در حالی اواخر هفته گذشته خبر تکریم و معارفه مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در رسانه ها منتشر شد که بر مبنای اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در صورتی مدیرعامل این مجموعه از سوی شهردار تهران می تواند تغییر کند که ابتدا جلسه مجمع عمومی شرکت واحد در شورای شهر تهران برگزار […]
در حالی اواخر هفته گذشته خبر تکریم و معارفه مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در رسانه ها منتشر شد که بر مبنای اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در صورتی مدیرعامل این مجموعه از سوی شهردار تهران می تواند تغییر کند که ابتدا جلسه مجمع عمومی شرکت واحد در شورای شهر تهران برگزار شود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ آنچه که تا کنون از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری تا حدودی مشهود بوده، تغییر در نحوی اجرای قوانین و البته بی توجهی به بخش قابل توجهی از شعارهایی بود که در قالب لیست های انتخاباتی منتخبین شورای شهر به مردم داده بودند.
اما اگر از عدم اجرای شعارهای تبلیغاتی در این دوره فعالیت مدیریت شهری بگذریم و آن را در گزارشی دیگر مورد نقد و بررسی قرار دهیم، عدم توجه شهردار تهران به قوانین در انتصابات مدیران ارشد شهرداری تهران نکته مهمی است که قابل بررسی است. یکی از این تخلفات قانونی تغییر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی شرکت اتوبوسرانی شهر تهران در شورای شهر است. در واقع برابر اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در صورتی مدیرعامل این مجموعه تغییر می کند که این مجمع تشکیل و در جریان آن مدیرعامل فعلی عزل و سرپرست و یا مدیرعامل جدید معرفی شود.
این در حالی است که علیرضا زاکانی بدون توجه به این بخش از قانون اقدام به معرفی سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی کرده است. فردی که در رزومه وی فعالیت در سازمان اتوبوسرانی شهر مشهد آن هم نه به عنوان مدیرعامل این مجموعه به چشم می خورد.
در حال شهردار تهران تعویض غیر تاکتیکی خود را برای مجموعه پر مخاطره شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران انجام داده است که انتظار می رفت برای برون رفت این مجموعه که بعد از مترو دومین رکن در جابه جایی مسافر در شهر تهران محسوب می شود، از مدیران توانمند مجموعه شهرداری تهران که به طور کامل آشنا به مسائل مربوط به اتوبوسرانی پایتخت است، استفاده کند.
در کنار این مساله بی توجهی شهردار تهران به اجرای مو به مو قوانین موجود در حوزه اتوبوسرانی نیز حائز اهمیت است. به نظر می رسد در این دوره مدیریت شهری آنچه که برای مجموعه شهرداری تهران اهمیت ندارد، اجرای دقیق قانون از سوی مدیران ارشد شهری است.
هر چند برابر این قانون فعالیت سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تا زمان تشکیل مجموع عمومی شرکت واحد غیر قانونی بوده و دستورات وی قادر به اجرا شدن نیست، شهردار تهران بعد از انجام این انتصاب طی نامه ای به شورای شهر تهران درخواست تشکیل جلسه مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران کرده است.
در این نامه شهردار تهران از رئیس شورای شهر تهران درخواست برگزاری جلس مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه کرده است.
این حرکت شهردار تهران می تواند دو معنا داشته باشد. تفسیر اول همان مورد است که از ابتدای گزارش نیز به آن اشاره شد یعنی بی اهمیت بودن اجرای دقیق قانون از سوی مدیران ارشد شهرداری تهران. اما تفسیر دوم این است که احتمال عدم قبول سرپرست جدید شرکت اتوبوسرانی شهر تهران از سوی اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران وجود داشت و بر این مبنا زاکانی راه تصمیم گیری را بر اعضای شورای شهر مبنی بر رد گزینه مورد تایید خود بسته است.
به نظر می رسد که شورای شهر تهران باید نسبت به این اقدام شهردار تهران موضع خود را به طور کامل و واضح مشخص کند تا شائبه دورن زدن قوانین از سوی مدیر ارشد شهرداری تهران برای رسانه ها و شهروندان رفع شود.
بعد از انجام این تغییر در مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصمیم گرفته است تا محمود ترفع، مدیرعامل سابق این مجموعه را به عنوان مشاور خود منصوب کند.
هر چند در حوزه حمل و نقل علیرضا زاکانی سید مناف هاشمی را در کنار خود دارد، اما به نظر می رسد که مجتبی شفیعی به عنوان معاون شهرداری تهران در امور حمل و نقل با انتصاب ترفع به عنوان مشاور خود، او نسبت به فعالیت مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می خواهد یک سوپاپ اطمینان ایجاد کند تا در آینده در صورت بروز مشکلات احتمالی راهکاری برای خروج و مدیریت این بحران ها را داشته باشد.
اما سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در نخستین صحبت های خود که در جلسه معارفه او انجام داده نسبت به هدایت اتوبوسرانی در مسیر خدمات رسانی حداکثری به شهروندان تاکید کرده است.
بهرام نکاح در این باره یادآور شده است: در مجموعه اتوبوسرانی، نیروهای توانمند و باتجربهای مستقر هستند که با همافزایی این نیروها در کنار هم، تمام توان و تلاشمان را به کار میگیریم تا شرایط را به نحوی که بتوانیم پاسخگوی مطالبات شهروندان باشیم و خدمات مطلوبتری به آنها ارائه کنیم، تغییر دهیم.
او با استناد به سیاستهای کلان کشور در خصوص برونسپاری و توجه به بخش خصوصی در جهت افزایش بهرهوری و استفاده بهتر از مشارکت مردم در اداره امور در چارچوب مقررات و ضوابط، افزود: اعتقاد دارم، بخش خصوصی همکار ما در مسیر خدمترسانی به شهروندان است و از این رو، برای برونرفت از شرایط موجود به وضعیت مطلوب و ریلگذاری درست برای ایجاد تغییرات اساسی در مسیر ارائه خدمات بیشتر، از همکاران بخش خصوصی تقاضای همراهی دارم.
سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بهبود شرایط موجود و دستیابی به وضعیت ایدهآل را نیازمند برگزاری جلسات مفصل کارشناسی، انجام بازدیدهای میدانی، ارتباط و تعامل حداکثری، نگاه واقعی به وضع موجود، احصاء و دستهبندی مسائل و مشکلات، انجام امور با روال منطقی، اقدام در چارچوب ضوابط و مقررات، مشورت با افراد مجرب، تشریک مساعی با متخصصان، رعایت ملاحظات اداری و اجرایی، اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات مؤثر و ایجاد نظم و انضباط در امور بر شمرده و یاداور شده است: به این منظور و در راستای برونرفت از شرایطی که در حال حاضر اتوبوسرانی تهران با آنها روبهروست، حداکثر استفاده را از ظرفیت موجود بهکار خواهیم گرفت.
حال باید دید که در جلسه روز یک شنبه شورای شهر تهران اعضای شورا نسبت به این اقدام شهردار تهران چه رویکردی دارند و آیا بنا به درخواست زاکانی، رئیس شورای شهر تهران اقدام به برگزاری جلسه فوری مجمع عمومی این مجموعه در شورای شهر خواهد کرد، یا خیر؟
پایان پیام/