کلیات لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در ۱۴۰۱ در حالی در صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید که حتی به رغم کاهش سقف بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، باز یکی از تاکیدات اعضای شورای شهر؛ دادن تضمن تحقق بودجه مصوب شده از سوی شهرداری تهران بود. به گزارش بلدیه نیوز؛ علیرضا […]
کلیات لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در ۱۴۰۱ در حالی در صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید که حتی به رغم کاهش سقف بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، باز یکی از تاکیدات اعضای شورای شهر؛ دادن تضمن تحقق بودجه مصوب شده از سوی شهرداری تهران بود.
به گزارش بلدیه نیوز؛ علیرضا زاکانی در حالی نخستین لایحه بودجه پیشنهادی ۵۶ هزار میلیارد تومانی خود را برایشهرداری تهران روانه شورای شهر کرد که به اعتقاد کارشناسان شهری، امکان تحقق آن در سال آینده با توجه به مشکلات اقتصادی کشور امکان پذیر نیست.
هر چند بر اساس صحبت هایی که شهرداری تهران در زمان ارائه لایحه بودجه در صحن علنی شورای شهر تهران انجام داد، مشخص شد، معیار او و مدیران شهری برای تحقق این میزان از بودجه پیشنهاد تمرکز شهرداری تهران به مانند دوره اسبق مدیریت شهری روی ساخت و ساز، فروش اراضی شهری، اعطای بالاترین سقف میزان صدور پروانه ساخت و جلب مشارکت سرمایه گذاران بزرگ در ساخت هتل در زمین هایی با کاربری فضای سبز بوده است.
بعد از ارائه این بودجه رئیس شورای شهر در جمع خبرنگاران به این مساله تاکید کرد که احتمال کاهش سقف بودجه پیشنهادی از سوی شورای شهر آن هم بعد از بررسی های کمیسیون تلفیق شورای شهر وجود دارد. استدلال مهدی چمران در بیان این صحبت ها اشاره او به عدم تحقق بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران و کاهش ۱۲ هزار میلیاردی آن در ماه گذشته بود.
در واقع زمانی که شهرداری تهران نتوانست بودجه ۴۸ هزار میلیاردی خود را در سال ۱۴۰۰ محقق کند، به صورت منطقی تضمینی نیز برای تحقق بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی زاکانی در سال ۱۴۰۱ نیز وجود ندارد.
انبوده بدهی های شهرداری تهران به پیمانکاران و سیستم بانکی، سقف بالای هزینه حقوق پرسنل شهرداری و از همه مهمتر نگهداشت شهر از جمله عواملی است که منتقدان مدیریت شهری عنوان می کنند، این موضوعات بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری تهران را می بلعد و بخش ناچیزی از بودجه برای اجرای پروژه های شهری در تمام زمینه ها باقی می ماند.
این در حالی است که شهر تهران در بخش اتمام پروژه های نیمه تمام مانند رینگ بزرگراهی و توسعه مترو و همچنین تامین ناوگان حمل و نقل عمومی دچار مشکل است.
امروز نیز در هنگان تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران اختلاف نظرهایی بین اعضای شورای شهر تهران به وجود آمد. هر چند گزارشی از نتایج بررسی های کمیسیون تلفیق در صحن علنی شورای شهر قرائت نشد که همین مساله نیز در تذکر برخی از اعضای شورای شهر مانند ناصر امانی عنوان شد، اما پیشنهاداتی که اعضا به عنوان سقف بودجه مصوب سال آینده شهرداری تهران نیز در قالب سناریوهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت نیز در نوع خود قابل توجه بود. از پیشنهاد بودجه ۵۲ هزار میلیاردی تا بودئجه ۴۲ تا ۴۵ هزار میلیارد تومانی امروز از سوی اعضای شورای شهر مطرح شد که در نهایت اعضا به سقف بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران رای دادند.
اما آنچه که از تنوع پیشنهادات اعضای شورای شهر در نگاه نخست استنباط می شود، تردد و بی اعتمادی آنها نسبت به تحقق سقف بالای بودجه در سال آینده است. حتی برخی از اعضا مانند رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران این مساله را مطرح کرد که شهرداری تهران می تواند چه تضمینی نسبت به تحقق بودجه سال آینده به شورای شهر تهران ارائه دهد.
