان ذکر کرد و تصریح داشت: هدف کانون هدایت کل آحاد جامعه به سمت کارآفرینی است و این مهم باید از مدرسه به بطن جامعه وارد شود تا نسبت اقتصاد کشور از دولتی به خصوصی بویژه در اصفهان تغییر کند.
رییس کانون کارآفرینان استان اصفهان در توضیح اینکه کارآفرینی لزوما به مثابه اشتغالزایی نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر عضو کانون استان هستند و ما گاه دچار این خطا میشویم کهآیا یک فرد، کارآفرین است یا صاحب کسب و کار.
وی کارآفرین را به معنی خلق و نوآوری یک کار و تبدیل ایده به محصول و مُجاب کردن دولت برای خریداری آن دانست و بیان داشت: شاید ما بندرت کارآفرین داشته باشیم و در این زمینه تاکنون نتوانستیم مانند کشورهای توسعه یافته، پررنگ عمل کنیم.
دبیر کانون کارآفرینی استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: برای مثال مخترع رایانه و موبایل را میتوان بعنوان چهرههای کارآفرین نام برد.
فرهاد رحیمی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد به سمت خصوصی سازی برود، اظهار داشت: اعتماد به بخش خصوصی از سوی دولت همواره مطرح بوده است اما باید عملیاتی شود و همچون کشورهای توسعه یافته، دولت تنها سیاستگذار و بخش خصوصی، مجری باشد.
بخش عمده اوقات کارآفرینان صرف بوروکراسی میشود
وی گفت: گاهی برای دریافت یک نامه باید ماهها صرف بوروکراسی اداری شود و بخش عمده وقت کارآفرینان و حتی ۴۰ درصد نیرو و انرژی آنها که باید صرف کسب و کار و اشتغالزایی شود، در مسیر امور دولتی مصرف میشود.
رحیمی به تفاوت کارآفرینان و صاحبان کسب و کار اشاره و اضافه کرد: از نظر تیپ شخصیتی، این ۲ گروه متفاوت از یکدیگرند و هیچگاه نمیتوان نگاه یکسانی به آنها داشت.
وی خاطرنشان کرد: از نگاه اقتصاددانهای بزرگ، اگر یک بیابان را به دولتها بسپاریم با بحران شن مواجه میشویم و تنها راهکار رسیدن به نوآوری واگذاری امور به بخش خصوصی است.
نسل امروز “آماده خور” شدهاند
دیگر عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان استان اصفهان نیز گفت: نسل امروز “آمادهخور” شدهاند و کمتر زیر بار مسوولیت و تعهد کارآفرینی میروند.
فرحناز علیزاده، کارآفرینی زنان و ایجاد فرهنگ کارآفرینی را ۲ مقوله پُراهمیت و قابل بحث دانست و گفت: فرهنگی که از شغل و کار وجود دارد دارای اشکال است زیرا همواره بدنبال این هستیم که فرد دیگری شغل ایجاد کند و ما بر سر آن کار حاضر شویم.
وی: فرهنگ حاکم بر کار امروز “دلالی” است و اقتصاد دلالی حکمفرماست.
علیزاده با اشاره به اینکه خُردسالان تا قبل از ورود به مدارس تفکر خلاقانه و ذهن پرسشگر دارند اما با گذشت ۲ سال از دبستان، دیگر از آن تفکر خبری نیست، گفت: یک وجه از کار آموزش و پرورش، پروراندن مهارت در دانش آموزان و ایجاد علاقه و استعداد کارآفرینی در آنهاست.
به گزارش ایرنا، هفته جهانی کارآفرینی(GEW) بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که هر سال از ۸ تا ۱۴ نوامبر برابر با ۱۷ آبان تا۲۳ آبان برگزار میشود.
در این رویداد هماهنگ، با تشویق افراد تلاش میشود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راهاندازی کسب و کار، فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند.
عقیده بسیاری بر این است که این کمپین عظیم جهانی میتواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در افکار شده و مُشوقی برای راهاندازی کسب و کار توسط احاد جامعه شود.
این رویداد، مراسمی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است، کسانی که ایدههای خود را حیات بخشیدند و کسب و کاری را پایهگذاری کرده و باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند.