به رغم اینکه انتشار خبر احتمال اهدای دو رام قطار مترو تهران به شهرداری قم با واکنش هایی از سوی شهروندان، رسانه ها و اعضای شورای شهر تهران همراه بود، اما علیرضا زاکانی تاکید دارد که این واگذاری موقتی است! به گزارش بلدیه نیوز؛ در روزهایی که در ساعات اوج سفر در کلانشهر تهران، مسافران […]
به رغم اینکه انتشار خبر احتمال اهدای دو رام قطار مترو تهران به شهرداری قم با واکنش هایی از سوی شهروندان، رسانه ها و اعضای شورای شهر تهران همراه بود، اما علیرضا زاکانی تاکید دارد که این واگذاری موقتی است!
به گزارش بلدیه نیوز؛ در روزهایی که در ساعات اوج سفر در کلانشهر تهران، مسافران مترو وضعیت سختی را تحمل می کنند، انتشار خبر واگذاری دو رام قطار مترو تهران به شهرداری قم با واکنش های تندی از سوی شهروندان، رسانه ها و برخی از اعضای شورای شهر تهران روبه رو شد. به گونه ای که رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران ضمن اعلام بی اطلاعی از این اقدام شهردار تهران، به این مساله نیز تاکید کرد که هر گونه واگذاری قطار مترو تهرا ن به شهرهای دیگر باید با مجوز شورای شهر تهران انجام شود، در غیر این صورت این اقدام غیر قانونی خواهد بود.
موج رسانه ای پیرامون این خبر به اندازه ای گسترش پیدا کرد که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه مراسم رونمایی از ۱۱۰ اتوبوس جدید پایتخت مجبور به توضیح در این باره در مقابل خبرنگاران شد.
به گفته شهردار تهران؛ این دو رام قطار به صورت امانی و برای تست گرم در اختیار شهر قم قرار میگیرد اگر قرار به واگذاری بود باید از شورای شهر مجوز دریافت میکردیم.
زاکانی ادامه داد: این تعاملات با برخی دیگر از کلانشهرها انجام خواهد شد که استان البرز یکی دیگر از آنهاست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره به خبرنگاران اعلام کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و ماجرا از این قرار است که در شرکت بهره برداری مترو تهران این امکان وجود دارد که پروژههایی مشترک با شرکتهای قطار شهری کشور انجام گیرد.
به گفته مجتبی شفیعی؛ یکی از این پروژه ها انجام تست سرد و گرم خطوط ریلی است، یعنی زمانی که یک خط مترو آماده بهرهبرداری میشود لازم است که پیش از آغاز بهره برداری رسمی، تست های گرم و سرد در این شبکه از طریق حرکت واگن با استانداردهای فنی خاصی انجام گیرد تا متعاقبا سرویس دهی به مسافران به صورت ایمن و در شرایط تست شده صورت پذیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: بر همین اساس قرار شده که شرکت بهره برداری متروی تهران پروژه تست خط متروی قم را بوسیله تجهیزاتی شامل یک قطار ۳ واگنه و با دانش و تجریه متخصصین خود در قالب یک قرارداد شفاف انجام دهد که البته پس از طی مراحل تست، این قطار سه واگنه به تهران باز میگردد.
شفیعی با تاکید بر اینکه این قطار سه واگنه عملا در شبکه متروی پایتخت نقش جدی جابجایی مسافر نداشته، تاکید کرد: این اقدام در راستای هم افزایی امکانات و تجارب بین کلانشهرها پیشبینی شده و به صورتی برنامه ریزی شده که عملا هیچ هزینه ای برای شهرداری تهران به همراه نداشته باشد. تمامی هزینه های این پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد به شهرداری تهران پرداخت میشود و به هیچ عنوان قرار نیست که این سه واگن به قم اهدا شود و حداکثر تا دو ماه آینده به تهران باز خواهد گشت.
اوبا اشاره به اینکه درخواست شهرداری قم غیر از این نبوده، گفت: تجهیزات انجام تست مد نظر هنوز به قم ارسال نشده و قرارداد اجرای پروژه مذکور بین شهرداری قم و تهران آماده امضا است.
معاون شهردار تهران توضیح داد: آمادگی انجام این تست در قالب قرارداد برای سایر خطوط مترو کشور از طریق شرکت بهره برداری متروی تهران وجود داشته و بنظر نمیرسد اجرای این پروژه نیاز به مصوبه شورای شهر داشته باشد چرا که تجهیزات انجام تست اصلا قرار نیست به جایی اهدا شوند.
پایان پیام/