مساله دیگری که در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران حائز اهمیت است، این است که به دلیل عدم ارائه گزارش کمیسیون نلفیق از بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران، طبق دستور جلسه شورای شهر، تصویب بخش مصارف بودجه ۱۴۰۱ بود. این در حالی است که ابتدا شورای شهر باید کلیات بودجه را به تصویب می رساند و بعد به سراغ جزئیات لایحه بودجه می شد.
موضوعی که ناصر امانی نیز به آن اشاره کرد و گفت: وقتی لایحه بودجه شهرداری به شورا ارائه میشود باید در مورد کلیات لایحه، ساختار بودجه، فلسفه، مبانی، اعداد، مقایسه با سال قبل، مقایسه با عملکرد و علت افزایش یا کاهش بودجه تحلیلی در جلسه ارائه شود که ما شاهد چنین چیزی نبودیم. روزی که لایحه بودجه شهرداری به شورا ارائه شد، شهردار تهران گزارشی دادند اما بیشتر برنامههایشان را گفتند و به لایحه بودجه به لحاظ فنی و کمی اصلا اشاره نکردند. این در حالی است که اکنون می خواهیم به صورت مستقیم وارد منابع بودجه شویم در حالی که کلیات بودجه هنوز به رأی گذاشته نشده و ما با لایحه ای از طرف شهرداری مواجه هستیم که چند بخش دارد؛ یک مقدمه، چند ده تبصره، منابع، مصارف، به تفکیک مأموریت، به تفکیک مناطق، سازمانها و شرکتها.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران؛ این که مستقیم وارد بحث منابع بودجه شویم هم بر خلاف رویه سالهای قبل و هم بر خلاف آیین نامه داخلی شورا خواهد بود.
موضوع دیگری که در لایحه بودجه سال آینده شهر تهران به چشم می خورد، بی توجهی مدیران شهری به سیاست های ابلاغی شورای شهر تهران است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره یاد آورر شد: وقتی درباره سیاستهای بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران بحث میکردیم به دوستان گفتم که بحث نکنید و وقت خودتان را صرف بررسی بودجه کنید و ببینید این سیاستها در بودجه هست یا نه و حالا صفحه اول لایحه را نگاه کنید که سیاستهای ابلاغی شورا در ارز سیاستهای شهرداری آمده است و دوستانمان در شهرداری اگر به این سیاستها عمل نمیکنند حداقل شکل ظاهر را حفظ میکردند چرا که این سیاستهای ابلاغی شورا کن لم یکن است.
امانی لایحه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران را آرمانی تر از بودجه مصوب ۱۴۰۰ این مجموده در دوره قبل مدیریت شهری دانست که حتی نسبت به تحقق آن تردیدهایی وجود دارد.
به عبارتی تمرکز بیش از اندازه آقای شهردار به درآمدزایی در بخش شهرسازی موضوعی است که تردید و بی اعتمادی برخی از اعضا و البته کارشناسان شهری را نسبت به تحقق بودجه سال آینده این مجموعه بیشتر می کند. موضوعی که ناصر امانی نیز در انتقاد خود نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری تهران به آن اشاره کرد و گفت: دوستانمان در شهرداری اعلام کردند که حداکثر تا پایان سال جاری میتوانند ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد تحقق کنند و زمانی که میخواستند بودجه سال جاری را اصلاح کنند میگفتند که این بودجه غیرمنطقی و سیاسی است و به همین دلیل ۴۷ هزار میلیارد تومان را به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش دادند، اما میبینیم که منابع بودجه سال آینده غیرمطمئن و ناپایدار است چرا که ۵۰ درصد این بودجه از درآمدهای ناشی از شهرسازی پیشبینی شده و حتی اگر دوستانمان صرفا در چارچوب طرح تفصیلی و قانون عمل کنند این درآمد ناپایدار تلقی میشود و این در حالی است که ما در سیاستهای بودجه گفته بودیم که باید درآمدها به سمت پایدار شدن برود و این چه بودجهای است که ۵۰ درصدش از محل ناپایدار است و تازه شهرداری گفته است که چهار لایحه به شورا داده و اگر آنها تصویب شوند از محل آن ۵۰ درصد کسب درآمد میکنند.
نکته قابل تامل دیگری که در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران وجود دارد، رشد نزدیک به دو برابری بودجه این مجموعه به نسبت رشد بودجه دولت نسبت به سال جاری است. به عبارتی بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال جای تنها ۲۹ درصد رشد داشته، این در حالی است که بودجه شهرداری تهران در همین دوره زمانی مشابه نزدیک به ۵۳ درصد رشد داشته است!
