آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی پایتختنشینان است. گسترش حملونقل عمومی پاک موضوعی است که در این دوره مدیریت شهری به آن تاکید شده و قرار است اتوبوسهای برقی خریداری و وارد خطوط شوند. به گزارش بلدیه نیوز به نقل از شهر، آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی کلان شهر تهران است. راه حل برون […]
آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی پایتختنشینان است. گسترش حملونقل عمومی پاک موضوعی است که در این دوره مدیریت شهری به آن تاکید شده و قرار است اتوبوسهای برقی خریداری و وارد خطوط شوند.
به گزارش بلدیه نیوز به نقل از شهر، آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی کلان شهر تهران است. راه حل برون رفت از این مشکل توسعه حمل ونقل عمومی است.
توسعه سیستم حمل ونقل پاک در دستور کار مدیریت شهری است و قرار است بزودی اتوبوس های برقی وارد سیستم حمل ونقل عمومی شوند.
قرار است بخشی از نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، استفاده از اتوبوس های برقی باشد چرا که استفاده از اتوبوس ها باعث کاهش مشکلات محیط زیست می شود.
اعضای شورای شهر تهران و شهرداری تهران به دنبال استفاده از اتوبوس های برقی هستند البته که باید برای خرید این اتوبوس ها بودجه لازم در نظر گرفته شود.
بر اساس این گزارش، حملونقل یکی از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانهای است و در این میان خودروها و اتوبوس های گازوییلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا موثر هستند و باید به سمت استفاده از حمل نقل پاک رفت.
اولین اتوبوس برقی را بررسی کردیم/آلایندگی اتوبوس های برقی کم است
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر تهران دراین باره گفت: اولین خودروی برقی تولید داخل را بررسی کردیم.
وی ادامه داد: این خودروی مراحل تست های لازم را سپری کرده است وورود این اتوبوس ها به شهر در کاهش آلایندگی تاثیر گذار است.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: هزینه اتوبوس های برقی گران تر است اما از سوی دیگر آلایندگی ندارد وبه سمت سیستم حمل ونقل پاک حرکت می کنیم.
آلودگی هوای پایتخت میراثی است که از گذشته باقی مانده است و باید تمام دستگاه های مسوول برای رفع این مشکل پای کار بیایند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران دراین باره می گوید: در زمینه رفع آلودگی هوا همه مسئول هستند و شهرداری هم قطعاً در این زمینه مسئول است. آلودگی هوای پایتخت میراثی است که از گذشته باقی مانده است.
وی ادامه داد: قطعاً بخشی از سهم رفع آلودگیهای پایتخت به شهرداری مربوط است اما در این بحث تنها شهرداری مسئولیت ندارد و دیگر دستگاهها نیز در این زمینه مسئولند. به علاوه محیطهای دیگری نیز در شهر وجود دارند که منجر به آلودگی هوا میشوند و این محیطها و مراکز، مسئولان مختلفی دارند.
اولین قرارداد ورود اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهر منعقد شده است
شهردار تهران بیان کرد: شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری، تنظیم چارچوب و مقررات شهری برای کاهش آلودگی، ایجاد فضای سبز برای مقابله با آلودگی و در دیگر موضوعات کمک کننده به کاهش آلودگی هوا مسئولیت و وظیفه دارد.
زاکانی گفت: به منظور کمک به کاهش آلودگی هوا و در راستای تجدید نظر در سیستم حمل و نقل عمومی شهر، اولین قرارداد ورود اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهر منعقد شده است.برای اینکه بتوانیم سهم خودمان در کاهش آلودگی هوای پایتخت را محقق کنیم، به سمت ایجاد امکانات برقی و هیبریدی در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت خواهیم کرد.
شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است
اتوبوس های برقی با یکبار شارژ و طی مسافت ۲۵۰ کیلومتر، بدون ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی میتواند بخشی از مشکلات پایتخت را رفع کند.
مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران دراین باره می گوید: بر اساس نظرسنجی ها دغدغه اصلی شهروندان تهرانی توسعه حمل و نقل عمومی و توجه ویژه به حل مسأله آلودگی هوا است.
وی ادامه داد: متولیان امر باید به سمت استفاده از انرژی پاک برای توسعه حمل و نقل عمومی بروند، استفاده از اتوبوس برقی کارا، یکی از راهکارهایی رفع دغدغههای حمل و نقل عمومی و زیست محیطی پایتخت است.
عضو شورای شهر تهران در خصوص اتوبوس های برقی گفت: این اتوبوس ها با یکبار شارژ و طی مسافت ۲۵۰ کیلومتر، بدون ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی میتواند بخشی از مشکلات پایتخت را رفع کند.
بابایی ادامه داد: فاصله قیمتی اتوبوسهای دیزلی و برقی نیز در طول یک دوره سه تا چهار ساله از طریق حذف هزینه مصرف سوخت و هزینه نگهداشت اقتصادی خواهد بود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری تهران بهتر است، منابع خرید این اتوبوسها از طریق تهاتر، بخشی از اعتبارات بانکها و وزارت نفت از محل کاهش هزینه سوخت، تامین شود.
بر اساس این گزارش، برای حمایت از توسعه خودروهای پاک و برقی قوانینی وجود دارد و به موجب ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابت پذیر به ازای میزان صرفه جوئی ایجاد شده در مصرف سوخت می توان یارانه معادل اختصاص داد. همچنین یکی از اهداف توسعه حمل ونقل،توسعه عدالت اجتماعی است که بخش هایی از آن مانند اتوبوسرانی در میان مدت و بخشهای دیگر مانند سیستم ریلی نیازمند سرمایه گذاری های بلند مدت است. با ورود خودروهای برقی میزان آلایندگی به شدت کاهش می یابد.