استفاده از اصطلاحات پر طمطراق از سوی شهرداری در لاحه بودجه سال آینده شهرداری تهران موضوع دیگری است که مورد نقد و اعضا قرار گرفت. به عنوان مثال امسال در لایحه بودجه شهرداری تهران به اصطلاحاتی مانند مولدزایی املاک و دارایی ها بر خورد می کنیم که از آن در نامگذاری یکی از منابع درآمدی بودجه استفاده شده است. این در حالی است که این عنوان زیبا و چشمگیر به زبان ساده همان فروش املاک مسکونی و تجاری شهرداری تهران به مشتریان خاص آن یعنی طلبکاران است. در واقع این منبع درآمدی که شهرداری تهران در لایحه بودجه خود استفاده کرده، چیزی جز شهر فروشی و کسب درآمد ناپایدار نیست.
عدم درآمدزایی سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه شهرداری تهران موضوع دیگری است که در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران قابل بحث و بررسی است. به رغم اینکه سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه شهرداری تهران بیشتر مصرف کننده منابع درآمدی شهرداری تهران به جای درآمدزایی هستند، امسال شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی بودجه خود بودجه این سازمان ها را چند برابر کرده است. بنا به گفته امانی چگونه ممکن است سازمانی که در سال جاری کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان درامد داشته است، برای سال آینده پیش بینی شده تا ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد به دست آورد.
سوال دیگر این است که پیش بینی این میزان تامین درآمد از سوی سازمان ها و شرکت ها در سال جاری به چه قیمتی خواهد بود. در بد بینانه ترین حالت منتقدان اینگونه استنباط می کنند که زاکانی با بودجه ای که به شورای شهر پیشنهاد داده است در طول یک سال می خواهد با فشار به تهرانی ها در موضوعات مختلف و فروش دارایی های شهری یک بار برای همیشه تیشه به ریشه پایتخت بزند!
عدم تناسب در تخصیص بودجه شهرداری تهران در لایحه ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف حمل و نقل عمومی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و منابع انسانی از جمله موضوعات دیگری است که می توان از آن به عنوان یکی از ایرادات بزرگ زاکانی در تدوین لایحه بودجه سال آینده شهر تهران به آن اشاره کرد.
برررسی ها نشان می دهد به رغم حوادث متعددی که در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در مدت اخیر روی داده است از همه مهمتر با توجه به تاکیدات راه و بیراه مدیران شهری و آقای شهردار به توجه ویژه به بخش حمل و نقل عمومی اما بودجه تخصیص داده شده به این بخش برای سال جاری به نسبت رشد ۵۳ درصدی بودجه این مجموعه در لایحه پیشنهادی سال آینده ۲۴.۵ درصد نیز کاهش دارد. این در حالی است که بنا بر سیاست های ابلاغی شورای شهر به شهرداری تهران در بحث لایحه بودجه مقرر شده بود تا ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به دو بخش عمران و توسعه اختصاص داده شود.
البته تدوین آرمانی و در برخی جهات فانتزی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تنها به این مورد ختم نمی شود، بلکه سهم بخش عمران شهر تهران در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تنها ۳۵ درصد است. نکته قابل تامل نیز تخصیص بودجه ۵۶۸۶ میلیارد تومانی شهرداری تهران به حوزه اجتماعی و فرهنگی است که با رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به ۱۴۰۰ روبه روست و همین شیوه تخصیص بودجه نشان می دهد نه آقای شهردار نسبت به نیاز های اساسی شهر تهران اشراف دارد و نه مشاوران وی برقرار توزان در این مساله را به او یادآوری کرده اند.
موضوع آخر اینکه هر چند یکی از انتقداتی که به مجموع هشهرداران دوره گذشته مدیریت شهری می شد، تک بعدی بودن آنها در مسائل شهری بود، به نظر می رسد زاکانی نیز به عنوان نخستین شهردار این دوره مدیریت شهری تنها توجه خود را در بخش موضوعات اجتماعی و فرهنگی که در دوره گذشته مدیریت شهری بایکوت شده و به فراموشی سپرده شده بود، تمرکز دارد. بخشی که بیشتر هزینه بر است تا مولد درآمد!
پایان پیام/